Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Ik heb net mijn achterremblokken vernieuwd want er kwam een metalig geluid vanuit de achtersteven tijdens het remmen
Nu zaten er kleine blikken plaatjes tussen de remcups en de achterkant van de remblokjes, ze dekten ongeveer de helft van het blokje af.
Bij de nieuwe blokjes zaten ze er niet bij dus ik heb ze er maar niet meer tussen geplaatst, ten eerste omdat ik het nut er niet van inzie en ten tweede om een reden die ik nog moet bedenken…
Kent iemand hier die plaatjes en hebben jullie ze er tussen zitten?
groet.
Hear say, want ik heb ze nooit in handen gehad, maar zijn dat niet zogenaamde ‘trilplaatjes’ die piepen tijdens remmen moeten voorkomen?
Hee dat komt me bekend voor laatst had ik mijn remblokken van mijn xantia vervangen en daar zaten ze ook tussen en vroeg me ook het nut er van af ook omdat het met plaatjes lastiger te monteren was dan zonder ondanks dat de remzuiger helemaal terug was.
Alleen zaten bij het nieuwe setje remblokken ook nieuwe plaatjes
deze had ik wel bij de dealer gehaald.
een citroen voor even is een citroen voor de rest van je leven
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Ik had ze niet van de dealer, maar er stond wel Xantia op het doosje.
Zelfde type zitten onder Xm.
Plaatjes zaten er niet bij…
Ik heb de ouwe nog maar even bewaard, kan alleen nog niet bedenken waartoe ze dienen.
Sommige uitvoeringen van de XM werden geleverd met shims voor de achterremmen. Als het van die plaatjes zijn met omgebogen lipjes, dan zijn ze bestemd om te waarschuwen als het frictiemateriaal van de blokken tot hun minimum afgesleten zijn. De lipjes komen in kontakt met de rotor, de schijf, en dat hoor je dan wel
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Nou, zo zonder die lipjes hoorde ik het ook wel…
Ze zijn trouwens zo plat als een dubbeltje, kijk..
Nou, zo zonder die lipjes hoorde ik het ook wel…
Ze zijn trouwens zo plat als een dubbeltje, kijk..
Als je ‘het’ al hoorde zonder de (omgebogen) lipjes was het al iets te laat. Had ik een keer met een CX. Achterremblokken geheel op, maar het enige alternatief toen was toch even nog 200 km rijden naar de dichtsbijzijnde dealer. Heel voorzichtig snelheid geregeld en geremd. 1 schijf was behoorlijk ingesleten . . .
Uhh, zijn er trouwens nog dubbeltjes zoals we die vroeger kenden? Ik kan me nu even niet meer goed voorstellen hoe de plaatjes zaten die ik in vroeger tijden heb gezien, maar is het mogelijk dat er nog iets aan zat, aan die lipjes bedoel ik. Niets afgeslepen of plat geslagen?
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Ik was ook iets te laat en heb zo veel mogelijk de ‘handrem’ gebruikt tijdens de terugweg, wel lastig want op een gegeven moment weet je niet meer wat je in moet trappen…
Het lijkt er overigens op dat het materiaal waarop de remvoering zit zachter is dan de schijven, lijkt een beetje op messing.
De dubbeltjes zijn er niet meer maar de uitdrukking nog wel
Die lipjes heb ik er al eens eerder afgehad om de blokken gangbaar te maken en ze zagen er toen precies hetzelfde uit, plat dus.
Ze vallen trouwens geheel achter de remblokken dus je kunt er niet een stukje omheen vouwen of zoiets.
Ze vallen trouwens geheel achter de remblokken dus je kunt er niet een stukje omheen vouwen of zoiets.
ops: Nou, misschien kan iemand anders hier zijn licht laten schijnen en ik ga intussen op zoek naar meer info ops:
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
techniek is soms bloody simpel..
die plaatjes zitten er voor een egale afslijting van je blokken, ergo ook tegen het piepen dus.
piepende remmen ontstaat door kantelende remblokken, die dus puntsbelasting krijgen daardoor..
door het kantelen word 1 punt harder belast dan het andere, door de frictie ontstaat dan pleksgewijs oververhitting.
dat veroorzaakt het piepen.
die plaatjes..
als je even logisch meedenkt, snap je dat de rijrichting van de schijf ,de slijtage cq druk ,op de remblok achteraan legt.
je blok wil zich in de rijrichting meebewegen, dus de achterkant draaid in, de voorkant draait weg.
dus scheve slijtage.
door nu dat plaatje aan de voorzijde te plaatsen, zal dat effect van meedraaien opgeheven worden.
beide krachten zijn dan gelijk, en de blok slijt vlak af,en niet scheef.
er is geen sprake meer van puntsbelasting, dus de pleksgewijze oververhitting kan ook niet ontstaan, dus het piepen ook niet meer…
mvgr wupke:die de gemakzucht soms wel erg groot vind,,, die dingen zitten er NIET VOOR NIETS TUSSE… dus als je iets niet snapt en of weet, bout het dan gewoon terug waar je het weghaalde,,,
en ff voor de nietsnappers,, het plaatje zit dus aan de voorzijde rijrichting,,,rechterkant auto rechts, linkerkant van de auto links.
kreazyV8wuppo schreef:
mvgr wupke:die de gemakzucht soms wel erg groot vind,,, die dingen zitten er NIET VOOR NIETS TUSSE… dus als je iets niet snapt en of weet, bout het dan gewoon terug waar je het weghaalde,,,
en ff voor de nietsnappers,, het plaatje zit dus aan de voorzijde rijrichting,,,rechterkant auto rechts, linkerkant van de auto links.
Zijn ze die dingen niet pas vanaf de Xantia gaan gebruiken? Op de BX ben ik ze nooit tegengekomen. Bij de Xantia klauwen die ik nu achterop de diesel heb, zaten ze wel, dus netjes weer gemonteerd. Wel apart, want voor de rest is Xantia/BX achter nagenoeg hetzelfde. Als ze bij de BX nooit toegepast zijn, dan zou je toch zeggen dat ze niet ontzettend belangrijk zijn. Wellicht best nuttig hoor:D
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
mpostma schreef:kreazyV8wuppo schreef:
mvgr wupke:die de gemakzucht soms wel erg groot vind,,, die dingen zitten er NIET VOOR NIETS TUSSE… dus als je iets niet snapt en of weet, bout het dan gewoon terug waar je het weghaalde,,,
en ff voor de nietsnappers,, het plaatje zit dus aan de voorzijde rijrichting,,,rechterkant auto rechts, linkerkant van de auto links.
Zijn ze die dingen niet pas vanaf de Xantia gaan gebruiken? Op de BX ben ik ze nooit tegengekomen. Bij de Xantia klauwen die ik nu achterop de diesel heb, zaten ze wel, dus netjes weer gemonteerd. Wel apart, want voor de rest is Xantia/BX achter nagenoeg hetzelfde. Als ze bij de BX nooit toegepast zijn, dan zou je toch zeggen dat ze niet ontzettend belangrijk zijn. Wellicht best nuttig hoor:D
Nee, ook op de BX ben ik ze tegengekomen. Ze worden gebruikt vanaf modeljaar 1974 op de SM bijvoorbeeld….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ze zaten er al onder vanaf de GS ....
mvgr wupke:die die dingen al tegen kwam op modellen van 1974 af dus…
wie weet, waren ze er al eerder,,
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
kreazyV8wuppo schreef:techniek is soms bloody simpel..
die plaatjes zitten er voor een egale afslijting van je blokken, ergo ook tegen het piepen dus.
piepende remmen ontstaat door kantelende remblokken, die dus puntsbelasting krijgen daardoor..
