Vorige week LHM ververst en het viel me op dat de LHM heel erg heet was, vandaag na een rit van 80 km weer eens gekeken en inderdaad, de dampen slaan uit het LHM vat als ik de rubber stop eraf haal.
Kan me niet herinneren dat ik dit op m’n vorige XMs heb gehad.
Is dat nou normaal???
Grtz
Sjako
idd, ergens mecaniek die op de leidingen zit die opwarmt door wrijving. zoek het hete element in heel het leidingensysteem en je kent de boosdoener.
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
wil ik zien
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Willem schreef:wil ik zien
Correctie, ik heb het zelf ook na tig keer gymnastieken en er komt zelfs rook uit het lhm-vat
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem schreef:Willem schreef:wil ik zien
Correctie, ik heb het zelf ook na tig keer gymnastieken en er komt zelfs rook uit het lhm-vat
Dat krijg je als er veel drukverlies optreedt in het systeem. De energie die hiermee verloren gaat wordt in warmte omgezet. Hoe vaakt tikt ie?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Het lijkt mij trouwens ook heel goed mogelijk dat de LHM hierdoor sneller zijn eigenschappen verliest. Hoe goed is ons minerale goedje bestand tegen hoge temperaturen eigenlijk?
patje74 schreef:Het lijkt mij trouwens ook heel goed mogelijk dat de LHM hierdoor sneller zijn eigenschappen verliest. Hoe goed is ons minerale goedje bestand tegen hoge temperaturen eigenlijk?
Vergeet ook niet de rubberen retourslangen. Die zullen mijns inziens ook sneller verouderen.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
mpostma schreef:Willem schreef:Willem schreef:wil ik zien
Correctie, ik heb het zelf ook na tig keer gymnastieken en er komt zelfs rook uit het lhm-vat
Dat krijg je als er veel drukverlies optreedt in het systeem. De energie die hiermee verloren gaat wordt in warmte omgezet. Hoe vaakt tikt ie?
2 tot 3 keer per minuut
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem schreef:mpostma schreef:Willem schreef:Willem schreef:wil ik zien
Correctie, ik heb het zelf ook na tig keer gymnastieken en er komt zelfs rook uit het lhm-vat
Dat krijg je als er veel drukverlies optreedt in het systeem. De energie die hiermee verloren gaat wordt in warmte omgezet. Hoe vaakt tikt ie?
2 tot 3 keer per minuut
Je zou zeggen dat dit wel meevalt. Maar goed: na een flink robbetje sturen of gymnastieken zijn er ook wel aardig wat pompverliezen opgetreden. Een groot deel wordt aan de omgeving afgetaan, maar de LHM neemt wel een flink deel van die warmte op. Het is in elk geval beslist niet ongebruikelijk en het verklaart zonder meer dat ook een LHM systeem opwarmverschijnselen laat zien. Zeker op een koude winterdag heb je wel eens te maken met stug sturen, langzaam omhoog komen, slecht op druk komen waar je met een opgewarmd systeem geen last mee hebt.
ik denk dat citroen beter een koelradiator had gemonteerd voor de lhm
maar das weer een element meer dat kan lekken…
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht