Misschien kan een van jullie me helpen:
Sinds een week of 5 moet ik regelmatig koelvloeistof bijvullen, inmiddels ruim 1,5 liter erin gegooid, en het niveau daalt echt, niet met centimeters tegelijk maar toch na een 500 km zie ik verschil)
Mijn garage kan het niet vinden: ze hebben de boel onder druk gezet maar nergens iets te vinden.
De koppakking is het niet in ieder geval (ook is na een nacht de druk van het systeem af, als ik de dop losdraai, en dat is ok heb ik begrepen)
Maar ja er lekt toch echt iets. Maar waar? Heeft een van jullie misschien ook ervaring met een dergelijk mysterie?
Groet
Ronald
———
NU: C3 e-HDI 90 Airdream Collection
Eerder
Renault 4 (220000 km)
Fiat Uno carrara (75000)
citroen BX 14E (225000)
citroen BX 19D (309000)
VW Passat Variant 19 D (313000)
Citroen C5 2.0 Hdi LIgne Prestige (318.000)
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Re: koelvloeistof lekkage mysterie
aktaion schreef:Misschien kan een van jullie me helpen:
Sinds een week of 5 moet ik regelmatig koelvloeistof bijvullen, inmiddels ruim 1,5 liter erin gegooid, en het niveau daalt echt, niet met centimeters tegelijk maar toch na een 500 km zie ik verschil)
Mijn garage kan het niet vinden: ze hebben de boel onder druk gezet maar nergens iets te vinden.
De koppakking is het niet in ieder geval (ook is na een nacht de druk van het systeem af, als ik de dop losdraai, en dat is ok heb ik begrepen)
Maar ja er lekt toch echt iets. Maar waar? Heeft een van jullie misschien ook ervaring met een dergelijk mysterie?
Groet
Ronald
Is jouw garage een Citroen garage? Het is toch de koppakking. Die vervangen en het koelvloeistofverbruik is weg.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Zeker weten, helaas voor jou: dat moet de koppakking wezen. Toets “koelvloeistof” in bij de zoekfunctie, en bij het item “koelvloeistof bijvullen” vind je alles wat je (niet) wilt weten
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Zeer waarschijnlijk de koppakking.
Als je wil kun je dit zelf vrij eenvoudig testen:
Motor warm rijden, zodra de temperatuurmeter een tijdje op de normale waarde staat (ongeveer in het midden) even stoppen.
Motor laten draaien en dan VOORZICHTIG de koelvloeistofdop losdraaien. De dop pas helemaal los draaien als de druk weg is.
Nu ga je weer een stukje rijden, 2 a 3 kilometer is ver genoeg en dan stop je weer en controleer je of er weer druk in eht koelsysteem staat door de dop wederom voorzichtig los te draaien.
Er mag nu nagenoeg geen drukopbouw meer zijn, is dit wel het geval, dan is duidelijk de koppakking lek.
Laat ik hopen dat het dat niet is. De Citroengarage (geen dealer) was er van overtuigd dat het niet de koppakking was, zeker nadat ze de boel onder druk hadden gezet.
Ik ga morgen wel weer terug, ik ga zondag op vakantie en ik moet geen gedonder hebben. Bovendien hij heeft nog “maar” 165.000 km gelopen en ik ben een zeer brave rijder
Bedankt voor de reacties
———
NU: C3 e-HDI 90 Airdream Collection
Eerder
Renault 4 (220000 km)
Fiat Uno carrara (75000)
citroen BX 14E (225000)
citroen BX 19D (309000)
VW Passat Variant 19 D (313000)
Citroen C5 2.0 Hdi LIgne Prestige (318.000)
laten we gewoon afwachten wat de garage zegt voordat iedereen hier iets roept en hopen dat het maar iets kleins is
Lekke koppakking speelde in mijn C5 bij 187.000 km, bij een dealeronderhouden auto ! Ik mag hopen dat het wél een kleinigheid is, maar het lijkt er niet op. Schijnt vaker voor te komen, ik zou zeker geen verre reizen ondernemen zonder een betrouwbare diagnose van wat het wél is (want blijkbaar weet men je wél te vertellen wat het NIET is)
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Hoe kan een garage overigens testen of het de koppakking is?
———
NU: C3 e-HDI 90 Airdream Collection
Eerder
Renault 4 (220000 km)
Fiat Uno carrara (75000)
citroen BX 14E (225000)
citroen BX 19D (309000)
VW Passat Variant 19 D (313000)
Citroen C5 2.0 Hdi LIgne Prestige (318.000)
Géén idee hoe dat precies gaat. Maar die vraag kan Oldenhage zeker beantwoorden, hij is Citroëndealer en roept niet zomaar iets. Gewoon even bellen….
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
overal lees ik dat er dan troep of in het koelvloeistofvat zit of in de olie. (Mayonaise-achtig)
Dan is bij mij echt niet het geval.
Of is het weer eens anders bij een C5? Of ontstaat dit pas later?
———
NU: C3 e-HDI 90 Airdream Collection
Eerder
Renault 4 (220000 km)
Fiat Uno carrara (75000)
citroen BX 14E (225000)
citroen BX 19D (309000)
VW Passat Variant 19 D (313000)
Citroen C5 2.0 Hdi LIgne Prestige (318.000)
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005
- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Mayonaise ontstaat, volgens mij, als het een langer durend euvel is. Jij hebt het nu vroeg in de gaten en de grootste ellende is nog niet gebeurd. Voor je vakantie een nieuwe koppakking en je kunt met een gerust hart op vakantie.
Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011
Harm van Beek schreef:Mayonaise ontstaat, volgens mij, als het een langer durend euvel is. Jij hebt het nu vroeg in de gaten en de grootste ellende is nog niet gebeurd. Voor je vakantie een nieuwe koppakking en je kunt met een gerust hart op vakantie.
Mayonaise ontstaat als er olie lekt in de koelvloeistof.
Helaas zijn de verschijnselen die wijzen op een lekke koppakking vaak per motor weer anders. TU motoren (1.1/1.4/1.6) staan bekend om een lekke koppakking waarbij olie in de koelvloeistof komt en olie naar buiten lekt. Bij een 1.8 TD motor (BX) moet je er juist weer ernstig rekening houden met koelvloeistofverlies en drukopbouw dat je een scheurtje in de kop hebt ipv een lekke koppakking. Dus dan is het devies ook gelijk: kop afpersen. Maar goed: dat is gelukkig niet voor elke motor een probleem.
De koppakking is een scheiding tussen de verbrandingsruimten, het koelwatercircuit en het oliecircuit en buitenlucht. Worst case kunnen er tussen al deze punten lekkage ontstaan.
verschijnsel: symptoom (hoeft niet perse op te treden)
- Olie in het koelwater: mayonaise
- koelwater in de motorolie: uitgelopen lagers: oliepeilstok begint te spetteren als je hem verhit met een aansteker.
- koelwater naar de verbrandingsruimte: stoomwolken bij het starten of bij draaiende motor (als het heel erg wordt). Koelvloeistofverlies.
- olie naar de verbrandingsruimte: olieverbruik, roken
- olie naar buiten (visueel zichtbaar: lekkage)
- koelvloeistof naar buiten (visueel zichtbaar: lekkage).
- verbrandingsgas naar het koelvloeistofcircuit (koelsysteem bouwt druk op: soms zoveel dat ie gelijk koelvloeistof eruit drukt), compressieverlies
- verbrandingsgas naar het oliecircuit: ??
- verbrandginsgas naar buiten: visueel zichtbaar: compressieverlies.
Je hoeft echter lang niet alle symtomen te zien, maar als je je een onverklaarbaar koelvloeistoflek hebt en je kan al het andere uitsluiten dan kan het wel de koppakking zijn. Verder ga ik vooral op het oordeel van Oldenhage af, want die ziet de C5 in de werplaats vaak voorbij komen.
Bedankt voor deze uitleg.
Ik heb hem vandaag naar een andere citroendealer gebracht die er nog eens naar zal kijken en in staat was deze week de koppakking te repareren. Ik ben benieuwd
mpostma schreef:Harm van Beek schreef:Mayonaise ontstaat, volgens mij, als het een langer durend euvel is. Jij hebt het nu vroeg in de gaten en de grootste ellende is nog niet gebeurd. Voor je vakantie een nieuwe koppakking en je kunt met een gerust hart op vakantie.
Mayonaise ontstaat als er olie lekt in de koelvloeistof.
Helaas zijn de verschijnselen die wijzen op een lekke koppakking vaak per motor weer anders. TU motoren (1.1/1.4/1.6) staan bekend om een lekke koppakking waarbij olie in de koelvloeistof komt en olie naar buiten lekt. Bij een 1.8 TD motor (BX) moet je er juist weer ernstig rekening houden met koelvloeistofverlies en drukopbouw dat je een scheurtje in de kop hebt ipv een lekke koppakking. Dus dan is het devies ook gelijk: kop afpersen. Maar goed: dat is gelukkig niet voor elke motor een probleem.
De koppakking is een scheiding tussen de verbrandingsruimten, het koelwatercircuit en het oliecircuit en buitenlucht. Worst case kunnen er tussen al deze punten lekkage ontstaan.
verschijnsel: symptoom (hoeft niet perse op te treden)
- Olie in het koelwater: mayonaise
- koelwater in de motorolie: uitgelopen lagers: oliepeilstok begint te spetteren als je hem verhit met een aansteker.
- koelwater naar de verbrandingsruimte: stoomwolken bij het starten of bij draaiende motor (als het heel erg wordt). Koelvloeistofverlies.
- olie naar de verbrandingsruimte: olieverbruik, roken
- olie naar buiten (visueel zichtbaar: lekkage)
- koelvloeistof naar buiten (visueel zichtbaar: lekkage).
- verbrandingsgas naar het koelvloeistofcircuit (koelsysteem bouwt druk op: soms zoveel dat ie gelijk koelvloeistof eruit drukt), compressieverlies
- verbrandingsgas naar het oliecircuit: ??
- verbrandginsgas naar buiten: visueel zichtbaar: compressieverlies.Je hoeft echter lang niet alle symtomen te zien, maar als je je een onverklaarbaar koelvloeistoflek hebt en je kan al het andere uitsluiten dan kan het wel de koppakking zijn. Verder ga ik vooral op het oordeel van Oldenhage af, want die ziet de C5 in de werplaats vaak voorbij komen.
———
NU: C3 e-HDI 90 Airdream Collection
Eerder
Renault 4 (220000 km)
Fiat Uno carrara (75000)
citroen BX 14E (225000)
citroen BX 19D (309000)
VW Passat Variant 19 D (313000)
Citroen C5 2.0 Hdi LIgne Prestige (318.000)
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
citroenc2 schreef:laten we gewoon afwachten wat de garage zegt voordat iedereen hier iets roept en hopen dat het maar iets kleins is
Dat is toch al gebeurd?
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Ik heb destijds hetzelfde gehad bij mijn C5. Een 2.0 HDI, bouwjaar 2002, lekke koppakking aan 52000 km, gelukkig onder garantie hersteld.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
dus toch koppakking!
Vandaag de auto terug. Inderdaad de koppakking. Totale kosten 885,- euro, en dat viel me mee, ik had op 1500 gerekend.
Bedankt voor alle adviezen, jullie hadden gelijk en daarom was ik teruggegaan (naar een andere garage)
———
NU: C3 e-HDI 90 Airdream Collection
Eerder
Renault 4 (220000 km)
Fiat Uno carrara (75000)
citroen BX 14E (225000)
citroen BX 19D (309000)
VW Passat Variant 19 D (313000)
Citroen C5 2.0 Hdi LIgne Prestige (318.000)