Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Wat is precies het verschil tussen, mig en tig?
Totaal aantal Berichten: 25598
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
patje74 schreef:Serge schreef:Als je geen beschikking hebt over krachtstroom, dan zou ik gaan voor een lasinverter icm een TIG-toorst.
Zou je dit eens kunnen uitleggen voor mij (las-noob)?
Ik heb in mijn stalling wel beschikking over krachtstroom, maar als ik eens ga verhuizen, dan zou ik ook nog iets aan het apparaat willen hebben. Dus eentje op 230V is toch wel wenselijk, maar het moet ook goed werken natuurlijk.
In jouw geval zou ik dan zeker een MIG/MAG op 380 doen. Tegen die tijd dat je eens gaat verhuizen kun je het apparaat altijd weer verkopen of 380 laten aanleggen. Met MIG/MAG is het zeer eenvoudig om binnen no-time te leren om mooie lassen te trekken en als je een beetje oefent kun je met deze methode op een gegeven moment ook prima uit de voeten met dun plaatwerk. MIG/MAG is gewoon een lekkere alrounder en sterk in het snelle werk.
Een lasinverter met TIG-toorst is weer een heel ander verhaal. Lasinverters zijn kleine en lichte apparaatjes waar je in eerste instantie electrode mee kunt lassen. De wat uitgebreidere inverters kun je echter ook omschakelen voor een TIG-toorst, waarbij je de polen omdraait en de inverter zelf instelt op HF, lift arc, etc., (hulpmiddelen die metname het starten van de vlamboog vergemakkelijken). Op de zeer uitgebreide inverters vind je ook de mogelijkheid om het apparaat om te schakelen naar wisselstroom, zodat je ook metalen als aluminium kunt lassen en je beschermgas direct op het apparaat aan kunt sluiten ipv via een los slangenpakket van de toorts naar de fles. Met TIG kun je prachtige lasjes maken met of zonder toevoegmateriaal, alleen de leercurve naar het maken van een mooie las is wel behoorlijk steil!! Zonder toevoegmateriaal kun je schat ik binnen een halve dag zeer aardige lassen maken met TIG, ervan uitgaande dat je al het 1 en ander aan ervaring hebt met andere lasmethodes. Hoe lang het duurt om mooie lasjes te kunnen maken mèt toevoegmateriaal kan ik je nog niet zeggen, want ik ben na nu inmiddels een half jaar TIG-lassen nog steeds niet echt tevreden; qua functionaliteit zit het wel snor, maar ik ga er geen schoonheidswedstrijden mee winnen.
Animal triste post coitum
Thijsvandebles schreef:Er valt met een MIG lasapparaat op 230 volt best heel goed te lassen. Pas als je zwaar constuctie werk gaat doen, of aan vrachtwagens of bussen gaat lassen kom je in de zwaardere klasse. Voor personenauto’s kan op 230 heel goed. Vaak moet je wel goed kijken dat het apparaat goed gekoeld wordt.
Ik heb het idee dat die 220 MIG/MAG altijd op hun tandvlees lopen te draaien, dat heeft gewoon niks aan overhead. Daarnaast zijn het vaak wat goedkopere apparaten die je slecht kunt afstellen en regelmatig ff haperen. Ik vind het geen aanrader.
Animal triste post coitum
Serge schreef:Thijsvandebles schreef:Er valt met een MIG lasapparaat op 230 volt best heel goed te lassen. Pas als je zwaar constuctie werk gaat doen, of aan vrachtwagens of bussen gaat lassen kom je in de zwaardere klasse. Voor personenauto’s kan op 230 heel goed. Vaak moet je wel goed kijken dat het apparaat goed gekoeld wordt.
Ik heb het idee dat die 220 MIG/MAG altijd op hun tandvlees lopen te draaien, dat heeft gewoon niks aan overhead. Daarnaast zijn het vaak wat goedkopere apparaten die je slecht kunt afstellen en regelmatig ff haperen. Ik vind het geen aanrader.
het is dus een idee in jouw hoofd, wil je niet aanvallen maar…
een Lorch 2600 bvb. kan op 220 monofase gerust een spoel van 1 mm trekken en daarbij een hoogstaande las leggen op Cm staal
Bogaard zijn kempi MIGger op 220 heeft ook geen probleem, dat aparaat gaat gewoon door
je bent wl snel 1000euro kwijt voor zo een toestel
in de goedkopere (500euro) heb je ook degelijke 220 mono toestellen die 0.8 trekken bij 0.5 cm staal (electra beckum, D&W, Bester enz.)
wat maakt een 380 of een 220 3fase beter is dat er meestal een euroconnector op staat waardoor je op een paar seconden van toots kan wisselen, dit is geen must maar wel dat die toortsen veel beter zijn (mijn toorts kost 80euro, en dat is zowat de minimum prijs voor een goede kleine toorts)
verder hebben die toestellen ook een beter draadsysteem
bovenstaande geld niet voor een Lorch, Kemppi, .... , de meeste D&W’s die standaard al goede onderdelen hebben
een Tig is goed maar zeker niet voor een beginner, plaatwerk vlam je er dan nog sneller door als het bvb. niet aansluit, e gaat ook meer warmte in je plaatwerk brengen dan bij een tig waardoor je sneller golven krijgt in de plaat
wel is het zo dat die las meer kan hebben (mis goed gelegd) dan een Mig
bij een Tig heb je dan ook nog eens 2 handen nodig (of je moest een autoaanvoer hebben op je toestel en dan praten we richting 5000€)
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Serge schreef:Thijsvandebles schreef:Er valt met een MIG lasapparaat op 230 volt best heel goed te lassen. Pas als je zwaar constuctie werk gaat doen, of aan vrachtwagens of bussen gaat lassen kom je in de zwaardere klasse. Voor personenauto’s kan op 230 heel goed. Vaak moet je wel goed kijken dat het apparaat goed gekoeld wordt.
Ik heb het idee dat die 220 MIG/MAG altijd op hun tandvlees lopen te draaien, dat heeft gewoon niks aan overhead. Daarnaast zijn het vaak wat goedkopere apparaten die je slecht kunt afstellen en regelmatig ff haperen. Ik vind het geen aanrader.
Je moet inderdaat niet de goedkoopste / lichtste hebben.
Maar een 220 MIG van formaat, ja ze zijn er echt, daar kun je heel mooi mee lassen.
Test
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Visa 1.4 TRS schreef:Dit kwam ik tegen op marktplaats
Is dit een goed lasaparaat om plaatwerk mee te lassen, en wat is het aparaat ongeveer waard?
imo?
niks.
een 220 V mig lasapparaat is leuk voor puntlasjes en eenvoudig laswerk.
vanaf 350 euro heb je de ietwat betere goedkoopste, vanaf 500 heb je een leuk machien.
en kun je aardig uit de voeten.
met een 2e hands. tja,, kwee nie,, ben er domweg niet kapot van, moet echt een goede reden voor verkoop hebben, anders kijk ik er geeneens naar.
maw als je zoiets koopt, koop je het in de regel voor het leven.
mvgr wupke
Visa 1.4 TRS schreef:Dit kwam ik tegen op marktplaats
Is dit een goed lasaparaat om plaatwerk mee te lassen, en wat is het aparaat ongeveer waard?
eerst nagaan of je de fles nog kan laten vullen (keuring)
150€ lijkt me een goed bedrag
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:Serge schreef:Ik heb het idee dat die 220 MIG/MAG altijd op hun tandvlees lopen te draaien, dat heeft gewoon niks aan overhead. Daarnaast zijn het vaak wat goedkopere apparaten die je slecht kunt afstellen en regelmatig ff haperen. Ik vind het geen aanrader.
het is dus een idee in jouw hoofd, wil je niet aanvallen maar…
een Lorch 2600 bvb. kan op 220 monofase gerust een spoel van 1 mm trekken en daarbij een hoogstaande las leggen op Cm staal
Bogaard zijn kempi MIGger op 220 heeft ook geen probleem, dat aparaat gaat gewoon door
je bent wl snel 1000euro kwijt voor zo een toestel
in de goedkopere (500euro) heb je ook degelijke 220 mono toestellen die 0.8 trekken bij 0.5 cm staal (electra beckum, D&W, Bester enz.)
wat maakt een 380 of een 220 3fase beter is dat er meestal een euroconnector op staat waardoor je op een paar seconden van toots kan wisselen, dit is geen must maar wel dat die toortsen veel beter zijn (mijn toorts kost 80euro, en dat is zowat de minimum prijs voor een goede kleine toorts)
verder hebben die toestellen ook een beter draadsysteembovenstaande geld niet voor een Lorch, Kemppi, .... , de meeste D&W’s die standaard al goede onderdelen hebben
een Tig is goed maar zeker niet voor een beginner, plaatwerk vlam je er dan nog sneller door als het bvb. niet aansluit, e gaat ook meer warmte in je plaatwerk brengen dan bij een tig waardoor je sneller golven krijgt in de plaat
wel is het zo dat die las meer kan hebben (mis goed gelegd) dan een Migbij een Tig heb je dan ook nog eens 2 handen nodig (of je moest een autoaanvoer hebben op je toestel en dan praten we richting 5000€)
Ik wil er ook verder geen preek van maken, maar dit is wat ik in de 15 jaar dat ik las meerdere malen heb ervaren met toestellen van verschillende merken.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 25598
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De kemppi migger kost rond de 600 euro. Last prima staal tot een mm of 7. Hoogste stand, ruim een uur gelast. geen probleem. Plaatwerk van de DS op stanje 3 houdt ie dagen achterelkaar vol. Zit een aantal leuke opties op zoals automatisch proplassen (altijd de zelfde tijdsduur) en klik is aan, klik is uit. voor het lang doorlassen, minder vermoeiend.
Trafo is goed gekoeld en netjes gelijkgericht en afgevlakt. toorts is aan de simpele kant maar voldoet goed en draad loopt niet vast.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Totaal aantal Berichten: 25598
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Visa 1.4 TRS schreef:
Is dit een beetje `n geschikt aparaat voor plaat werk? ops: Ik weet dat een 380v mooier is, maar die aansluiting heb ik helaas niet
Dit is met vuldraad. BEUN!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Visa 1.4 TRS schreef:
Is dit een beetje `n geschikt aparaat voor plaat werk? ops: Ik weet dat een 380v mooier is, maar die aansluiting heb ik helaas niet
Dit is met vuldraad. BEUN!!
marktplaats schreef:Lassen zonder fles, middels vuldraad mogelijk, 0,9 mm.
Inclusief:
-Onderstel met 4 wielen
-Reduceerventiel,
-Massakabel,
-Laskap
-Draadborstel
-8 schakelstanden
-Thermische beveiliging
-Draadsnelheid traplos instelbaar
-Zonder gasfles
-Spanning 220-230 V 50-60Hz,
-Opgenomen vermogen 2,4 KVA ca. 2200 W
-Lasstroom 30-145 A
-Lasdraad max. 0,8 mm
-Lasdikte tot 8 mm
-Gewicht ca. 35 Kg
waarom zit er dan een reduceerventiel op?
Je kunt ook met die gevulde draad lassen, staat er. Dat is wel beun ja, maar dat kan met elke mig/mag machine.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:bogaard77 schreef:Visa 1.4 TRS schreef:
Is dit een beetje `n geschikt aparaat voor plaat werk? ops: Ik weet dat een 380v mooier is, maar die aansluiting heb ik helaas niet
Dit is met vuldraad. BEUN!!
marktplaats schreef:Lassen zonder fles, middels vuldraad mogelijk, 0,9 mm.
Inclusief:
-Onderstel met 4 wielen
-Reduceerventiel,
-Massakabel,
-Laskap
-Draadborstel
-8 schakelstanden
-Thermische beveiliging
-Draadsnelheid traplos instelbaar
-Zonder gasfles
-Spanning 220-230 V 50-60Hz,
-Opgenomen vermogen 2,4 KVA ca. 2200 W
-Lasstroom 30-145 A
-Lasdraad max. 0,8 mm
-Lasdikte tot 8 mm
-Gewicht ca. 35 Kgwaarom zit er dan een reduceerventiel op?
Je kunt ook met die gevulde draad lassen, staat er. Dat is wel beun ja, maar dat kan met elke mig/mag machine.
Dat reduceerventiel is voor de verse lucht in je lashelm
Test