Zo, helaas ben ik weer in Nederland. Maar goed.
De rit ging geweldig en snel. In Frankrijk bijna niet onder de 145 km/pu gereden (volbepakt en wel)... In Spanje ook lekker vlot door de bergen gereden.
Voordat ik naar Spanje vertrok, heb ik de olie laten verversen (de vorige eigenaar reed alleen korte stukjes). Bij de garage is mij verteld dat ik wel de olie in de gaten moest houden omdat na het verversen de auto wel eens wat olie zou kunnen verbruiken.
Net even het oliepijl bekeken. Die staat dus nu op het minimum (op de heenreis olieverbruik minimaal, maar heb toen ook niet hard gereden). Niet geheel onlogisch natuurlijk gezien de snelheid, de afstand en het meegezeulde gewicht op de terugreis.
Vraag: hoeveel olie moet er nu bij?? En wat voor olie?? En kan het schadelijk zijn voor de motor als je een tijdje flink doorrijdt met het oliepijl op het minimum?
Belangrijker dan het oliepeil is de oliedruk. Met een lager oliepeil kun je misschien wat minder druk opbouwen maar de schade wordt pas gedaan als het oliepeil zo laag zakt dat de oliepomp geen olie meer aanzuigt. Bedenk daarbij dat in rust alle olie in het carter zit met hoogstens een oliefilmpje op de bewegende delen. Zelfs de krukas zit boven het oliepeil in het karter.
Ik meen dat het verschil tussen min en max op de peilstok 1 1/2 liter is. Als hij echt op min staat kan het geen kwaad er een liter bij te gooien.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Met een lager oliepeil kun je misschien wat minder druk opbouwen maar de schade wordt pas gedaan als het oliepeil zo laag zakt dat de oliepomp geen olie meer aanzuigt
Als het indedaad zo laag zakt, zie je het ook niet meer op de pijlstok? Of anders gezegd; als de pijlstok op het absolute minimum staat, kan er gewoon geen schade zijn onstaan omdat er dan nog voldoende olie in zit om de motor te smeren?
Ik gooi er sowieso een liter bij. Volgens het instructieboekje is het verschil tussen min en max 1,5 liter.
Weefje schreef:Met een lager oliepeil kun je misschien wat minder druk opbouwen maar de schade wordt pas gedaan als het oliepeil zo laag zakt dat de oliepomp geen olie meer aanzuigt
Als het indedaad zo laag zakt, zie je het ook niet meer op de pijlstok? Of anders gezegd; als de pijlstok op het absolute minimum staat, kan er gewoon geen schade zijn onstaan omdat er dan nog voldoende olie in zit om de motor te smeren?
Daar mag je wel van uit gaan. Ik ben met een auto van de zaak (VW passat) wel eens net niet stil komen staan, het lampje ging in een snelle bocht aan. De peilstok bleek na controle kurkdroog en was pas na 2 1/2 liter op peil.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Re: Hoeveel olie?
Weefje schreef:Zo, helaas ben ik weer in Nederland. Maar goed.
De rit ging geweldig en snel. In Frankrijk bijna niet onder de 145 km/pu gereden (volbepakt en wel)... In Spanje ook lekker vlot door de bergen gereden.
Voordat ik naar Spanje vertrok, heb ik de olie laten verversen (de vorige eigenaar reed alleen korte stukjes). Bij de garage is mij verteld dat ik wel de olie in de gaten moest houden omdat na het verversen de auto wel eens wat olie zou kunnen verbruiken.
Net even het oliepijl bekeken. Die staat dus nu op het minimum (op de heenreis olieverbruik minimaal, maar heb toen ook niet hard gereden). Niet geheel onlogisch natuurlijk gezien de snelheid, de afstand en het meegezeulde gewicht op de terugreis.
Vraag: hoeveel olie moet er nu bij?? En wat voor olie??
En kan het schadelijk zijn voor de motor als je een tijdje flink doorrijdt met het oliepijl op het minimum?
De olie dient niet alleen voor de smering, maar ook voor de koeling plus vuilafvoer.
Ik heb in 1975 geleerd, tijdens de cursus CVVB (chauffeursdiploma) van een diesel-expert, die als chef monteur bij de toenmalige NZH.vm werkte, dat het beter is om je oliepeil altijd zoveel mogelijk op maximaal te houden.