1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Kleppen stellen TCT
klungeltje
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 01-06-2006

Gepost: 04 juli 2007 06:36 PM

Ik ben nog steeds op zoek naar de oplossing voor onregelmatig / stoterig rijden bij constante snelheid.

Heeft iemand van jullie de kleppen wel eens laten stellen en kun je dat zelf om kosten te sparen ?
Dan gaat het met name om de TCT motor.

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 04 juli 2007 06:51 PM
  [ # 1 ]

ik denk dat je je probleem met kleppenstellen niet oplost, maar het principe is gelijk aan alle XU motoren met vulplaatjes. Misschien dat ik het binnenkort met Sohail doe, dan gaan we toch de distributieriem vervangen

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
klungeltje
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 01-06-2006

Gepost: 05 juli 2007 02:38 AM
  [ # 2 ]

Is het redelijk om aan te nemen dat, als het nog niet is gedaan, na 255000 km de kleppen nodig moeten worden gesteld en is dat het geld waard ? Of zelf doen ? Geen idee wat je merkt aan de motor na een kleppenstelling.

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 05 juli 2007 02:36 PM
  [ # 3 ]

Dat gebeurt dus automatisch, ik zou het in de bougies zoeken. Via de search is daar heel veel info over te vinden.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 05 juli 2007 03:03 PM
  [ # 4 ]
TCT tijger schreef:

Dat gebeurt dus automatisch, ik zou het in de bougies zoeken. Via de search is daar heel veel info over te vinden.

Precies, de ontsteking van een TCT is erg gevoelig, zoek het dus in de bougies, kabels…etc.
De mijne heeft er sinds kort ook weer last van, ‘k verdenk de bougies.

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 05 juli 2007 03:53 PM
  [ # 5 ]

denk dat ‘ie elke 20d km nieuwe bougies lust…...Bij 160d heb ik ze vernieuwd en liep hij voorbeeldig, maar ik ben nu 24d verder en nu merk ik wel dat ‘ie op constante snelheid wat hikt

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
klungeltje
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 01-06-2006

Gepost: 05 juli 2007 05:24 PM
  [ # 6 ]

In heb er al diverse merken in gehad maar probleem blijft.
Hij rijdt nu op Equems van de dealer.
Wat heb je erin gedraaid ?

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 05 juli 2007 05:49 PM
  [ # 7 ]

NGK

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4930
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 06 juli 2007 01:13 AM
  [ # 8 ]

Dat automatische kleppen stellen gebeurt alleen bij hydraulische klepstoters en ik dacht dat alleen de 2 liter viercylinder met 16 kleppen dat heeft. Voorzover ik weet heeft de TCT 8 kleppen en die moeten dus gesteld worden, maar dat weet Wuppo waarschijnlijk beter, Wuppo?

Profiel  
 
klungeltje
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 01-06-2006

Gepost: 06 juli 2007 01:47 AM
  [ # 9 ]

Ik meen dat er vulplaatjes in moeten. Dealer of mannetje laten doen ?

Bovendien hielpen Champion RC7BMC, Beru 14 FR-7 LDU (Z98) 0,8 mm,
Eyquem RFC 52 LS, PSA part Eyquem RFC58LZK en NGK huppeldepup niet om hem rustig te laten rijden.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4930
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 06 juli 2007 02:20 AM
  [ # 10 ]

Zelfde systeem als veel van die motoren met OHC’s (bovenliggende nokkenassen is zo’n lang woord)

Jaguar kwam er mee met de XK motor in 1948, maar al in de jaren 20 was het er al, vliegtuigmotoren etc.

De nok drukt direct op een kap welke de klep indrukt, tussen de kap en de klepsteel zit het vulplaatje. Het voordeel is dat het gewicht van de bewegende delen gering is en de motor een hoog toerental aankan, geen tuimelaars en stoterstangen. Het nadeel is dat kleppen stellen wat lastiger is.

De Jaguar heeft twee nokkenassen welke worden aangedreven door een ketting, maar in principe weken al die riemaangedreven nokkenassen net zo. Je moet de klepdeksel verwijderen, vervolgens met schuifmaatjes de huidige klepspeling opmeten en noteren. Vervolgens de nokkenas demonteren, de kappen van de kleppen er uit, de plaatjes opmeten en uitrekenen hoeveel dikker of dunner er in moet, Daarvoor heb je een micrometer nodig omdat er altijd wel een kuiltje in dat plaatje is geslagen door de klepsteel.

Een handige jongen kan dat wel. Ik doe het bij mijn Jaguar maar heb het bij de XM nog niet gedaan.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 06 juli 2007 03:20 AM
  [ # 11 ]

Ik heb het diverse keren gedaan en het is best een tijdrovend klusje omdat je moet meten, nokkenas er uit, platen meten en vervangen, as er weer in en als je pech hebt nog een keer het zooitje moet herhalen. Je hebt idd een goede micro meter hebben, en neem deze ook mee naar de dealer als je andere plaatjes gaat halen. Dan weet je iig zeker dat je met dezelfde afwijking meet en zo de goede plaatjes hebt Wink

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 06 juli 2007 10:40 AM
  [ # 12 ]

Laatst ook zoiets gehoord , was de onsteking.

Bougie’s + kabels , verdelerkap en rotor vervangen en het was over.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 07 juli 2007 03:08 AM
  [ # 13 ]

CT heeft geen verdelerkap + rotor Wink Maar het zou daar idd in kunnen zitten. Klepspeling geeft over het algemeen geen af-en-toe stotter maar gewoon geleidelijk aan minder prestaties.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 07 juli 2007 11:42 AM
  [ # 14 ]

voordat je gaat stellen kun je ze eerst even controleren.

half uurtje werk , en een klepdekselpakking.

ik dacht dat de speling voor alle XU’s gelijk is/was 0,20 INlaat 0,40 UITlaat.
beide met een + of - tollerantie van 0,05.

Max zou ik niet verder gaan dan 0.30 in en 0.50 uit.
dit is welliswaar aan de ruime kant, maar dan hoef je voorlopig ook niet meer te stellen.
let wel dit is de UITERSTE maximale speling die je mag/kan hanteren.

als de in minder dan 0,15 is, dien je die te stellen.
als de uit minder is dan 0,30 dan dien je die te stellen.


klusje van pak em beet een uurtje of 3 a 4.
zorg ervoor dat je een nieuwe klepdekselpakking hebt, een nokkenaskeerring en de zijdekselpakking van het thermostaatkoelhuis.
een peu vloeibare pakking (zuinig gebruiken !!!)als nodig.

en een liter of 4 koelvloeistof.

in combi met een distributiesnaarwissel ALTIJD KLEPPEN STELLEN als nodig. iig controleren !!..

 
 

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 07 juli 2007 07:04 PM
  [ # 15 ]

Je hoeft het thermostaat huis er niet af te halen hoor, met een beetje friemelen krijg je de as er wel uit, scheelt je weer een pakking en een boel geklieder met vloeistof.

Wat ik mij afvraag, jij vindt 0.3 in en 0.5 uit nog ok. Bij mijn weten zit je dan veel te ruim, het enige wat je daarmee oplost is dat eventele koolophoping wordt afgevangen. Maar je zal eerder zien dat kleppen de ruim worden dan te krap. Ik zou ze eerder te krap stellen dan te ruim. Anders blijven ze tikken.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook