Zoals een aantal van jullie je misschien nog kunnen herinneren had ik ten tijde van Citromobile een lekke band waardoor mijn dame stilstond. De band laten repareren, 1 dag later, dezelfde band weer lek. Ik ben daarna 3 weken naar Australie geweest op vakantie en de 3 weken daarna ontzettend druk geweest met werken dus de lekke band had ik nog steeds.
Gisteren dan eindelijk de band laten repareren hier in Nijmegen bij Van Raay bandenhandel, of in ieder geval een poging. De eerste twee gaatjes hadden ze netjes geplakt, band er weer op, lucht erin, ppssssssssssstttttt. Nog een gat ergens. Band weer van de velg, toen hebben ze er dus maar een nieuwe binnenband in gezet, weet ik ook meteen dat ze die daar op voorraad hebben. Ik was met mijn dame naar de bandenhandel gereden, heerlijk…
Vandaag dacht ik, lekker even het wiel verwisselen en dan een stukje rijden. Mooi weer, dus geen probleem. Auto gestart, uit de garage gereden, wiel verwisseld, auto gestopt want ik moest ook de ladder nog hebben bij huis. Ladder naar het huis gebracht, in de auto gestapt, contact aan, versnellinghandel naar links, klik….. Nogmaals, klik….. Startmotor draaide niet rond. Uiteraard nog een aantal keren geprobeerd, helemaal niets, terwijl ze het 5 minuten daarvoor prima deed.
ANWB gebeld, die stonden binnen een half uur op de stoep, accu doorgemeten, geen probleem. Nogmaals geprobeerd, klik….. Klap op de startmotor gegeven, klik….. Zelfs nog geprobeerd aan te slingeren (geen idee of dat met een halfautomaat kan trouwens), geen resultaat, alleen maar die stomme klik…... En ja, ook met de startknop op de accu geprobeerd, helemaal NIETS..
De auto moest de garage weer in, want ik heb een huurgarage en je mag niet op dat plein parkeren. Buurman gehaald en samen met zijn zoon, de man van de ANWB en mijn vrouw geprobeerd de auto achterstevoren in de garage te duwen. KNAL, met de trekhaak tegen de opstaande rand van de garagevloer aan, dat ging niet werken. Auto gedraaid en nogmaal geprobeerd. SCHUUR, SCHUUR, uitlaat over de grond en toen de auto eenmaal stond, een metaalachtig geluid, de uitlaat hangt er bij de middendemper los onder. 1 van de bevestigingssteunen is losgeraakt.
Nu zit ik natuurlijk met het volgende probleem, ik heb een DS in de garage staan met een niet werkende startmotor en een half loshangende uitlaat. Wat nu??? Is het een beetje te doen om zelf de startmotor te vervangen? Even ter illustratie, de garage heeft geen stroom en ik heb aan de voorzijde van de auto ongeveer een halve meter ruimte en aan beide zijden ongeveer 40 CM, dus niet echt veel speelruimte.
Iemand een ID???? Misschien iemand in de buurt die er iets meer vanaf weet en me erbij kan helpen?? Het gaat om een DS 20 halfautomaat uit 1968. Ik heb dus ook geen idee wat voor motor erin ligt.
Dit was niet mijn dag, enige positieve is dat mijn band in ieder geval gemaakt is, maar ja, zonder startmotor en uitlaat rijdt het een beetje moeilijk.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
als het de startmotor is dan is het wel te doen alleen heb je wel weinig ruimte, ik neem aan dat de anwb man heeft geconstateerd dat het de startmotor is ?
henny xm schreef:Al eens geprbeerd om in de 2e versnelling de wagen heen en weer te duwn ? Wil de zaak wel eens mee los komen
‘t is een halfautomaat… geen druk=geen versnelling..
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Waar een lekke band allemaal toe leiden kan, zeg!
Misschien kun je voor het in en uitrijden gebruik maken van stukjes bezemsteel in de voorste veercilinders….eerst de bollen lossen, dan auto opkrikken, bollen eraf, stukje bezemsteel erin, bollen er weer op, dan blijft de auto aan de voorkant op hoogte. waarschijnlijk raak je wel met de trekhaak de grond, maar dat zou je eventueel kunnen verhelpen met soort van afritje van planken?
Alleen de klik van de startmotor kan misschien verklaard worden door slechte massa verbinding naar/op het blok of slechte contacten aan de accupolen.
Demontage van de startmotor is lastig vwb bereikbaarheid, hij zou er af moeten kunnen zonder demontage van spruitstuk, dacht ik.
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Goh, heb net iets vergelijkbaars gepost voor mijn CX C-matic. Zit er in een DS halfautomaat ook een sensor die het alleen mogelijk maakt in neutraal (of P, als die erop zit???) te starten?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Rogier Verhoef schreef:Goh, heb net iets vergelijkbaars gepost voor mijn CX C-matic. Zit er in een DS halfautomaat ook een sensor die het alleen mogelijk maakt in neutraal (of P, als die erop zit???) te starten?
Als die “startonderbreker”-schakeling vergelijkbaar is met die van een GS, dan zou de startmotor ook niet moeten klikken.
Heeft de ANWB-er de startmotor ook rechtstreeks proberen in te schakelen d.m.v. het kortsluiten van de aansluitpunten op de startmotor?
Totaal aantal Berichten: 25608
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Rogier Verhoef schreef:Goh, heb net iets vergelijkbaars gepost voor mijn CX C-matic. Zit er in een DS halfautomaat ook een sensor die het alleen mogelijk maakt in neutraal (of P, als die erop zit???) te starten?
Nee. Je start met de schakel selecteur!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De ANWB man heeft inderdaad geconstateerd dat het de startmotor is. Je hoort wel contact, maar er gebeurt gewoon niets. De startmotor klikt ook niet, het relais bij de accu klikt.
Er is dus niemand die eventueel tijd heeft om me te helpen om dat vervloekte ding te vervangen.
Anders wordt het slepen en naar de garage brengen, is uiteraard ook een optie maar dat wordt wel een dure omdat zij ook met een oprijdwagen moeten komen.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 62
Geregistreerd: 10-05-2005
- (Grand) C4 Picasso Business
Ik heb die klik soms ook en meestal betekent dat bij mij dat mijn accu leeg raakt en dus niet genoeg stroom kan leveren voor de startmotor. Na laden start hij weer als vanouds.
Grand C4 Picasso
DSpecial ‘74
C5 Break
Xantia, ZX, BX
Accu is perfect. ANWB heeft de accu zelfs nog even aan de stroom gehangen en toen proberen te starten, nog steeds niets.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Startmotor verwisselen is nogal een klus volgens mij.
Je kunt een halfautomaat wel aanslingeren: daar is speciaal een pookje onder het stuur voor aanwezig. Haal het nummerbord weg en hierachter zit het gat voor de slinger. Die ligt als het goed is onder het reservewiel. Met de zoekfunctie op het forum kun je als het goed is wel vinden hoe het precies werkt met aanslingeren en het pookje; ik weet het zelf ook niet precies…
Totaal aantal Berichten: 25608
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bas schreef:Accu is perfect. ANWB heeft de accu zelfs nog even aan de stroom gehangen en toen proberen te starten, nog steeds niets.
Al geprobeerd met je vinger het relais aan de accu te bedienen? Wat gebeurt er dan?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Bas schreef:Accu is perfect. ANWB heeft de accu zelfs nog even aan de stroom gehangen en toen proberen te starten, nog steeds niets.
Al geprobeerd met je vinger het relais aan de accu te bedienen? Wat gebeurt er dan?
Niets!!!
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 25608
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ok. haal het plastic deksel van dat relais af. Nu zie je twee koperen plaatjes. Een kant zit aan de plus pool en 1 aan de startmotor. Neem een startkabel en verbind de plus pool met het plaatje van de startmotorkant.
gebeurd er nu nog niks, dan is of de bedrading naar de startmotor gaar ( kan ook de dikke min draad zijn) of de startmotor zelf is niet meer zo fris…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Het plastic deksel zit er bij mij al niet eens meer op, ik kijk zo tegen het kopen aan.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt bogaard. Ik moet dus met 1 van de twee kabels die aan startkabels zitten het startrelais overbruggen?
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 25608
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Yep! Die relais gaan ook stuk. met een enkele startkabel overbrug je tijdelijk het relais. Doet ie dan nog niks, ligt het probleem verder naar de startmotor!
Gaat ie nu wel draaien, dan is je relais stuk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>