1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Mysterieus kv gebruik (bleek lekke kop)
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 07 juli 2007 07:01 PM

Mn xm verbruikt de laatste weken behoorlijk wat kv. Hoeveel het verschilt per keer weet ik niet, maar om de 3 dagen moet er wat bij, en dan vaak 1 / 3 tot een halve liter volgens mij. Het rare is dat ik met draaiende motor, ook zonder trouwens, niks kan ontdekken. Ik heb net een half uur met mn neus onder de draaiende motor staan kijken maa rkan niks ontdekken.

Bij de waterpomp (die net is vervangen) kan ik geen lekkage vinden, nergens druipt het eruit, geen mayonaise bij het vaatje, geen witte walm uit de uitlaat.

Met andere woorden, waar blijft het? Oh, en ook binnen geen lekkage…. huh

Dan is er wel nog een overvloedige hoeveelheid zweet onderop de motor. Sterker nog, het is gewoon zwart. Het lijkt er vooralsnog op dat de carterbak lekt, althans, de pakking ofzo. De olie is net vervangen, maar de dop en ring zijn goed. Het komt echt vanaf de kant van het vliegwiel naar beneden zetten.

Moet ik me zorgen maken? Dat doe ik al, maar een bevestiging is altijd goed….. sad pink

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 07 juli 2007 07:05 PM
  [ # 1 ]

Misschien is het kv-circuit niet goed ontlucht bij het vervangen van de waterpomp.

Jeroen

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 07 juli 2007 07:05 PM
  [ # 2 ]

zou de motor de kv niet verbruiken Confused

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 07 juli 2007 07:09 PM
  [ # 3 ]

Kleine hoeveelheden verbruik in de motor is niet meteen zichtbaar voor het oog. Ook kan pas tijdens het rijden zelf wat gaan druppen of lekken.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 07 juli 2007 07:24 PM
  [ # 4 ]

Tja, de motor zou het kunnen gebruiken, lekke koppakking met andere woorden. Maar dit verbruik zou je toch wel moeten zien lijkt me, het is niet niks natuurlijk.

Niet goed ontlucht zijn zou opzich nog wel kunnen, maar das wel al dik 6000km terug, en het lijkt me nou niet dat dat nu pas boven water (letterlijk) komt….

Wat is het verschil met rijden en een draaiende motor? Ik zou het toch moeten zien lijkt me?

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 07 juli 2007 07:30 PM
  [ # 5 ]

Laat maar eens iemand achter je rijden of die kleine wolkjes ziet bijv. als je hem even op zn staart trapt. Ook draait je pomp tijdens het rijden een stuk harder dan stationair dat zou net genoeg kunnen zijn voor wat druppels.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 08 juli 2007 07:11 AM
  [ # 6 ]

Re: Mysterieus kv gebruik

malle pietje schreef:

Ik heb net een half uur met mn neus onder de draaiende motor staan kijken maa rkan niks ontdekken.

Bij de waterpomp (die net is vervangen) kan ik geen lekkage vinden, nergens druipt het eruit, geen mayonaise bij het vaatje, geen witte walm uit de uitlaat.

Zie je ook nergens een witte kristalvormige zoutaanslag?
Dat is namelijk opgedroogde koelvoeistof.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 08 juli 2007 03:55 PM
  [ # 7 ]

of een kleine verkleuring op je radiator?

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
plofkop
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 29-06-2005

Gepost: 08 juli 2007 04:02 PM
  [ # 8 ]

Bij mijn XM 2.0 i waren de slangen poreus. Het was dus niet echt lekken, maar tijdens het rijden verloor hij gewoon water door het uit de slangen te dampen.

Zolang ik wielen heb, rij ik!

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 08 juli 2007 05:02 PM
  [ # 9 ]
Matthijs309 schreef:

of een kleine verkleuring op je radiator?

Goede tip Matthijs Razz
Een verkleuring of meestal een donkere vlek op de radiator is lekkage.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 08 juli 2007 05:41 PM
  [ # 10 ]

Nope, daar heb ik uiteraard op gelet. Wel heb ik een lekkage gehad op de slang onder aan de achterkant van het blok. Wat die slang doet weet ik niet, maar van onderaf gezien zat daar de groene cristalaanslag. Maar met draaiende motor heb ik niets kunnen ontdekken, ook het groene deel werd niet vochtig. Dat was duidelijk een oud lek.

Gisteren met mn klusvriendje bedacht dat waarschijnlijk bij het vervangen van de D-riem net iets teveel kracht heeft gestaan op de carterpan, bij het onderstuenen van het blok, waardoor de pakking iets is gescheurd en nu dus olie lekt.

Weer wat te doen deze zomer…... Rolling Eyes

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
huizing
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 14-08-2005

Gepost: 09 juli 2007 03:42 AM
  [ # 11 ]

ik dacht dat ie koelvloeistof lekte ipv olie..

KV- gebruik kan gewoon door een lichtelijk lekke kopppaking komen. Er zit dan een lekje tussen een KV kanaaltje en de cilinder. het hoeft niet altijd zo te zijn dat de KV in de olie terechtkomt.

ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 09 juli 2007 10:51 AM
  [ # 12 ]

Ik heb ook zoiets gehad, continu koelvloeistof bijvullen, maar nergens een zichtbaar lek vinden. Er zat toen in de slang van de waterpomp naar de radiateur een miniscuul lek te zitten wat ik pas merkte toen ik er met m’n hand langs ging

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 09 juli 2007 12:27 PM
  [ # 13 ]

Het lekt blijkbaar allebei, maar om die olie maak ik me geen zorgen, dat is te overzien en hoef ik niet om de 2 dagen bij te vullen.

Ik hoop ook dat het een klein lekje is, maar kan vooralsnog niets vinden, dus misschien moet het maar wat groter worden Rolling Eyes

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 09 juli 2007 01:56 PM
  [ # 14 ]

Heb je daar geen detectiespul voor, net zoals bij de AC?

Even bij de Brezan vragen…

Groet,

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3838
Geregistreerd: 08-05-2005

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 09 juli 2007 02:10 PM
  [ # 15 ]

je kunt de CO test doen, zo heb ik mijn lekke pakking definitief vastgesteld. Met warme motor meten met een co meter of er co in de koelvloeistof zit.
Eerst dop er af om te ontluchten, daarna ff losjes er op houden (minuutje of zo) en dan het slangetje (van de meter) in het gat houden. Als de waarde omhoog schiet zit er CO in de KV en zit er dus een opening tussen verbrandingskamer en koelcircuit.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook