Zo, het is weer gelukt.
Na wederom enig pielen en wat buigen de nippel ook goed in de HD regelaar gewurmd. Kwestie van de goed hoek, waardoor het uiteinde van de nippel netjes in de regelaar zelf moet glijden.
Starten, daar had de daem enorme moeite mee…... Vooral met doorlopen na de start, reactie op het gaspedaal was ook miniem….
Probleem is natuurlijk de lucht in het systeem, wat lang open heeft gelegen… Het aanraken van het rempedaal leverde een gigantisch geklapper op, dan weet je het wel. Ook inschakelen van versnellingen leverde niks op, geen geklik of wat dan ook. Helaas, de ontlastschroef leverde ook geen sissende geluiden op bij opendraaien, maar in het vat was wel een flinke retourstroom te zien.
Goed, dame maar wat gymnastiek laten doen, en dat leverde wel wat resultaat op…..
Vanavond maar eens kijken of de boel nu echt LHM dicht is, daarna remmen reinigen, alles vastdraaien en eens kijken of er nog een beugeltje bij kan op de HD regelaar (zo te zien nu niet, want de leiding ligt zowat klem tegen het draadeinde waar dat zou moeten gebeuren) en dan een goede ontluchtsessie gaan doen.
Vervolgens alles weer in elkaar schroeven en bouten en dan op naar de volgende klus.
De bokjes blijven voorlopig maar even onder de dame staan….....”
Één van de geleerde lessen, voordat je aan de hydrauliek begint, eerst de dame in de hoogste stand zetten, eventueel nog wat hoger krikken, bokjes eronder en dan pas gaan knutselen…...
Want in slaapstand krijg ik mijn garagkrikje niet goed onder de balk of kriksteunen achter…...
Tips, op en aanmerkingen blijven van harte welkom.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Zo, even een flinke schop omhoog…....
Vandaag, na ruim 6 weken stilstand, de dame weer even laten draaien. De bedoeling is om het systeem te ontluchten, want na het fixen van de HD leiding heb ik alleen op lekkage gecontroleerd, en verder niet ivm gezinsleden die op vakantie wilden…... Altijd lastig…...
Systeem lekvrij, boel weer in elkaar geschroefd (beplating onderzijde van een werkhok is echt een ramp) en vaochtend lopen maar….. Dat was de bedoeling…..
De dame had er weinig trek in, letterlijk. Starten ging (na 6 weken stilstaan) vrij vlot, maar doorlopen dus niet. Met horten en stoten, nix niet vlot stationair draaien…. Terwijl de boel lekker stond te schudden eerste ontlucht met ontlastschroef, gevolgd door de voorste nippel op de centrifugaalregelaar. Dat helpt enorm, want wat loopt een niet ontlucht half automaat beroerd…..
Daarna ging het stukken beter. Klaar ben ik nog niet, ik heb het idee dat er nog veel meer lucht in het systeem moet zitten. Reden?
De motor reageert heel slecht op het gaspedaal. Het eerset stukje intrappen gaat moeiteloos, toerental op tellern tussen 1000 en 1500 rpm. Daar reageert de dame vlot. Doortrappen levert eerst niets op, daarna klimt de motor wel in de toeren, maar hou je het pedaal in dezelfde stand, blijft het toerental niet constant. Om het rempedaal tot op het schutbord in te trappen heb je lood nodig, en het toerental komt met moeite bij de 2500 rpm. Ik weet, een half automaat is wel zo dat in de vrijstand het maximale toerental niet onbegrensd is, maar is wat er nu gebeurt normaal?
Ik geef toe, ik moet er nog een ontluctingsessie aan wagen, en ik heb het probleem al eens eerder gehad (staat wellicht in dit topic al omschreven) maar na een beurt was het opgelost.
Effe een stukje rijden? Dacht ut nie….. eerst de remmen ontluchten….. rondom…. Dan pas de weg op is mijn idee.
Tips? Ze blijven welkom…...
MVG, en alvast bedankt voor het meedenken,
Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!