Condensor Picasso
Gepost: 05 juli 2007 01:46 AM

Hallo,

Mijn vader is in het bezit van een Xsara Picasso van 2000.
Onlangs is de condensor van de airco kapot gegaan.

Heeft iemand op het forum ervaring met het vervangen van een condensor van een Picasso?
Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik geen idee heb waar ik de condensor zou moeten zoeken, hoe die eruit ziet en of die makkelijk te bereiken is.

Kan iemand mij wijzer maken?

Alvast bedankt,

M.v.g. Marco

Citroën AX: 8x, Citroën ZX: 2x, Citroën Xsara: 4x, Citroën Saxo: 2x,
Citroën 2cv: 2x, Citroën C8: 1x, Citroën C1: 1x

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 05 juli 2007 12:56 PM
  [ # 1 ]

Ik weet niet waar de condensor zit. Wat ik wel eet is dat je dit beter kan laten vervangen door een specialist.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 05 juli 2007 01:08 PM
  [ # 2 ]

Condensor zit vóór de normale radiator in de motorruimte. Het onderdeel is zelf niet zo duur maar de hele aircoinstallatie moet leeg en opnieuw afgeperst en gevuld worden.

Reken op ongeveer 500 euro als je dit bij een specialist laat doen, inclusief opnieuw vullen en lektest. De dealer is vaak iets duurder omdat de meesten het uitbesteden.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 05 juli 2007 01:20 PM
  [ # 3 ]
DigiDaan schreef:

Condensor zit vóór de normale radiator in de motorruimte. Het onderdeel is zelf niet zo duur maar de hele aircoinstallatie moet leeg en opnieuw afgeperst en gevuld worden.

Reken op ongeveer 500 euro als je dit bij een specialist laat doen, inclusief opnieuw vullen en lektest. De dealer is vaak iets duurder omdat de meesten het uitbesteden.

Condensor zelf kost zo rond de 180 EUR volgens hbase. Meja, wellicht moet de radiateur er ook nog uit om erbij te komen. De condensor zit vaak tegen de radiateur aan in een montageframe. Dan nog het afpersen en vullen van het aircosysteem. Als het aircosysteem al een tijd leeg is, hoop ik dat er niet teveel vocht in is gekomen.

Profiel  
 
Gepost: 05 juli 2007 06:52 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor alle reacties. Zal eens aan m’n vader vragen of het systeem al lang leeg is. Heb ik eigenlijk geen idee van.
De condensor zit als ik ‘t zo lees dus niet op zo’n lastige plek, die zou ik zelf wel kunnen vervangen en het afpersen en lektesten aan de specialist over laten.

Is er iemand die er toevallig foto’s van heeft?

Citroën AX: 8x, Citroën ZX: 2x, Citroën Xsara: 4x, Citroën Saxo: 2x,
Citroën 2cv: 2x, Citroën C8: 1x, Citroën C1: 1x

Profiel  
 
robbedoes50
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 25-01-2007

Gepost: 05 juli 2007 07:13 PM
  [ # 5 ]

kheb zelf ook een picasso van 2002 18 16v bevalt me erg goed als je onder de motorkap kijkt zit ie tussen de bumper en de radiator groeten rob

Profiel  
 
joink
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 20-12-2005

Gepost: 05 juli 2007 07:45 PM
  [ # 6 ]

De condensor zelf vervangen is best te doen indien je de radiator wat naar voren kan halen. Ik weet niets van een 1.8 blok, maar bij mijn HDi was het gemakkelijk en daar heb ik het zelf ook gedaan. Indien je zelf aan de slag gaat moet je ook even de twee o-ringetjes vervangen van de aansluitingen. Deze zitten NIET bij de nieuwe condensor.
Mijn condesor is ook bevestigd voor de radiator en zit vast met twee inbussen en hangt verder in 2 rubbers. Afvullen bij de airco specialist.

Profiel  
 
makado
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 19-03-2007

- Ami 8 berline business edition
Gepost: 06 juli 2007 12:33 AM
  [ # 7 ]

Airco

Laat ook de druksensor vervangen!!

Mijn airco ging stuk. De codensor/radiator zou lek zijn geweest. Er werd gezocht met een speciale lamp met een speciale bril op het hoofd van een specialist.
De condensor werd vervangen.
Later was de druksensor ook stuk, dus weer alles nalopen en afpersen.
Nou alles bij elkaar zo’n 635,—voor frisse lucht.

Evil or Very Mad  Evil or Very Mad

de condensor kostte 184,30 ex btw in 2004
de druksensor 48,55 ex btw in 2006

Greetings Maurice

La vache qui rit.

Ex: Seat 850Special, Sunbeam, GSA, Opel Corsa, BX Leader, AX , ZX, Xantia 1.8 16v

Profiel  
 
Bart-xsara
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 325
Geregistreerd: 05-06-2006

Gepost: 06 juli 2007 12:52 AM
  [ # 8 ]

Okay maar er zit bij Maurice dus wel 2 jaar tussen het vervangen van de condensor en de druksensor. Eigenlijk moet de airco iedere 2 jaar gecontroleerd/bijgevuld worden omdat er altijd wat koudemiddel weglekt. Maar ook als je dat trouw doet kom je soms toch voor dure reparaties te staan, bij mijn xsara bleek tijdens de tweejaarlijkse check dat er te weinig koudemiddel in het systeem zat. Dus ook met de speciale bril en lamp op zoek naar het lek en ja hoor de condensor en pomp lek, ook nog maar ff een nieuwe filterdroger en riemen plaatsen en weer 850 euri’s lichter maar wel heerlijk koel naar huis.

Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura     1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
VW Golf variant Highline 1,2TSI 2012
Nu: VW Golf variant Highline 1,0TSI DSG 2019

Profiel  
 
Gepost: 06 juli 2007 04:27 PM
  [ # 9 ]
R&DY; schreef:

Hij zit achter de ventilator. zie foto

Helaas kan ik je foto niet openen. Zal vanavond even kijken bij m’n vader onder de kap.

In ieder geval, iedereen weer bedankt voor de reacties en het delen van ervaringen!

Citroën AX: 8x, Citroën ZX: 2x, Citroën Xsara: 4x, Citroën Saxo: 2x,
Citroën 2cv: 2x, Citroën C8: 1x, Citroën C1: 1x

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 08 juli 2007 04:59 PM
  [ # 10 ]
Mastenhose schreef:

Helaas kan ik je foto niet openen. Zal vanavond even kijken bij m’n vader onder de kap.

Je moet “Grote” uit de link weghalen, dan werkt het wel.

Ziehier :

Profiel  
 
Gepost: 08 juli 2007 08:42 PM
  [ # 11 ]
mpostma schreef:

Je moet “Grote” uit de link weghalen, dan werkt het wel.

Ziehier :

Hardstikke bedankt, had nog geen tijd gehad om te spieken, doe ik vanavond even, maar met deze foto kom ik al een heel eind!!!

Nogmaals dank!

Citroën AX: 8x, Citroën ZX: 2x, Citroën Xsara: 4x, Citroën Saxo: 2x,
Citroën 2cv: 2x, Citroën C8: 1x, Citroën C1: 1x

Profiel  
 
Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 563
Geregistreerd: 10-02-2005

Gepost: 10 juli 2007 01:57 AM
  [ # 12 ]

Re: Airco

makado schreef:

Laat ook de druksensor vervangen!!

Mijn airco ging stuk. De codensor/radiator zou lek zijn geweest. Er werd gezocht met een speciale lamp met een speciale bril op het hoofd van een specialist.
De condensor werd vervangen.
Later was de druksensor ook stuk, dus weer alles nalopen en afpersen.
Nou alles bij elkaar zo’n 635,—voor frisse lucht.

Evil or Very Mad  Evil or Very Mad

de condensor kostte 184,30 ex btw in 2004
de druksensor 48,55 ex btw in 2006

Greetings Maurice

Apart, want voor de druksensor vervangen hoeft normaal gesproken het systeem niet leeggehaald te wroden, er zit namelijk een ventiel onder de druksensor die de leiding afsluit als je de sensor losdraaid.
En vindt de theorie van direct de druksensor ook vervangen een beetje vreemd terwijl er bij jouw blijkbaar zo’n 2 jaar tussen de reparaties zat????

Profiel  
 
Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 563
Geregistreerd: 10-02-2005

Gepost: 10 juli 2007 02:00 AM
  [ # 13 ]

@mastenhose: Als je zelf de condensor gaat vervangen denk er dan wel aan dat je de afsluitpluggen op de nieuwe condensor zo lang mogelijk laat zitten, totdat je de condensor in de auto hebt zitten en je eraan toe bent de leidingen te gaan monteren op deze nieuwe condensor.
Als je namelijk deze pluggen vroegtijdig eruit haalt en de openingen vande condensor “los” zijn, dan loopt de nieuwe filter/droger, die in de condensor verwerkt zit, vol met vocht en verliest hij zijn werking…. Idea

Profiel  
 
Gepost: 15 juli 2007 05:12 PM
  [ # 14 ]

Hallo allemaal,

Afgelopen donderdag heb ik m’n moeder op pad gestuurd om een condensor te bemachtingen. Donderdagavond heb ik de condensor samen met m’n vader vervangen. Kostte slechts twee uur, vond het wel meevallen.
Zaterdag ochtend, moment supreme, de lektest uit laten voeren en af laten vullen.

Aankomende donderdag reizen m’n ouders in een heerlijk koele auto af naar Frankrijk!

De schade: Condensor €165,- + €100,- voor de lektest en het afvullen. Dat is toch net even iets anders als de €600,- à €700,- die de dealer ervoor rekende…

Iedereen die gereageerd heeft bedankt voor de moeite en hulp!!!

Groetjes Marco

Citroën AX: 8x, Citroën ZX: 2x, Citroën Xsara: 4x, Citroën Saxo: 2x,
Citroën 2cv: 2x, Citroën C8: 1x, Citroën C1: 1x

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook