Als ik mijn fietsdrager op de trekhaak heb zitten volgt er een foutmelding als ik de achteruit versnelling inschakel (“parkeerhulp achter defect”) . De voorste parkeersensoren werken nog wel en er zijn geen vervelende pieptonen te horen bij het achteruit rijden, dus last heb ik er eigenlijk niet van.
Maar is het normaal? Ik dacht namelijk dat de parkeersensoren uitgeschakeld werden zodra de steker er in gaat… zonder foutmelding of ander ongerief dus.
Ik heb het trouwens over een door de dealer gemonteerde afneembare trekhaak met 13 polige milticon steker en een 7 polige “normale” steker op de fietsdrager.
Wat een 13 polige multicon aansluiting doet weet ik niet daar de nieuwe caravan nog moet komen.
Charles Korver, Citrofiel.
Ik heb dezelfde ervaring. Als de stekker er weer uit is dan is alles weer “as usual”.
Mijn fietsdrager heeft een 7 polige stekker die ik met een verloopstekker aansluit op mijn 13 polige Jaeger. Mogelijk dat met de caravan (wel 13 polig gejaegerd) wel de parkeersensoren worden uitgeschakeld?!?
Gerrit
196.000 km rijplezier gehad! Nieuwe inmiddels afbesteld: GC4P 2.0 HDiF 150 LB EGS, Icare, Panoramisch glazen dak en een afneembare trekhaak.
Goed, ik ben dus niet de enige. Nu nog iemand die weet of het zo hoort.
Het hoort niet. Ik heb een jaeger en voor mijn fietsdrager gooi ik er een adapter op en dan is netjes de parkeerhulp uitgeschakeld. Okay, het kostte 800 EUR, maar het werkt wel goed. Als ik trouwens alleen de adapter erin heb, dan krijg ik ook foutmeldingen over de richtingaanwijzer.
Misschien is de trekhaak module niet goed aangemeld?
C4 Picasso 2.0 HDI Exclusive besteld op 15 november. De auto is 17-03-2007 afgeleverd. kilometerstand is nu 230000 km. 30 mei 2013 ingeruild voor een mitsubishi outlander.
C1 1.0 ambiance sensotronic afgeleverd op 27-07-2007 (38000km)
voorzitter van
Ik heb zojuist even gechecked. Als ik de adapter in het stopcontact doe krijg ik geen foutmeldingen.
Als de drager erop zit krijg ik een foutmelding als ik hem in z’n achteruit zet, en niet als ik richting aangeef oid.
Ben ook benieuwd naar de melding als de caravan is aangesloten.
Gerrit
196.000 km rijplezier gehad! Nieuwe inmiddels afbesteld: GC4P 2.0 HDiF 150 LB EGS, Icare, Panoramisch glazen dak en een afneembare trekhaak.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_7745.jpg)
Totaal aantal Berichten: 296
- DS 4 1.6 THP EGS 155 So Chic
Met fietsendragers heb ik geen ervaring.
Ik heb een vaste kogel achterop zitten met een 13 polige Jaeger.
Met de caravan erachter is de “hulp” netjes uitgeschakeld, maar wanneer die is afgekoppeld wil het parkeerhulp nogal eens aaneengesloten piepen zodra de achteruit is ingeschakeld.
Dit gebeurd een keer of 10 en daarna is alles weer oké.
Dealer zal wel voor een oplossing (moeten) zorgen.
Ben ik de enige met een Multicon? Ik zie alleen maar reacties van mensen met een Jeager.
Wel opvallend trouwens dat blijkbaar geen enkele trekhaak op dezelfde manier is aangesloten, niet bij de mensen die tot nu toe hebben gereageerd tenminste. Dat schijnt toch moeilijker te zijn dan je zo op het eerste gezicht zou zeggen.
korvertje schreef:Ben ik de enige met een Multicon? Ik zie alleen maar reacties van mensen met een Jeager.
Wel opvallend trouwens dat blijkbaar geen enkele trekhaak op dezelfde manier is aangesloten, niet bij de mensen die tot nu toe hebben gereageerd tenminste. Dat schijnt toch moeilijker te zijn dan je zo op het eerste gezicht zou zeggen.
Ik heb ook een Multicon maar ben er nog niet aan toegekomen om een caravn/fietsendrager aan te sluiten ops: Ik heb wel gezien dat de auto via de laptop juist is geconfigureerd, maar of het foutmeldingen gaat geven…. zal van het weekend die fietsendrager er eens opzetten (had nog geen kentekenplaat, die zet ik er a.s. vrijdag even op).
DS4 HDi 160 Sport Chic
Grand C4 Picasso 2.0i (benzine) Exclusive EB6V
Hoi,
Ik heb ook een Multicon, (heb je geen adapter meer nodig) en deze werkt prima met mijn trailer (7polig)
Heb er nog geen 13 polige steker in gehad, maar zal ook dat eens proberen met de caravan van de buren.
En de sensoren kun je toch gewoon uitzetten als je iets aan de trekhaak hebt.
gr, JT
C4 Grand Picasso LB 1.6HDIF EB6V Or Anodise
Inderdaad JT, als je de sensoren uitzet is geen probleem (bij mijn configuratie)
Gerrit
ik heb ook de multicon op een vaste trekhaak.
Alles werkt perfect, zowel 7- alsook 13 polig geeft geen storingsmeldingen en schakelen automatisch de achteruitrijsensoren uit.
Het kan dus wel goed
GC4P ligne business, 1.6 HdI EB6V 2007, huidige km stand 160.000 km
Vanaf sept 09 een Skoda Superb.
Ervaring met Citroën was redelijk maar zeker nooit geen EB6V meer…....
wimZ schreef:ik heb ook de multicon op een vaste trekhaak.
Alles werkt perfect, zowel 7- alsook 13 polig geeft geen storingsmeldingen en schakelen automatisch de achteruitrijsensoren uit.
Het kan dus wel goed
Check, gisteren ook de fietsendrager erop gezet en ik heb dezelfde ervaring met de Multicon
DS4 HDi 160 Sport Chic
Ik zie dat jullie een vaste haak hebben. Ik heb een afneembare, dus wellicht speelt dat mee?
Gerrit
Gerrit T schreef:Ik zie dat jullie een vaste haak hebben. Ik heb een afneembare, dus wellicht speelt dat mee?
Gerrit
Vaste haak? Nee hoor ik heb ook een afneembare…..
DS4 HDi 160 Sport Chic
Probleem opgelost!
Ik ben inmiddels terug geweest naar de garage en nu wordt er keurig melding gemaakt van het feit dat de achterste parkeersensoren uitgeschakeld zijn zodra de stekker erin gaat.
Nogmaals; een echt probleem kon ik het niet noemen, maar “Parkeerhulp uitgeschakeld” ziet er toch wat vriendelijker uit dan “Fout in parkeerhulp”, toch?
Bij de grote beurt heb ik laten checken of de parkeerhulp automatisch kan worden uitgeschakeld als er iets achter de auto hangt.
Ik krijg namelijk een foutmelding over de parkeerhulp als de caravan erachter hangt en ik de achteruit inschakel.
De monteurs zijn er mee bezig geweest en men vertelde mij dat dit niet kan en dat daarvoor links onder het dash die schakelaar zit om de parkeerhulp uit te schakelen. Wel worden de mistachterlichten uitgeschakels als er iets achter de wagen hangt.
Nu blijkt dat die ook niet worden uitgeschakeld. Ik ben teruggeweest, alle aansluitingen opnieuw gechecked maar niets mocht baten. Men zou een fax naar de importeur sturen. Ook op het monteursforum kon men niets anders vinden dan dat collega monteurs dit euvel (van de mistachterlichten)ook niet konden oplossen.
Ik heb de dealer aangegeven dat ik bij collega’s zou checken hoe zei dit hebben opgelost.
Ik heb alles kwa trekhaak etc. origineel Citroen af fabriek / bij aflevering.
13 polig Jeager met afneembare haak.
Vragen:
1e Wie heeft dit probleem met de parkeerhulp ook gehad bij een GC4P? en hoe is dit opgelost?
2e Wie heeft dit probleem met de mistachterlichten gehad met een GC4P? en hoe is dit opgelost?
3e Bij diegene waar de parkeerhulp wel uitschakeld, hebben deze een schakelaar links waarmee het ook handmatig uitgezet kan worden?
Ik hoor graag de reacties, goede raad, adviezen en flauwe opmerkingen .
Gerrit