HELP, hoe kom ik bij de luchtfilter ??????????
Renier
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 04-06-2007

Gepost: 04 juni 2007 09:41 PM

Wie van de forumgebruikers kan mij vertellen hoe ik de luchtfilter van een C4 coupé met 1,6 hdi Td 110 pk dieselmoter moet vervangen.?  Ik weet hem wel te zitten, maar weet niet hoe ik erbij kan.


Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Renier.

Profiel  
 
Renier
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 04-06-2007

Gepost: 07 juli 2007 02:45 AM
  [ # 1 ]

Hallo,

Weet niemand dit, ik kan het me niet voorstellen!!!!!!!!!!!!!!!

Renier

Profiel  
 
XsaraVTR
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 357
Geregistreerd: 25-03-2004

Gepost: 07 juli 2007 01:47 PM
  [ # 2 ]

maak ff een fototje van je luchtfilterhuis mischien kan ik je dan helpen greetzZz

Citroën verzamelaar Wink Ds3 racing 2011, Ds3 racing 2012, ds3 performance 2018,Jumpy 2.0 bleuhdi 150 2016 (zaak), Jumper 2.2 HDI 130 2016 (zaak), DS7 crossback 2.0 Bleuhdi 2018

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 07 juli 2007 02:17 PM
  [ # 3 ]

Het is best een rot werk om te doen. Aantal slangen verwijderen en ook de plaat boven op de motor. Hij zit met een aantal schroefjes vast en kan dan uit elkaar, maar de ruimte is minimaal (p307 dus ongeveer als een c4).
Zit aan de achterkant van het blok. Hij zit ook nog eens in rubbers dus dat gaat vrij lastig bij het inelkaar steken. Succes

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
exuserpb
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1328
Geregistreerd: 15-04-2005

Gepost: 07 juli 2007 03:11 PM
  [ # 4 ]

luchtfilter zit idd achter de motor, op de foto in de link hieronder kan je dat mooi zien:

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 07 juli 2007 03:20 PM
  [ # 5 ]
michel-16v schreef:

Het is best een rot werk om te doen. Aantal slangen verwijderen en ook de plaat boven op de motor. Hij zit met een aantal schroefjes vast en kan dan uit elkaar, maar de ruimte is minimaal (p307 dus ongeveer als een c4).
Zit aan de achterkant van het blok. Hij zit ook nog eens in rubbers dus dat gaat vrij lastig bij het inelkaar steken. Succes

Hoe hebben ze dat zo kunnen verzinnen bij PSA….om een onderdeel wat nogal eens vernieuwd moet worden (zeker bij een diesel) op zo’n onmogelijke plek te maken. Rolling Eyes
Het lijkt wel of de eigenaar van een Citroen niks meer zelf mag doen aan z’n auto. Evil or Very Mad

Profiel  
 
ice96
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006

- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gepost: 08 juli 2007 12:13 AM
  [ # 6 ]
Bram schreef:

Hoe hebben ze dat zo kunnen verzinnen bij PSA….om een onderdeel wat nogal eens vernieuwd moet worden (zeker bij een diesel) op zo’n onmogelijke plek te maken. Rolling Eyes

Tja, ieder vrij plekje wordt tegenwoordig benut. Het is niet meer zoals “vroeger” waar nog een motorblok extra langs kon worden geplaatst onder de motorkap Wink

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 08 juli 2007 12:45 AM
  [ # 7 ]
ice96 schreef:
Bram schreef:

Hoe hebben ze dat zo kunnen verzinnen bij PSA….om een onderdeel wat nogal eens vernieuwd moet worden (zeker bij een diesel) op zo’n onmogelijke plek te maken. Rolling Eyes

Tja, ieder vrij plekje wordt tegenwoordig benut. Het is niet meer zoals “vroeger” waar nog een motorblok extra langs kon worden geplaatst onder de motorkap Wink

Ja….en dat is naar mijn mening een foute strategie van de heren ontwerpers, de laatste jaren Rolling Eyes
Niet alleen de eigenaar zelf schrikt zich rot als hij eens langs de kant staat met pech (onder de motorkap) maar ook de WW…...om nog maar te zwijgen van de monteurs, die van hun chef de opdracht krijgen een bepaald klusje te gaan doen. Confused

Ontopic : het is dus te zot voor woorden dat ze een simpel ding als een luchtfilter op zo’n onmogelijke plek maken…en het zou me niks verbazen als er nog wel meer van dit soort voorbeelden te noemen zijn bij de nieuwste generatie auto’s (lees: Citroen).

Als 1 voorbeeld wil ik maar noemen het simpelweg vernieuwen van een nieuwe (kop)lamp onderweg…waar ik van sommige Citroens al heb gelezen dat het vrijwel onmogelijk is voor een leek om die er zelf in te zetten. Rolling Eyes

Dat was 20 of 30 jaar geleden geen enkel probleem.

Profiel  
 
Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 563
Geregistreerd: 10-02-2005

Gepost: 08 juli 2007 01:47 AM
  [ # 8 ]

@Bram: Dat koplampen verhaal is zeker neit alleen bij citroen zo, vrijwel ieder merk heeft wel modellen emt dit “probleem”.
De nieuwere modellen van Citroen, zoals de C4 Picassoen Jumpy 3 zijn wel weer eenvoudig te vervangen (toegankelijk).

En dat de ruimte steeds beperkter wordt is ook bij andere merken niet anders. Dat het luchtfilter op een ietwat ongelukkige plaats zit bij de C4 is waar, maar is op zich wel goed te doen hoor als je even wat dingen verwijderd.
En anders is mijn mening dat je het gewoon moet laten doen, als het allemaal teveel moeite is.  Wink

Profiel  
 
abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 08 juli 2007 11:57 PM
  [ # 9 ]

Dr hebben wel meer merken last van zulke geintjes, al doen sommige merken wel hun best om oplossingen te zoeken.

Afgelopen week moest ik bij een nieuwe Fiesta het luchtfilter vervangen, je ziet m eerst niet zitten. Na enig zoekwerk blijkt in het stuk plastic verwerkt te zitten dat op de motor ligt. 2 boutjes los, je klikt m los en dan 10 Shocked  Shocked  schroefjes (4 is ook genoeg…) om bij het filter te komen… Leuk die jongens van Ford…

Bij een nieuwe Opel Astra kun je de lampen vervangen via de wielkast, prima systeem, onder de kap kun je er niet bij. Opel denkt hier dus wel over na, net als vroeger overigens. Koppeling van n oude Astra (begin jaren 90 model) kun je in n half uurtje vervangen..

Tsja en dan Citroën… Blijft moeilijk voor die fransen…

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 09 juli 2007 12:06 AM
  [ # 10 ]

Het is idd erg lastig om tegenwoordig zelf wat aan je auto nog te doen.
Even een luchtfiltertje steken bij een 1,6 hdi vraagt al wat technische kennis.

Er zit tegenwoordig zoveel op zo’n motor dat het een erg grote motor word, en de motorruime word daarin tegen minder toegankelijk. Daar is de 1.6 hdi een goed voorbeeld van wat een sensoren etc er opzitten.

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook