Kan iemand mij wat meer vertellen over de 954 CC motor die EN in de AX en in de Peugeot 106 1.0 ligt ?
Ik ga morgen naar een Peugeot 106 1.0 kijken voor Renz, maar ik ken die motoren niet…waar moet ik op letten en zo.
Dus zijn er problemen bekend bij de eigenaren van een AX 1.0 of zijn het gewoon goede motoren.
Of kan hij zich beter richten op de 1100 motor….uiteraard snap ik dat het toerenmachientjes zullen zijn, maar hoe staat het met bijvoorbeeld de cylinderkoppen van die motoren…olieverbruik ..enz.
Re: Vragen over de PSA motor 954 CC.
Bram schreef:Kan iemand mij wat meer vertellen over de 954 CC motor die EN in de AX en in de Peugeot 106 1.0 ligt ?
Ik ga morgen naar een Peugeot 106 1.0 kijken voor Renz, maar ik ken die motoren niet…waar moet ik op letten en zo.
Dus zijn er problemen bekend bij de eigenaren van een AX 1.0 of zijn het gewoon goede motoren.Of kan hij zich beter richten op de 1100 motor….uiteraard snap ik dat het toerenmachientjes zullen zijn, maar hoe staat het met bijvoorbeeld de cylinderkoppen van die motoren…olieverbruik ..enz.
Het is gewoon een TU motor (zoals de 1.1 en 1.4) maar erg traag. Hij moet veel toeren draaien om mee te komen en is daardoor niet echt zuiniger dan bijv. een 1.1 die het net wat makkelijker heeft.
Voorheen was het ook nog eens dat AXen 1.0 geen rembekrachtiging hadden.
Zwakke punten: zoals gebruikelijk bij een TU motor: de koppakking op het hoekje boven de dynamo. Let op mayonaise onder de radiateurdop.
Eigenlijk zou ik zeggen: laat dat ding lekker staan en wacht even een fijne 1.1 of 1.4 af.
Ah, duidelijk
Ik zal dit zeker in gedachte houden.
Punt is dat er maar zo weinig 1.4 en 1.6 motoren te vinden zijn in die 106…althans op MP.
Maar in de 1.1 is wel genoeg keuze.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Opzich is er met lage toeren ook goed mee te rijden, en zuinig ook.
De 100 duurt dan wel wat langer
Opletten op koppakkingen bij het bekende hoekje inderdaad.
Ook gaat de koppakking wel eens mbt koelvloeistof.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
het is niet dat die motor dus in een wagen van 1000kg steekt, 1.0 zal gerust zijn werk doen in die 106
verder gewoon een TU die dus buiten de koppakking zijn deugd wel heeft bewezen
goedkoop rijden en veel onderdelen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
michel-16v schreef:Opzich is er met lage toeren ook goed mee te rijden, en zuinig ook.
De 100 duurt dan wel wat langer
Opletten op koppakkingen bij het bekende hoekje inderdaad.
Ook gaat de koppakking wel eens mbt koelvloeistof.
En dit is alleen bij de 1.0 motor zo….niet bij de 1.1 ?
De 1.4 is me wel bekend, althans van rond 1992 (ZX) en eerder BX (89)...ik neem aan dat die niet veranderd is ?
bij alle tu motoren komt dat voor
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:bij alle tu motoren komt dat voor
Helaas ook de allernieuwste TUUTJES, incl. de 16V modellen