7 van de 9
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende > 
   
Help! XM hoogteregelaar (opgelost…?!!)
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4930
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 08 juli 2007 08:25 PM
  [ # 91 ]

Stugheidsregelaar? Wat doet die en waar zit, hangt of staat die dan?

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 08 juli 2007 08:29 PM
  [ # 92 ]
Han S schreef:

Stugheidsregelaar? Wat doet die en waar zit, hangt of staat die dan?

Ik ga er van uit dat Jan-hendrik de hydractiefregelaar met de derde bol bedoelt.

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 08 juli 2007 08:32 PM
  [ # 93 ]

Komt dit vaker voor, heb je hier ervaring mee?

Zelf heb ik hier geen ervaring mee, en hoe vaak het voorkomt kan ik ook niet bevestigen. Maar het is een onderwerp geweest op het engels-talige XM-L forum. Er was toendertijd iemand die altijd signeerde met ‘Z’. Zijn naam is ook bekend, maar doet nu niet ter zake. Wat wel ter zake doet is dat deze man een enorme kennis had van alles wat met de XM te maken had.
Misschien ben je reeds bekend met deze site, zo niet, have a look:
http://www.tramontana.co.hu/citroen/
Er is hier ook heel veel interessante informatie te vinden over de XM.
Nog even terug naar jouw probleem: vuil, het hoeft maar een microscopisch deeltje te zijn, is DE grote vijand van het hydraulisch systeem. Verwaarlozing is de grote boosdoener en de oorzaak van de meeste problemen. Spoelen met speciale vloeistof geeft soms een oplossing, maar, volgens Z weer, en in lijn met logisch denken, is demontage/revisie/vervanging van een bepaald onderdeel de enige remedie.

Jan B

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 08 juli 2007 08:47 PM
  [ # 94 ]

Stugheidsregelaar? Wat doet die en waar zit, hangt of staat die dan?

Citroen en haar aanhangers hanteren verschillende namen voor dezelfde onderdelen. Stugheidsregelaar is inderdaad de naam die je tegenkomt in de technische bulletins van Citroen Nederland. In dezelfde dokumentatie, om te voorkomen dat je je concentratie verliest, wordt dit onderdeel ook ‘veringsregelaar’ genoemd. Jan0 noemt hem een hydractiefregelaar.

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4930
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 08 juli 2007 08:48 PM
  [ # 95 ]
JanO schreef:
Han S schreef:

Stugheidsregelaar? Wat doet die en waar zit, hangt of staat die dan?

Ik ga er van uit dat Jan-hendrik de hydractiefregelaar met de derde bol bedoelt.

Je moet er onderhand wel doodmoe van zijn geworden, je bent al vanaf 1 mei bezig om een oplossing te vinden voor je probleem waarvan ik overtuigd ben dat als je er eenmaal achter komt, dat het eigenlijk heel eenvoudig is.

Jammer dat we er als forum niet uit kunnen komen wat er nou aan de hand is. Kom op mannen, laten we ons er eens helemaal bovenop storten, dit probleem moet uit de wereld, punt!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4930
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 08 juli 2007 08:56 PM
  [ # 96 ]
Jan-hendrik schreef:

Stugheidsregelaar? Wat doet die en waar zit, hangt of staat die dan?

Citroen en haar aanhangers hanteren verschillende namen voor dezelfde onderdelen. Stugheidsregelaar is inderdaad de naam die je tegenkomt in de technische bulletins van Citroen Nederland. In dezelfde dokumentatie, om te voorkomen dat je je concentratie verliest, wordt dit onderdeel ook ‘veringsregelaar’ genoemd. Jan0 noemt hem een hydractiefregelaar.

Je bedoelt wat we hier de’electroklep’ noemen neem ik aan?

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 08 juli 2007 09:12 PM
  [ # 97 ]
Han S schreef:
Jan-hendrik schreef:

Stugheidsregelaar? Wat doet die en waar zit, hangt of staat die dan?

Citroen en haar aanhangers hanteren verschillende namen voor dezelfde onderdelen. Stugheidsregelaar is inderdaad de naam die je tegenkomt in de technische bulletins van Citroen Nederland. In dezelfde dokumentatie, om te voorkomen dat je je concentratie verliest, wordt dit onderdeel ook ‘veringsregelaar’ genoemd. Jan0 noemt hem een hydractiefregelaar.

Je bedoelt wat we hier de’electroklep’ noemen neem ik aan?

Ja bij serie 2, nee bij serie 1. Hoezo verwarrend?  Rolling Eyes Bij een serie 1 wordt de plunjer van de hydractiefregelaar hydraulisch aangestuurd door een elektroklep die zich ergens anders bevindt en die zowel voo als achter aanstuurt.
Bij een serie 2 zitten de elektrokleppen op/in de beide hydractief/stugheids/veringregelaars.

Je moet er onderhand wel doodmoe van zijn geworden, je bent al vanaf 1 mei bezig om een oplossing te vinden voor je probleem waarvan ik overtuigd ben dat als je er eenmaal achter komt, dat het eigenlijk heel eenvoudig is.

Jammer dat we er als forum niet uit kunnen komen wat er nou aan de hand is. Kom op mannen, laten we ons er eens helemaal bovenop storten, dit probleem moet uit de wereld, punt!

Dank je, Han. Eigenlijk ben ik al vanaf de aankoop in september 2006 met de vering bezig. Ik dacht net zoals bij m’n vorige BX-en klaar te zijn met een rondje veerbollen en een tijdje spoelolie. Dat het systeem uitsluitend zwarte drab bevatte bleek een teken aan de wand te zijn…

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 08 juli 2007 09:13 PM
  [ # 98 ]

Je bedoelt wat we hier de’electroklep’ noemen neem ik aan? 

Dat kan ik niet zo maar beamen. Een electroklep is een klep die bekrachtigd wordt door een solenoide. De hydraulische stugheidsregelaars van de serie II XM zijn elk voorzien van zo’n klep die worden gestuurd door de veer ECU.

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 08 juli 2007 09:21 PM
  [ # 99 ]
JanO schreef:
Han S schreef:
Jan-hendrik schreef:

Stugheidsregelaar? Wat doet die en waar zit, hangt of staat die dan?

Citroen en haar aanhangers hanteren verschillende namen voor dezelfde onderdelen. Stugheidsregelaar is inderdaad de naam die je tegenkomt in de technische bulletins van Citroen Nederland. In dezelfde dokumentatie, om te voorkomen dat je je concentratie verliest, wordt dit onderdeel ook ‘veringsregelaar’ genoemd. Jan0 noemt hem een hydractiefregelaar.

Je bedoelt wat we hier de’electroklep’ noemen neem ik aan?

Ja bij serie 2, nee bij serie 1. Hoezo verwarrend?  Rolling Eyes Bij een serie 1 wordt de plunjer van de hydractiefregelaar hydraulisch aangestuurd door een elektroklep die zich ergens anders bevindt en die zowel voo als achter aanstuurt.
Bij een serie 2 zitten de elektrokleppen op/in de beide hydractief/stugheids/veringregelaars.

Je moet er onderhand wel doodmoe van zijn geworden, je bent al vanaf 1 mei bezig om een oplossing te vinden voor je probleem waarvan ik overtuigd ben dat als je er eenmaal achter komt, dat het eigenlijk heel eenvoudig is.

Jammer dat we er als forum niet uit kunnen komen wat er nou aan de hand is. Kom op mannen, laten we ons er eens helemaal bovenop storten, dit probleem moet uit de wereld, punt!

Dank je, Han. Eigenlijk ben ik al vanaf de aankoop in september 2006 met de vering bezig. Ik dacht net zoals bij m’n vorige BX-en klaar te zijn met een rondje veerbollen en een tijdje spoelolie. Dat het systeem uitsluitend zwarte drab bevatte bleek een teken aan de wand te zijn…

Dit is niet waar volgens mij. In de pdf die ik je stuurde zit dit toch echt apart. Een losse hydractiveklep en een losse hydrauliek blok. Ik heb mijn kleppen ook in mn handen gehad en dit zijn losse units…

Xsara Coupe

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 08 juli 2007 09:25 PM
  [ # 100 ]

Xsara Coupe, neem me niet kwalijk, maar wat is er dan niet waar? Die ellenlange quotes maken het er niet duidelijker op. Kan je een en ander niet wat inkorten Confused

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 08 juli 2007 10:16 PM
  [ # 101 ]

Dit is niet waar volgens mij. In de pdf die ik je stuurde zit dit toch echt apart. Een losse hydractiveklep en een losse hydrauliek blok. Ik heb mijn kleppen ook in mn handen gehad en dit zijn losse units…

Xsara Coupe

Zo bedoel ik het eigenlijk ook, het zijn losse dingen, maar aan de hydractiefregelaar bevestigd (bij serie 2). Zie foto, de gele X geeft de elektroklep aan.

Bij serie 1 zit de elektroklep onder de bijrijderstoel.

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 08 juli 2007 11:30 PM
  [ # 102 ]

in die serie 2 kun je de ingebouwde schokbrekers ook eruit halen/aanpassen/modificeren (het gaatjeboren verhaal).
ik meen dat het een kwestie is van die 2 zeskant wartels eruit, en dan kun je erbij.

ik heb binnenkort een Xantia met hydractief voor de sloop, reken maar dat ik FF die dingen openhaal, en hier even wat foto’s zal posten hoe eea in mekaar steekt, en het te modificeren is.

maar je kunt ook de wartels eruit draaien, en eea met remmenreiniger schoon maken.
mischien dat dat al veel scheelt.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 08 juli 2007 11:30 PM
  [ # 103 ]

Ah, das dan duidelijk…
Maar in die pdf die ik jano heb gestuurd werd ook al deze piston genoemd als zijnde een veel voorkomend euvel. Dus ik vrees dat ik die blokken is moet vervangen icm een nieuwe pomp…

Xsara Coupe

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 08 juli 2007 11:41 PM
  [ # 104 ]

pompen vervangen,,, tja, ok het kan nodig zijn.
maar vaak is het intern verlies wat je pomp niet bijgesloft krijgt.

dan word er een nieuwe pomp tegenaan gezet, en lijkt het euvel opgelost, edoch alleen doordat de nieuwe pomp het overmatig verlies wel baas kan.
beetje het idee de klacht is verholpen, maar de storing is niet gerepareerd.

ik zou eerst pogen om het systeem in orde te krijgen, en de pompwissel als laatste redmiddel inzetten..maar da’s ikke…

mvgr wupke:die met MANUEEL schoonmaken, al vaak rare storingen verholpen heeft. zie de foto’s van de remservo bv.. Wink

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 09 juli 2007 12:57 AM
  [ # 105 ]

Tsja, wat is makkelijker en/of goedkoper: stuurhuis reviseren of nieuwe pomp monteren?

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
 
7 van de 9
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook