Een XM middag
plofkop
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 29-06-2005

Gepost: 03 juli 2007 01:11 AM

Vandaag was ik weer een lekker vroeg klaar met de rapportenvergaderingen en alle andere rompslomp die de laaste week van een schooljaar met zich mee brengt. Ik moest mijn XM nog vakantie klaar maken en had nog wel het een en ander te doen:

- Koelwaterslang tussen thermostaat en radiator vervangen
- Beide stuurkogels vervangen.
- Voorste HR vervangen
- LHM verversen
- Motorolie verversen en oliefilter vervangen.
- Koelvloeistof verversen
- Bougies vervangen.

Bij de doe-het-zelf garage P. Plooi in westbroek heb ik mijn godin met rimpels op de brug gezet om het nodige werk te doen. Er zitten net 4 nieuwe banden op dus de wieltjes waren net nog los geweest. De voorwielen heb ik verwijderd en alles zat mee. De beide kogels waren in 20 minuten vervangen en met behulp van de luchtsleutel zaten de wielen er ook zo weer op,

De motorolie en het filter waren ook geen probleem, sterker nog toen ik de vuldop eraf trok viel me op hoe mooi schoon hij daar was, geen enge sludge of prut. Dus dat was ook een koekie.

De koelslang ging wat minder omdat deze nogal verkleefd zat. ik moet met wat geduld de laatste stukjes troep van de aansluitingen halen. De slang was dan ook echt helemaal op. Het leek erop dat hij eerder per ongeluk het koelwater vervoerde dan echt doelmatig. Ik denk dat mijn waterverlies hier ook wel aan te wijten valt. tijdens deze actie heb ik ook maar het hele blok leeg laten lopen, hebben we dat gelijk ook maar gehad.

De bougies was een ander verhaal. De bougiedoppen waren niet alles meer, ze sloten niet mooi meer om de bougies. Gelukkig had ik nog een goede spin aan kabels van een sloper achterin liggen. Met de perslucht even alles schoon geblazen en toen 4 nieuwe bosch kaarsen er in. Ik moet toegeven dat ze nu weer veel netter stationair loopt.

De hoogteregelaar voor was nu aan de beurt. Wat een verademing zeg. Alles kwam zo los! De nieuwe zat er in een kwartier onder. De LHM verversing stelt dan ook niet zo heel veel meer voor. Ookal staan mensen je wel raar aan te kijken als je met een LHM resevoir aan de haal gaat. Ik kreeg de vraag van een vriendelijke sleutelaar waarom mijn ruitenwisservloeistofresevoir zoveel slangen had Laughing

Al met al zweeft mijn godin weer heerlijk. Deze week krijgt ze nog wel even een uitlijnbeurtje, maar dan kan ik er over een goede week weer rustig mee naar de Bourgogne rijden, met een glimlach op mijn gezicht al zwevend over de peage tot aan Tournus alwaar ik de voor mij bekende weggetjes in zal duiken en als een fransman er overheen zal scheuren.

Zolang ik wielen heb, rij ik!

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 03 juli 2007 01:15 AM
  [ # 1 ]

Goed gedaan…  Wink

Die Hoogteregelaar, hoe gaat dat precies?

Profiel  
 
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 03 juli 2007 01:17 AM
  [ # 2 ]

Ah ja Plooi ken ik in Westbroek.

Nog nooit geweest, wel er langs.
Eeh met XM en ook met de fiets.

Bougogne heb ik vorige maand volledig op
de echte wegen gereden. Dwz R.N en D wegen.

Waarom zou je de peage nemen.
Onderwijs biedt je een hele lange vakantie. Smile

KB

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
plofkop
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 29-06-2005

Gepost: 03 juli 2007 01:20 AM
  [ # 3 ]

Nou die HR is niet echt een zware klus, bij mijn 2.0i kom ik er zo bij.

Je moet je auto even helemaal van de druk af halen en dat doe je door:

kreazyV8wuppo schreef:

auto met lopende motor in de laagste stand zetten, koffie gaan drinken.

motor uit en de ontlastschroef los draaien max 1 omw.

contact aan, en de auto in de hoogste stand zetten met 1 deur open.

wederom koffie gaan drinken.

auto met contact NOG aan, in de rijstand zetten of laagste.

dan pas gaan schroeven aan de HR.

mvgr wupke: Wink

En vervolgens gewoon de leidinkjes los maken met een goede leidingsleutel en wat brunox (WD-40), 2 montage boujtes eruit, retourleidinkje los en afdoppen, kogeltje uit het knietje ploppen en de HR wegnemen. Bij chyparse had ik al een gereviseerde gehaald en die heb ik er in omgekeerde volgorde van uitnemen weer in gezet.

nog bedankt wupke voor de tips.

@ KlaasBaas

Omdat ik een afspraak aldaar heb, dus ik heb niet te veel tijd te verlummelen op kleine weggetjes. Ik ga naar Taizé voor 2 weken en dan weer terug, want ik moet hier thuis nog genoeg doen helaas. Lange vakantie misschien wel, maar ook erg druk.

Zolang ik wielen heb, rij ik!

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 03 juli 2007 01:55 AM
  [ # 4 ]

@ plofkop - bofkont, nu al bijna vakantie…

Zou je aan kunnen geven wat het verschil in rijden is met de nieuwe HR t.o.v. de oude? Wat waren de klachten? Ik heb die van mij beiden zelf schoongemaakt, maar merk geen verschil.

groet, Jan (die eerst nog stapels proefwerken moet nakijken very sad )

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
plofkop
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 29-06-2005

Gepost: 03 juli 2007 09:26 PM
  [ # 5 ]
neut schreef:

lekker bezig Very Happy

heb je na die nieuwe kogels, hem nog laten uitlijnen?

anders zijn je nieuwe banden zo weg Cool

Nee, ik moet hem nog laten uitlijnen, daarom rij ik er nu eigenlijk niet mee. Ik heb even een rondje gedaan en ze staat nu weer geparkeerd. Morgen heb ik tijd om er mee naar de garage te gaan.

Zolang ik wielen heb, rij ik!

Profiel  
 
plofkop
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 29-06-2005

Gepost: 06 juli 2007 08:36 PM
  [ # 6 ]

Ze is weer uitgelijnd en ze rijdt super! De HR’s doen weer hun werk en ze zweeft weer over het asfalt.

Nu nog een keer wat plaatwerk vervangen, maar daarvoor moet ik het eerst vinden en dat valt nog wel wat tegen. Vooral de juiste kleur.

Zolang ik wielen heb, rij ik!

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 06 juli 2007 09:11 PM
  [ # 7 ]
JanO schreef:

@ plofkop - bofkont, nu al bijna vakantie…

Zou je aan kunnen geven wat het verschil in rijden is met de nieuwe HR t.o.v. de oude? Wat waren de klachten? Ik heb die van mij beiden zelf schoongemaakt, maar merk geen verschil.

groet, Jan (die eerst nog stapels proefwerken moet nakijken very sad )

Hahaha, die Jan krijgt nog nachtmerries van zijn hoogteregelaars ahh

...en geef die kinderen toch gewoon allemaal een voldoende… Wink

Profiel  
 
plofkop
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 29-06-2005

Gepost: 08 juli 2007 04:23 PM
  [ # 8 ]

@ jan

Mijn klachten waren simpel, de voorste HR zat muurvast. Als ik de auto startte bleef ze met haar neus op de grond liggen en na veel heen en weer geschuif met de hoogtehendel schoot ze uit eindelijk dan in de hoogste stand.
Met de nieuwe HR komt ze gewoon netjes uit de vering en blijft ze op de juiste hoogte staan en zweeft ze als een tapijt uit een oosters sprookje.

Zolang ik wielen heb, rij ik!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook