1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
XUD9 versus DW8
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 10 juli 2007 01:10 AM

Op dit moment ben ik aan het kijken naar Xsara diesel en nu valt mij op dat er twee verschillende diesels gemonteerd zijn die schijnbaar erg veel op elkaar lijken. Ik heb al even op dit forum gezocht, maar ik kon niet echt een antwoord vinden op mijn vragen:

- Wat is het verschil (buiten de cilinderinhoud)?
- Welke van de twee is betrouwbaarder?
- Welke van de twee loopt mooier (ik hou van mooi lopende diesels Wink)
- Waar moet ik op letten bij de aanschaf, is daar nog een verschil tussen?

Alvast bedankt voor jullie reacties, ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen!

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 10 juli 2007 02:13 AM
  [ # 1 ]

Dw8 zit meer electronica op. Qua vermogen maakt het niet echt uit, iets in het voordeel van de dw8 misschien. Maar qua verbruik is een xud veel zuiniger. Persoonlijk vind ik een xud lekkerder lopen. De xud motor staat bekend om zijn betrouwbaarheid en zijn hoge km standen. Dat is bij de dw8 nog niet helemaal bewezen.

Ik zou voor de xud gaan Exclamation

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 10 juli 2007 11:53 AM
  [ # 2 ]

Weet iemand trouwens tot wanneer de XUD9 gemonteerd is, is dat tot aan de grote facelift (nieuw front) in 2000, of zijn daarvoor ook al DW8 motoren gemonteerd?

Daarnaast zie ik veel versleten stuurwielen (kale plekken) is daar nog wat aan te doen? Ik neem aan dat een stuurwiel verwisselen vanwege de airbag een dure en niet makkelijke ingreep is…

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 10 juli 2007 12:53 PM
  [ # 3 ]

In de enkele kilometers die ik met een Xsara DW8 reed viel me vooral op dat ie minder ‘kernig’ , zeg maar wat homogener klinkt dan de (BX) XUD (3 ton mee gereden). T.a.v duurzaamheid durf ik niets te zeggen (geen ervaring met de DW8). De XUD mag bekend worden verondersteld: die is in een niet te zware koets redelijkwijs onverwoestbaar.

Wat echt opviel was de lange overbrenging van de DW8 in de Xsara: bij 4000 toeren reed ie 160! op de klok. Een BX XUD had een veel kortere overbrenging, en voor zover ik weet gold dat in mindere mate ook voor de Xsara XUD.
Dat vond ik toen wel een voordeel voor de DW8: rustiger op de snelweg.

De motorwissel heeft al in de fase 1 plaatsgevonden, maar of dat in 1998 of 1999 is geweest.. Het werd ook niet echt als ‘nieuws’ gezien, aangezien iedereen zat te wachten op de HDi.

Profiel  
 
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 10 juli 2007 04:19 PM
  [ # 4 ]

Dank jullie wel voor de informatie. Dezelfde motorwissel heeft toch ook plaats gevonden bij de Berlingo/Partner? Dan zouden daar toch al wel wat signalen van gekomen moeten zijn over de betrouwbaarheid van de 1868 cm3…

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 10 juli 2007 04:23 PM
  [ # 5 ]
lampo schreef:

Weet iemand trouwens tot wanneer de XUD9 gemonteerd is, is dat tot aan de grote facelift (nieuw front) in 2000, of zijn daarvoor ook al DW8 motoren gemonteerd?

Daarnaast zie ik veel versleten stuurwielen (kale plekken) is daar nog wat aan te doen? Ik neem aan dat een stuurwiel verwisselen vanwege de airbag een dure en niet makkelijke ingreep is…

In 1998/1999 zijn ze blokken verwisseld.  Dus er rijden xsaras met oude neus met wel al een dw8 erin.

Stuur kan je vervangen door de airbag te verwijderen, en de airbag kun je in het nieuwe of betere stuurwiel plaatsen.

@rb, de xud in een xsara heeft ook de lange overbrenging. De laatste xuds hebben een alminium inlaatbak boven de motor, en egr dacht ik (weet niet zeker) dus wat slomer als in een bx etc.

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 10 juli 2007 04:38 PM
  [ # 6 ]

Zijn er uiterlijke kenmerken van de motor waar ik aan kan zien of het een XUD9 of een DW8 betreft?

En als ik het zo lees zou een DW8 een betere optie zijn dus. Als ik de specificaties erop nalees is de DW8 sneller qua sprint, langzamer qua topsnelheid en iets zuiniger dan de XUD9…

Lastig allemaal, over de Xsara is überhaupt weinig info te vinden. Zouden er nog andere doorslaggevende argumenten zijn om voor een Xsara van na de facelift te gaan? Ik kom niet verder dan een gewijzigde neus, licht gewijzigd dashboard, grotere wielen en grotere spoorbreedte. Is de fase II Xsara bijvoorbeeld stiller dan een fase I?

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 10 juli 2007 04:55 PM
  [ # 7 ]
lampo schreef:

Zijn er uiterlijke kenmerken van de motor waar ik aan kan zien of het een XUD9 of een DW8 betreft?

En als ik het zo lees zou een DW8 een betere optie zijn dus. Als ik de specificaties erop nalees is de DW8 sneller qua sprint, langzamer qua topsnelheid en iets zuiniger dan de XUD9…

Lastig allemaal, over de Xsara is überhaupt weinig info te vinden. Zouden er nog andere doorslaggevende argumenten zijn om voor een Xsara van na de facelift te gaan? Ik kom niet verder dan een gewijzigde neus, licht gewijzigd dashboard, grotere wielen en grotere spoorbreedte. Is de fase II Xsara bijvoorbeeld stiller dan een fase I?

Ik zou persoonlijk voor de xud9 gaan. Dw8 heeft niet echt een zuinige reputatie.

xud in een bx, de luchtfilterbak is hier van kuntstof, bij xsara meestal alminium.  

Bij een dw8 zit er altijd een kunststof kap over de brandstofpomp, brandstoffilter ed. Daarop staat het chevrom. Tevens zie je onder de kap de 4 inlaatkanalen beter, en lopen naar elkaar toe zonder zo’n grote luchtbak.

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 10 juli 2007 07:20 PM
  [ # 8 ]

Ik heb de DW8 in mijn Xsara en 306 gehad, de motor is iets krachtiger en loopt rustiger dan een XUD. Wat het verbruik betreft, dat zou ik niet weten, de DW8’s die ik heb gehad waren leasebakken Wink

Persoonlijk zou ik voor een DW8 gaan, die vind ik net wat fijner rijden dan een XUD. Wat de betrouwbaarheid betreft, ik heb nooit problemen gehad met de DW8, ik heb beide leasebakken naar de 200k getrapt.

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 11 juli 2007 12:16 AM
  [ # 9 ]
michel-16v schreef:

De laatste xuds hebben een alminium inlaatbak boven de motor, en egr dacht ik (weet niet zeker)

Zoals al terug te vinden onder de kap van mijn ZX…..

Profiel  
 
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 11 juli 2007 12:29 AM
  [ # 10 ]

@keezx: Bedankt voor de heldere uitleg, waar moet ik dan qua onderhoudshistorie van de DW8 op letten? Zijn er belangrijke updates o.i.d. geweest? Of gaat het er alleen om dat er regelmatig en op tijd onderhoud heeft plaatsgevonden? En wat is het zwakke punt van de DW8, die electronisch inspuiting?

En wanneer moet de distributieriem vervangen worden, om de 120.000 km?

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 11 juli 2007 05:54 PM
  [ # 11 ]

Maar als ik om de 15.000 km een beurt laat uitvoeren, dan moet dat toch goed komen neem ik aan? Ik was wel van plan om het onderhoudsschema te blijven volgen…

Overigens heel erg bedankt voor de tips, kun je het aan de DW8 horen of merken dat de kleppen gesteld moeten worden? Lastig al die vragen, ik weet het, maar ik heb meer ervaring met benzinemotoren dan met diesels…

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 11 juli 2007 08:41 PM
  [ # 12 ]
EW schreef:
michel-16v schreef:

De laatste xuds hebben een alminium inlaatbak boven de motor, en egr dacht ik (weet niet zeker)

Zoals al terug te vinden onder de kap van mijn ZX…..

De aluminium inlaatcollector is alleen i.c.m. een EGR.
Heb je geen EGR, dan is het een kunststof inlaat collector, wat eigenlijk veel beter is dan het alu dat warm word.

Profiel  
 
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 02 augustus 2007 07:06 PM
  [ # 13 ]

Weet iemand hoe vaak de kleppen van de DW8 motor gesteld moeten worden? Ik heb dan wel de hele onderhoudshistorie van mijn auto, maar als ik niet weet hoe vaak dit moet gebeuren kan ik ook niet nakijken of het voldoende gedaan is…

En waarom is het stellen van de kleppen van de DW8 zo kostbaar?

Is een slechte afstelling te merken in bijvoorbeeld slechter starten of slechter lopen?

En ik lees hier vaak dat de betrouwbaarheid van de DW8 nog niet bewezen is, maar dit blok wordt toch al een hele tijd gemonteerd in de Berlingo? Zijn daar dan geen goede/slechte ervaringen uit voortgekomen? Die Berlingo’s worden vaak nogal afgetrapt…

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 02 augustus 2007 08:44 PM
  [ # 14 ]

Het beste is om dit met een D-riem wissel te laten doen, aangezien de nokken-as eruit moet, en dus de D-riem eraf, aangezien dit best wel een klusje is, is dit vrij prijzig. Het stellen gaat m.b.v. klepstelplaatjes onder de stoterbussen, de nokkenas bedient direct de kleppen, er zitten geen tuimelaars tussen.

Waarom dit bij een DW8 wat vaker moet dan bij een XUD9 zou ik echt niet weten.

Bij een diesel draait alles om compressie en op het juiste moment inspuiten van de brandstof, kleppen die te lang blijven open staan leiden tot compressie verlies.

Een DW8 in eigenlijk een doorontwikkelde XUD9 met motormanagment, met de betrouwbaarheid zit het wel goed, je hoort zelden problemen over een DW8. De elektronica kan weleens vervelend gaan doen, maar mechanisch gezien is het een sterke en betrouwbare motor. Ik heb een Xsara en 306, beiden met DW8 zonder problemen naar de 200K getrapt.

Profiel  
 
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 02 augustus 2007 08:57 PM
  [ # 15 ]

Aha, dat maakt een aantal dingen duidelijk! Over drie weken als ik de auto ga ophalen laat ik een kleine beurt uitvoeren (de 195.000 km beurt) door een Peugeot specialist hier in de buurt en dan ga ik 15.000 km sparen voor een grote beurt bij Renard. Dan ben ik sowieso van plan om de distributieriem te laten vervangen en dan laat ik die kleppen ook gelijk doen! Hoop dat ze daarnaast niet al teveel vinden, want alleen de kleppen en de distributieriem kosten al 550-600 euro Surprisedops: 

Aan de andere kant kan de auto er dan wel weer 120.000 km tegenaan Very Happy

En hoe zit dat met de verstuivers, kijken ze die dan ook na bij zo’n hele grote beurt? Heb hier ergens gelezen dat dat ook de moeite waard is…

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook