Is het verschil (niet het geluid, dar gaat het mij niet om) de moeite waard?
bij mij zit er een sportfilter in een k&n gewoon een vervanger voor de orginele mijn ervaring is dat ie net ff beter doortrekt (m’n orginele filter was nagenoeg nieuw), een zogn kelk (open luchtfilter) werkt bij een bx zeer goed (vooral op een 16v) omdat ie in een hoek zit waar al bijna geen hete lucht komt tijdens het rijden dus geen moeilijke lucht buizen enz.
maar bij een gewone 16 motor blijft het verschil minimaal hoor gewoon net ietsje meer en soepeler.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
stan schreef:bij mij zit er een sportfilter in een k&n gewoon een vervanger voor de orginele mijn ervaring is dat ie net ff beter doortrekt (m’n orginele filter was nagenoeg nieuw), een zogn kelk (open luchtfilter) werkt bij een bx zeer goed (vooral op een 16v) omdat ie in een hoek zit waar al bijna geen hete lucht komt tijdens het rijden dus geen moeilijke lucht buizen enz.
maar bij een gewone 16 motor blijft het verschil minimaal hoor gewoon net ietsje meer en soepeler.
Met een vervanger of openlucht?
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik heb het wel eens geprobeerd, het scheelt praktisch niets. Alleen meer herrie. Misschien zou je wel verschil merken op een auto met een luchtweger omdat er dan evenredig meer brandstof wordt ingespoten. Het verhaal wan de koude lucht is wel waar, maar bij een BX wordt al koele lucht aangezogen met het standaard luchtfilter.
De motor van de BX is afgesteld op het luchtfilter wat er standaard inzit, lekker zo houden zeg ik. Misschien is een vervangingsfilter van K&N een optie, zoeen die je in de originele luchtfilterbak monteert. Heb je het minste herrie en het minst kans op problemen, Ik heb al genoeg gehoord over 1.6 motortjes met problemen. Bijkomend voordeel is dat je het filter van K&N kan wassen.
@ stan: Je zegt dat een GTi geen koude-lucht-slang nodig heeft maar dat heeft ´ie natuurlijk wel. Onder de motorkap wordt het natuurlijk sowieso warm en muf, ook in dat hoekje. Het originele luchtfilter heeft ook een slang die koele, verse lucht aanzuigt.
Eveneens ben ik tevens ook.
Ok, als ik het eens ga proberen dan wordt het een kn vervangingsfilter. Ik heb op een ander forum gelezen dat die bij sommige auto’s ook beter werken dan een openluchtfilter, plus dat ik geen zin heb in die herrie. Zweven hoort niet gepaard te gaan met herrie!
FutureBXChicdriver schreef:Hmm, op die site van knfilters staat dat er betere prestaties zijn doordat er meer lucht in de motor komt…ben geen expert maar daar zit toch wel logica in?
Er staat wel meer geschreven (vrij naar Hans Teeuwen). Het is hier notabene de marketingpraat van de verkoper.
Toch heeft Thijs hierboven iets heel anders geschreven. .
Het is leuk dat je hem kan wassen ipv weg te gooien zoals bij een origineel filter. Wat betreft vermogenswinst moet je jezelf niet voor de gek houden. Een BX Chic motor heeft geen motormanagement dat direct kan meten hoeveel lucht het aanzuigt. Het kan alleen achteraf wat bijregelen aan de hand van info van de lambdasonde. Dus in het gunstigste geval loopt de motor niet te arm. Er wordt bij acceleren echter niet pro-actief benzine bijgespoten, zodat optimaal kan worden geprofiteerd van de extra lucht (als die er al is).
Het placebo effect is een geweldig verkoopinstrument.
mpostma schreef:
Er staat wel meer geschreven (vrij naar Hans Teeuwen). Het is hier notabene de marketingpraat van de verkoper.
Toch heeft Thijs hierboven iets heel anders geschreven. .
Het is leuk dat je hem kan wassen ipv weg te gooien zoals bij een origineel filter. Wat betreft vermogenswinst moet je jezelf niet voor de gek houden. Een BX Chic motor heeft geen motormanagement dat direct kan meten hoeveel lucht het aanzuigt. Het kan alleen achteraf wat bijregelen aan de hand van info van de lambdasonde. Dus in het gunstigste geval loopt de motor niet te arm. Er wordt bij acceleren echter niet pro-actief benzine bijgespoten, zodat optimaal kan worden geprofiteerd van de extra lucht (als die er al is).
Het placebo effect is een geweldig verkoopinstrument.
Leuk stuk ja van Teeuwen .
Ach ja, de een zegt dit de ander dat. Misschien dat ik het gewoon een keer probeer zonder vewachting en als het placebo effect er is is dat ook leuk
Geluk werkt als een placebo, het werkt alleen als je niet weet wat het is….
(Def P.)
Test
Thijsvandebles schreef:Geluk werkt als een placebo, het werkt alleen als je niet weet wat het is….
(Def P.)
Een filosofische noot van Def P nog wel
FutureBXChicdriver schreef:Thijsvandebles schreef:Geluk werkt als een placebo, het werkt alleen als je niet weet wat het is….
(Def P.)
Een filosofische noot van Def P nog wel
Het is gewoon waar… (Dus als je erover nadenkt ook filosofisch)
Test
FutureBXChicdriver Geplaatst: 05 Jul 2007 20:10 Onderwerp:
————————————————————————————————————————
stan schreef:
bij mij zit er een sportfilter in een k&n gewoon een vervanger voor de orginele mijn ervaring is dat ie net ff beter doortrekt (m’n orginele filter was nagenoeg nieuw), een zogn kelk (open luchtfilter) werkt bij een bx zeer goed (vooral op een 16v) omdat ie in een hoek zit waar al bijna geen hete lucht komt tijdens het rijden dus geen moeilijke lucht buizen enz.maar bij een gewone 16 motor blijft het verschil minimaal hoor gewoon net ietsje meer en soepeler.
Met een vervanger of openlucht?
ik heb een vervanger en dat gaat perfect goed schoon te houden ed
knäckor Geplaatst: 05 Jul 2007 21:46 Onderwerp
@ stan: Je zegt dat een GTi geen koude-lucht-slang nodig heeft maar dat heeft ´ie natuurlijk wel. Onder de motorkap wordt het natuurlijk sowieso warm en muf, ook in dat hoekje. Het originele luchtfilter heeft ook een slang die koele, verse lucht aanzuigt.
ohh ik wist niet dat er nog een slang aanzat voor verse lucht!
in m’n 16v had ik ook een kelk gemonteerd en die heeft natuurlijk een multiepoint injectie en icm een sportuitlaat had ik hier duidelijk veel nut van deze combinatie, het enigste nadeel was dat ie onregelmatig stationair ging lopen door het luchtfilter
met een monopoint injectie heeft het idd minder nut omdat het denk ik een heel ander systeem is maar ik merk het toch wel trek net ff lekkerder /soepeler door
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik heb ook een vervangingsfilter in mijn Xsara.
naar mijn idee wel iets aan verschil, de motor pakt iets beter op.
bij een vervangingsfilter merk je geen verschil qua geluid.
Nog een andere vraag: Heeft een Sebring (oid) uitlaat zin voor een 1.6? Heeft iemand ervaring?
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
FutureBXChicdriver schreef:Nog een andere vraag: Heeft een Sebring (oid) uitlaat zin voor een 1.6? Heeft iemand ervaring?
wederom voor het geluid
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
McDean schreef:FutureBXChicdriver schreef:Nog een andere vraag: Heeft een Sebring (oid) uitlaat zin voor een 1.6? Heeft iemand ervaring?
wederom voor het geluid
Minder tegendruk helpt toch?