Ik wilde een zonnedakje laten inbouwen, maar dat bleek bij een Xantia niet te kunnen. Volgens het inbouwbedrijf was er te weinig ruimte. Dit kwam door de stalen bint welke over het midden van het dak liep. Een schuif/kanteldakje kon wel, maar dat werd toch enigzins improviseren, werd er bij verteld. De sensor van de deurafstandsbediening zou verplaatst moeten worden en het dakje zou aan de voorzijde tot onder de zonnekleppen komen, zodat de kleppen een beetje open zouden blijven staan na de inbouw. Dat gaf me niet z’n prettig gevoel, waardoor ik afgehaakt ben.
Zie ik een paar dagen later een Xantia voorbij rijden met een zonnedak open.
Zou die wel de gok hebben genomen, of zijn er toch andere inbouwers waar het wel kan? Als het niet naar m’n zin zou zijn: Je kan niet meer terug
Dyna Z1: Tout alu.
In mijn pa zijn Xantia zit gewoon een aftermarket Vermeulen/Hollandia schuifkanteldakkie. En dat zit er nog netjes in ook. Dus het kan zeker wel! Ben helaas niet in de gelegenheid even foto’s te maken aangezien mijn pa de Xant mee naar zijn werk heeft.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Mocht je toch eens in de gelegenheid zijn een fotootje te nemen, houd ik me aanbevolen.
Vast bedankt!
Dyna Z1: Tout alu.
In mijn recent aangeschafte 1.9 td zit ook zo’n Vermeulen/Hollandia dakje. Bij aankoop was deze echter aan de buitenkant op het dak helemaal afgeplakt met ducktape wat er waarschijnlijk op wijst dat hij zou lekken. Te zien aan de natte kofferbakmat (zie draadje onder natte xantia’s) kreeg ik het vermoeden dat de klep gewoon lekte en niet het dak. Ben nu bezig de klep te kitten en heb het tape van het dak verwijderd. Vanuit het schuifdak heb ik nog geen vocht of water in de auto zien komen (toch wel fijn dat k.tweer de laatste tijd) en dus waarschijnlijk alleen lek aan de klep.
Even terug naar het dakje: Dat lekt dus niet en zit er netjes in, maar…
als ik hem open gaat ie alleen maar dat eerste stapje schuin omhoog open en blijft dan vastzitten na de klik waarmee ie dan naar achter zou moeten schuiven. Dus gaat eigenlijk alleen maar half open. Sluit wel prima verder. Er kan dus wel degelijk een mooi dakje in een Xantia. Jammer dat de mijne stuk is. Ik vermoed dat het niet ernstig is dus als iemand toevallig weet of mijn dakje simpel en goedkoop te repareren is…....?
bx cannes 91
xantia break 1.9 td 96
Oei…Ik moet het voorgaande verhaal even rechtzetten.
Ik kwam er eergisteren achter dat het zonnedak wel degelijk lekt, en hoe!
Als ie een tijdje heeft stilgestaan in de regen, heeft de afdekrand die voor de sier aan de hemel hangt zich helemaal vol laten lopen. Dat water krijg je op je kop of op je stoel of startbegrenzer zodra je gaat rijden en remmen. Daarna valt het wel mee (onder het rijden lijkt er geen nieuw vocht binnen te komen) en het water schijnt niet in de carrosserie terecht te komen, maar het is natuurlijk wel foute boel. Nadat ik de sierstrip verwijderd had om te zien waar het lekt, zag ik de bewuste stalen dakbalk die in de weg zou zitten wanneer je zo’n dakje wilt plaatsen. Nou die zat inbderdaad in de weg want die is er zo te zien met grof geweld uitgezaagd en niet even netjes terug gebogen of afgewerkt. Vraag me af of dit gevolgen heeft voor de stijfheid van de carroserie. Balen, moet nu gaan kijken of ie nu echt lekt via het schuifdak, of via de dakrails bevestiging (die was ook helemaal afgeplakt) Ik heb te vroeg gejuichd geloof ik maar heb in ieder geval wel de achterklep netjes dichtgekit zodat de vloer in ieder geval droogblijft in het vervolg.
bx cannes 91
xantia break 1.9 td 96
Bij mij zit er een schuif/kanteldak van Webasto in. De zonnekleppen zitten inderdaad tegen de afwerklijst van het dakje en steken ietsje naar beneden, maar dit is niet hinderlijk of lelijk. De sensor voor de afstands bediening zit nu direct achter het dakje. Het zat er al in ten ik hem kocht, dus ik weet niet wie hem er in gebouwd heeft, maar het kan dus wel op een nette manier.
@bxleek:
Mijne lekte ook toen ik de auto kocht. Ik heb de rubberrand waar het dakje op afsluit goed schoongemaakt met warm water en vervolgens ingesmeerd met zuurvrije vasaline. Heeft nu al anderhalf jaar niet meer gelekt.
Groeten Nico
Ik heb ook een webasto in mijn auto zitten. Opzich erg handig en op een zomerse dag wel lekker.
Ik heb ze op meerdere manieren ingebouwd gezien. Zoals bij mij direct achter de zonneklep. De sensor moet is verplaatst naar achter en het afwerkrubber aan de binnenkant loopt over de bolling van de zonneklep heen. Niet echt heel mooi.
2e optie, verder naar achteren, dus achter de zonneklep, is de betere optie echter van buiten ziet het er niet mooi uit (dak zit niet helemaal vooraan)
Als optie voor het oog voor je CV, zou je ook een radiografische CV kunnen nemen. Kost weinig, optisch beter en bereik uitstekend.
Remember met een open dak:
- Je verbrand je kanis zonder het te merken.
- Je carosserie wordt flexibeler. Als ik een drempel schuin afrijd hoor ik het dak werken in zijn sponning.
- Bij geparkeerd staan lekt het dak water. Dat merk je pas als je gaat rijden. (komt dan van de plafond plaat af lopen)
- Bij 120 ku je niet meer goed met elkaar praten (open)
- Bij 150 zuigt de rijwind het dak ietsjes open (iedereen schrikt daar van)
Toch moet mijn volgende auto er ook een hebben. Je krijgt zoveel meer licht binnen.
Alle reacties afgewogen te hebben, las ik even een bedenkpauze in.
Voorlopig slaat m’n weegschaal even uit naar het ” niet doen”.
Bedankt tot zover!
Ruud.
Dyna Z1: Tout alu.
CitrofielTD schreef:
- Bij geparkeerd staan lekt het dak water. Dat merk je pas als je gaat rijden. (komt dan van de plafond plaat af lopen)
Huh? dat is normaal? dat dakje hoort toch gewoon niet te lekken? Gaat er dan niks roesten of zo?
bx cannes 91
xantia break 1.9 td 96
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
bxleek schreef:CitrofielTD schreef:
- Bij geparkeerd staan lekt het dak water. Dat merk je pas als je gaat rijden. (komt dan van de plafond plaat af lopen)
Huh? dat is normaal? dat dakje hoort toch gewoon niet te lekken? Gaat er dan niks roesten of zo?
Nee, dit is niet normaal. Veel auto’s met open dak hebben er last van maar het hoort natuurlijk niet.
Eveneens ben ik tevens ook.
Orgineel af fabriek open daken hebben een waterafvoer via de stijlen zodat enige lek van het dak opgevangen wordt.
After market daken hebben dat niet. Water wat dan doorlekt moet dan ergens heen.