Sinds dit weekend ben ik de trotse eigenaar van een elektrisch bedienbare en verwarmde (2 stekkers?) linker buitenspiegel. Maar nu wordt er in de Haynes en in de vraagbaak met geen woord over dit onderwerp gesproken.
Hoe sluit ik die spiegel aan en hoe zorg ik dat de verwarming het ook doet?
Ik heb al gezocht en zitten spitten in oude topics, maar nog niks kunnen vinden.
Bvd, Jan Hendrik
kun je me vertellen waar je ze vandaan hebt Toevallig van een sloper bedoel ik.
omdat dit een byzondere optie destijds was vandaar de intresse.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
stan schreef:kun je me vertellen waar je ze vandaan hebt Toevallig van een sloper bedoel ik.
omdat dit een byzondere optie destijds was vandaar de intresse.
Valt mee hoor, De GTi’s en GTi 16v mk2’s vanaf 91 of 92 hadden het allemaal standaard.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
de linker toch niet? bij mij weten was dat eg uniek waneer je dat had?
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
stan schreef:de linker toch niet? bij mij weten was dat eg uniek waneer je dat had?
Links juist wel. Die is bij mij verwarmd en elektrisch. De verwarming zit trouwens op je achteruitverwarming geschakeld. Als je een rechter verwarmde spiegel hebt, dat is dan wel extreem zeldzaam. Sterker nog; ik vraag me af of dat ooit geleverd is.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Ik heb hem gevonden op marktplaats, inderdaad van een sloper.
Kreeg de rechter er ook nog bij! Allebei in prima staat zo op het eerste gezicht. Allebei gedemonteerd met een schoon gemaakte gti carterpan erbij waar het mij oorspronkelijk om te doen was.
Ik ben ondertussen zover dat ik in een van de schema’s in de Haynes gevonden heb hoe de electrische bediening aangesloten moet worden, maar volgens mij moet er ook iets veranderd worden aan de schakelaar.
Iemand een idee?
En dan moet de verwarming ook nog ergens ingeplugd worden?
De schakelaar in de BX is alleen geschikt voor één electrische spiegel.
Je kunt een schakelaar van de XM van de sloop halen. Die past gewoon en is wel voor 2 electrische spiegels geschikt.
Let op: aan de kleur van het ronde stickertje op de achterkant van de schakelaar kun je zien of deze voor één of twee kanten geschikt is.
Kijk welke kleur je nu hebt. Je hebt beige en groen, als ik me niet vergis. De kleur die nu op de schakelaar is, is de kleur voor enkelbediening.
Eric Vertogen schreef:De schakelaar in de BX is alleen geschikt voor één electrische spiegel.
Je kunt een schakelaar van de XM van de sloop halen. Die past gewoon en is wel voor 2 electrische spiegels geschikt.
Let op: aan de kleur van het ronde stickertje op de achterkant van de schakelaar kun je zien of deze voor één of twee kanten geschikt is.
Kijk welke kleur je nu hebt. Je hebt beige en groen, als ik me niet vergis. De kleur die nu op de schakelaar is, is de kleur voor enkelbediening.
De bedrading moet je ook nog aanpassen; de draden met kleurstip erop zijn voor het linker portier. Die moet je met hulp v/e sloopstekkertje oid aan de andere poten v/d nieuwe schakelaar doen.
Schakelaars zijn btw ook wel om te bouwen, als het echt moet.
Ich bin ein Breaker
Bedankt voor de info.
Ik heb nu een schakelaar uit een XM met een bruin stickertje, voor het bedienen van 2 spiegels. Gaan we vananvond maar eens aansluiten.
JHD schreef:Bedankt voor de info.
Ik heb nu een schakelaar uit een XM met een bruin stickertje, voor het bedienen van 2 spiegels. Gaan we vananvond maar eens aansluiten.
Dan alleen nog even de bedrading omleggen. Je zult zien dat anders de spiegels altijd tegelijk gaan, ook met de XM schakelaar. Eigenlijk spreekt de omlegging voor zich als je het schema bij de hand hebt en weet hoe je het moet lezen.
Ik ga er trouwens wel vanuit dat je al een R el spiegel hebt?
Ja R spiegel is al elektrisch. En aan de hand van het schema in de Haynes heb ik inderdaad gezien dat er nog wel even wat aan de bedrading aangepast moet worden. Maar dat gaat wel lukken.
Voor de verwarming is zeker geen bedrading vooraf ingebouwd?
Nog even puzzelen welke draadjes gebruikt moeten worden.
JHD schreef:Ja R spiegel is al elektrisch. En aan de hand van het schema in de Haynes heb ik inderdaad gezien dat er nog wel even wat aan de bedrading aangepast moet worden. Maar dat gaat wel lukken.
Voor de verwarming is zeker geen bedrading vooraf ingebouwd?
Nog even puzzelen welke draadjes gebruikt moeten worden.
Nee, de verwarming moet je helemaal zelf aanleggen. Of dat uberhaupt nuttig is? Even checken of de verwarming nog heel is en doormeten met een ohmmeter, aan de 2 polige stekker.
En dan nog, hoe nuttig is het sowie so? Ik moet bekennen dat ik eigenlijk nooit de achterruitverwarming aan heb, dus dat de verwarmde spiegels in mijn Evasion nooit “functioneel” zijn. In de BX heb ik alleen elektrisch verstelbare spiegels. Maar ook daar zet ik eerder een raam open (geen airco) dan dat ik de avw aan zet.
Ich bin ein Breaker
Nou, de spiegels zitten er op en werken allebei elektrisch en onafhankelijk van elkaar.
Alleen is bij de XM schakelaar onder boven en boven onder (als je begrijpt wat ik bedoel) . Maar links en rechts bediening klopt wel, dus de schakelaar zit ook niet ondersteboven….Ik ben er nog niet achter hoe dat kan.
De verwarming van de spiegel is nog niet aangesloten, maar eerst bleek er iets dringender dan verwacht een nieuwe koppeling nodig.
Voor de mensen die in de toekomst hetzelfde willen doen. Met een XM schakelaar zit boven en onder inderdaad omgewisseld. Als je echter een CX series 2 schakelaar neemt, dan werkt het wel meteen. De schakelaar in een CX zit in dezelfde positie als in de BX, maar dan in de deur.