Hallo
Ik heb een metertje in mijn auto die laat zien hoe vol mijn accu is, tot voor kort stond deze meter aan het einde van het groen vlak, dus maximum. sinds enkele dagen komt de meter niet tot de helft. Daarnaast denk ik de laatste tijd dat het lampje van mij lichten steeds meer flikkert. Ik heb vandaag twee andere spanningsregelaars gemonteerd maar ik bemerk geen verschil. Het metertje van de voltspanning blijft halverwege en het lampje van mn lichten blijft een beetje flikkeren.
Over mijn twee accupolen meet ik een spanning van tussen de 13,5 en 13,8 stationair, lijkt mij voldoende, maakt het trouwens wat uit of je de rode of zwarte draad van de voltmeter op de + of - pool zet ?
kan het zo zijn dat mij acccu ergens spanning lekt ?
iemand suggesties ?
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
13.5 Volt is volgens mij voldoende.
Als je de rode draad op de min zet en de zwarte op de plus, komt er een minnetje voor het getal van je (digitale) meter te staan. ‘t Maakt verder niet uit.
Een accu lekt geen spanning, maar stroom.
Bij een lekstroom is er sprake van een lading die (langzaam) ongewenst uit je accu stroomt. En als er veel, heel veel lading uit je accu is gestroomt, zal de spanning (voltage) langzaam dalen. Je accu loopt leeg.
Een eventuele lekstroom kun je meten door het contact van de auto uit te zetten, de massakabel los te halen van de accu en een amperemeter tussen de massakabel en de minpool van je accu te plaatsen. Een paar milliampere mag, dacht ik.
Lekstromen hebben geen invloed op de boordspanning terwijl je aan het rijden bent.
Is je dynamo nog goed?
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Ik weet eigenlijk niet of de dynamo nog goed is, tot nu toe nooit problemen mee gehad, is er een manier om te meten wat de dynamo oplevert ?
pete72ds schreef:Ik weet eigenlijk niet of de dynamo nog goed is, tot nu toe nooit problemen mee gehad, is er een manier om te meten wat de dynamo oplevert ?
Dat heb je al gedaan door de accu spanning te meten met draaiende motor. Deze moet 13,5 a 14 volt zijn. Is dus goed bij jou.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ja ik dacht ook zo maar omdat de vraag werd gesteld nadat ik al gemeten had werd ik aan het twijfelen gebracht. Oke dus de dynamo lijkt goed, staionair voldoende spanning maar de accu wordt niet meer zo geladen zoals hij het eerst deed.
Vanmorgen op mijn metertje in de auto nog niet eens halverwege, blijft daar dan wel stabiel staan maar alleen in als ik minder toeren draai zakt het metertje ook lichtjes. ik had alleen de radio aan verder geen lichten ofzo.
waar kan ik nog meer naar kijken ?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zou eens je koolborstels van de dynamo checken. Als die bijna op zijn kan het zijn dat je soms wel soms niet lading hebt. Waardoor het flikkerende gedrag.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
oke ga ik doen, kun je koolborstels in elke autozaak kopen ?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
pete72ds schreef:kun je koolborstels in elke autozaak kopen ?
nee. Meestal allen bij de auto elektra zaken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
is het mogelijk om een spanningsregelaar af te stellen ?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja.
Dat moet zelfs na een aantal jaren en als je niet de Af fabriek combinatie hebt tussen regelaar en dynamo.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
oke Boogaard weet jij dan hoe je een regelaar af stelt?
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Uh, dat was mijn tekst…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
dan open je het deksel van de regelaar zonder kortsluiting te maken! Je kan em alleen afstellen IN de auto en met de motor op 2000 rpm draaiend.
Er zijn dacht ik minstens 4 typen regelaars die allemaal anders af te stellen zijn. De meest voorkomende: de ducellier is helemaal tricky omdat het hele kleine schroefje dat je moet verdraaien onder spanning staat en heel erg dicht bij de aarde zit. Als je de aarde raakt fikt het zekeringsdraadje uit en is ie waardeloos geworden…
De oudere paris rhone is makkelijk. de nieuwe is bijna onmogelijk live af te stellen.
Goede elektro boeren kunnen de combinatie op een testbank afstellen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
O, das een goeie. Er zit hier een wikkelbedrijf om de hoek, die reviseren elektromotoren en what not. Misschien wel goed dan om ‘t op een gegeven moment eens uit te besteden…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!