door het kantelen word 1 punt harder belast dan het andere, door de frictie ontstaat dan pleksgewijs oververhitting.
dat veroorzaakt het piepen.die plaatjes..
als je even logisch meedenkt, snap je dat de rijrichting van de schijf ,de slijtage cq druk ,op de remblok achteraan legt.
je blok wil zich in de rijrichting meebewegen, dus de achterkant draaid in, de voorkant draait weg.
dus scheve slijtage.
door nu dat plaatje aan de voorzijde te plaatsen, zal dat effect van meedraaien opgeheven worden.
beide krachten zijn dan gelijk, en de blok slijt vlak af,en niet scheef.
er is geen sprake meer van puntsbelasting, dus de pleksgewijze oververhitting kan ook niet ontstaan, dus het piepen ook niet meer…mvgr wupke:die de gemakzucht soms wel erg groot vind,,, die dingen zitten er NIET VOOR NIETS TUSSE… dus als je iets niet snapt en of weet, bout het dan gewoon terug waar je het weghaalde,,,
en ff voor de nietsnappers,, het plaatje zit dus aan de voorzijde rijrichting,,,rechterkant auto rechts, linkerkant van de auto links.
Kijk, nou word ik ineens voor een nietssnapper uitgemaakt, das ook lekker, ik kan er ook een andere redenatie op na houden natuurlijk
Ik had bedacht dat die plaatjes wel eens bij díe specifieke remblokjes konden horen en niets van doen hadden met de nieuwe. Anders zaten er wel nieuwe bij, want duur kunnen ze niet zijn en roesten kunnen ze wel.
En echt goed werken deden ze ook niet want mijn remmen piepten in het verleden en gezien de foto vinden ze recht afslijten ook niet echt hun dingetje.
Beticht mij niet van gemakzucht want die plaatjes pruts je er zo tussen, pies of keek, daarom heb ik het niet gelaten.
Ze hadden ipv die plaatjes hier natuurlijk ook bij voorbaat, of in jouw geval voorbaadt, rekening mee kunnen houden en de metalen plaat waar het frictiemateriaal op zit iets scheef kunnen maken.
Misschien bout ik ze nog wel terug
Je hebt iig geen bril nodig bij de foto merk ik…
simpel,, in jou geval heeft de gene die laatst je blokken verving de plaatjes foutief gemonteert.
en ik maak je ook niet uit voor nietsnapper… ik vind het alleen krom dat als je ff niet weet waar het voor dient, je het dan maar direct weglaat.
die redenatie spoort niet…
en nietsnapper slaat op mn text, als je het niet begrijpt snapt nietsnapper dus, dan is de werkwijze als volgt,,,
rechts van de auto het plaatje aan de voorzijde de lege ruimte aan de achterzijde,, dus rechts plaatje rechtsvoor,,, linkerzijde van de tuut plaatje linksvoor .
wel geinig dat je jezelf als nietsnapper ziet cq uitmaakt, waar ik het dus niet deed..
mvgr wupke:ti’s goei visweer… nat he
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Tis inderdaad goed visweer en ze bijten goed!!
Voordat ik deze Xm kreeg was hij door de dealer onderhouden, dus die heeft de functie van de plaatjes niet begrepen
En nog even wat, de remklauwen zitten aan de zijkant dus de blikkies moeten dan boven of onder, jouw redenering volgend onder dus.
Kijk, ik laat niet alles weg als ik even niet weet waar het voor dient, zit ik straks in een kale karresorie.
Maar ik vind of vond mijn redenering voor mijzelf aannemelijk genoeg om ze weg te laten, als die dingen zo nodig zijn doe je er toch nieuwe bij
En nogmaals, waarom passen ze die blokken dan niet aan, maar moet er weer een plaatje tussen? Zou constructief toch niet zo moeilijk moeten zijn.
groet, de deducerende beetjesnappert.