Ik ben mijn BX aan het ontdoen van in mijn visie overbodige luxe.
Nu dacht ik: als ik er zo’n dikke 16 kilo vanaf heb gehaald dan zou die in een lagere belastingkatagorie kunnen vallen. Het choppen ga ik zoiezo mee door want elke gewichtsbesparing bespaard ook brandstof en soms ook ruimtewinst.
Wat kost het opnieuw laten wegen en aanpassen van het kentekenbewijs?
een stukkie van’n bloemkooltie is weer bloemkooltie op zich.
Daniël Loohuis.
Het zal ongetwijfeld kunnen maar hoe kom je bij 16 kg als ik vragen mag? Een tzd turbo weegt 1009/1010 (zo ongeveer). Dat maakt minstens 59 kg die je eraf zult moeten halen..
Ps. die middenarmsteun is natuurlijk ook overbodige luxe
een chopped car is toch een auto waar het dak lager gemaakt is
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
En bovendien: wat ga je er uit halen? Er moet nogal wat verdwijnen voordat je aan 16 kg komt.
Wat kun je missen? Misschien een achterbank, wat bekleding en eventueel een airco. Verder heb je alles dat een beetje gewicht heeft echt nodig.
Heb je al op rdw.nl gekeken?
Ik denk niet dat je het redt. Laat staan dat het na een herkeuring nog voordelig zou zijn.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Sja, het wegen is nogal merkwaardig.
Een 19 TD (crisis diesel zonder stuurbekrachtiging, EL ramen, CV, etc) weegt 1009 kg.
Een 19 TZD (luxe diesel met alles erop en eraan) weegt 1009 kg op kenteken. Dat kan van geen kanten kloppen.
Een TZD TURBO (berline) die ong. even luxe is als een 19 TZD weegt 10014. Stel dat het onderblok ong. even zwaar is, dan nog heb je een extra turbo, een gevuld expansievaatje, grotere radiateur, extra koelfan, intercooler, hoop extra buizen..
Een TZD TURBO break weegt 1066 kg. Dan ga je net over de grens heen.
Een 19 TGD BREAK weegt daarentegen weer 1019 kg.
Je zou het bumpertaknje kunnen verwijderen. Daar kan 14 liter diesel in. Aangezien het wegen met halflege tank moet bespaar je daar de massa van7 liter diesel. Je zou ook met dezelfde redenatie een 44 liter dieseltank kunnen monteren van een 1400 tot 1988.
Verder haal je de trekhaak eraf tijdens het wegen. Ik weet niet of je het reservewiel mag vervangen door een spuitbus.
Verder de stuurbekrachtiging eraf (lichter stuurhuis: minder componenten). Mogelijk weegt een 14 crisis interieur wat minder dan de stevige TZD stoelen (leuk voor tijdens het keuren, daarna de TZD stoelen er weer in).
Ik ben dus bang dat je beter eerst eens kan kijken hoeveel de auto nu daadwerkelijk weegt, voor je voor verrassingen komt e staan.
Dan nog vraag ik me af of al die moeite en kosten voor het omkeuren en opnieuw wegen (als ze dat al doen) opwegen tegen de baten.
Bovendien, laten we wel wezen: die lullige besparing van 9E per maand verdampt zo ong. t.o.v. de andere kosten die je aan een auto hebt zelfs al reken je dan nog niet eens de kosten mee voor het wegen EN het aanbrengen van veranderingen.
Dit lijkt me dus echt “centen op laag water zoeken”
Ik weet wel dat het (regelmatig) de andere kant op gebeurd: zorgen dat je op kenteken een wat groter gewicht krijgt.
Waardoor je wel met B ipv BE je caravan met een auto mag sleuren (voorbeeld: mijn vader zijn auto woog 1289, caravan MTM 1300, ergo BE verplicht voor de combi)
Dan is een herkeuring van de auto naar 1301 wel interessant!
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
leuk idd
als er een trekhaak onder is gekomen dan moet deze er zowiezo weer af om aan je ledig massa te komen
gewichtsbesparing:
- korte kunstof motorkap ipv staal (of een lange zonder gril)
- GEEN elektrische ramen
- verweideren van isolatie materiaal
- reserve wiel is ook niet nodig
- monteren van stalen velgen ZONDER doppen maat 165/70/r14
- geen mistlampen
- geen middenarmsteun
- dash kastje eruit vervangen voor een vak (a 1400)
- radio eruit + speakers
- bumperlip demonteren
- spoiler demonteren
- Alle losse dingen uit de auto zoals losse matten bijv
- geen hoedenplank (of zonder gordijntjes)
- geen achterhoofdsteunen
- 14L tankje verweideren
- tankjes ruitenwisservloeistof bijna leeg
Zo dat is al beetje een lijstje
bij mij was reserve wiel + trekhaak eronder heen al 24 kg verchil
maja trekhaak hoort niet bij ledig gewicht
sommige van de bovenstaande zijn niet van toepassing op sommige versies/uitvoeringen
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Aanvullend op McDean en mpostma:
- stoot/sierstrips eraf
- achterruitewisser eraf en tankje ruitewisservloeistof eruit
- hoofdsteunen voor d’r ook uit en simpele zitzakken uit een crisis-BX erin, zoals al getipt.
- zonnekleppen eruit
- plafondbekleding: overbodige luxe
Of: je koopt een BX Service crisisdiesel en hangt daar de TurboD in, heb je nog blijvend grijs ook
Vergeet de motorkapbekleding niet! En idd een kunstofkap is duidelijk lichter maar volgens mij is dit, omdat de stalen kappen soms ad-hoc werden toegepast, ook niet meegenomen in de massa. Ik denk dat een BX dus over het algemeen zwaarder is dan op kenteken aangegeven.
Vloerbedekking en handremconsole moet er natuurlijk ook uitkunnen.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
het kan nog kaler!! (rolkooi en isolatie bij de tank is niet nodig)
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Stikstof in je banden, ballon aan je antenne binden…. Oh nee, de antenne is er natuurlijk al af…. Stom van me!
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
beerpeet schreef:
- zonnekleppen eruit
en dan wel een zonnenband he
embleempjes kunnen er ook af
einddemper vervangen voor een rvs pijp:
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En, een kleine accu, bv 45ah. ook de kachelradiateur en slangen en kraan heb je niet nodig. de blower wel, voor de APK.
Zijruiten achter van polycarbonaat en fixeren, dat scheelt het gewicht van de raammechanismen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
bekabeling uit de draadboom trekken die niet gebruikt wordt. zoals voor airco enzo.
hemel eruit, deurpanelen eraf.
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Ventieldopjes verwijderen.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Paar litertjes koelvloeistof eruit…
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi