Mijn vaste garage mannetje en citroen-kenner is op vakantie. Daarom maar een vraag op dit forum.
Ik heb een ZX Avantage 1.6 uit 1992.
Mijn voorlichten maken sinds een paar weken rare, zoemende, korte, geluiden. Ongeveer zo’n geluid als van het pompje wanneer je je ruitensproeier gebruikt. En af en toe een hakkelig geluid, alsof er iets vastloopt. Alleen bij stand 2 van de verlichting (dimlicht heet dat geloof ik, toch?); zowel links als rechts. Het treedt op met motor aan of uit, en ook contact aan of uit, maar vooral als de motor warm is of de lampen een tijd gebrand hebben. Wat kan dit zijn, en wat kan ik er aan doen? Zitten er misschien electromotortjes voor het hoger/ lager stellen van de lampen? Die lijken dan wel op hol geslagen. Ik heb overigens sinds 2 maanden een nieuwe accu, kan dat ermee te maken hebben?
Ik denk dat je electrische verstelling op jouw lampen (links naast het stuur op het dash,klein wieletje met 3 of 4 standen) hebt.
Klinkt herkenbaar.
Ik heb wel eens meegemaakt dat kort na koude start dat bij mijn ZX de lampen ff op en neer gingen, en net als jij denken “wat hoor ik nu?”.
Edit:net ff gaan checken mon ZX kan hoogte van de lampen verstellen zonder contact maar enkel bij voeren van dimlicht,ben er 99,98% zeker van dat dit is wat je hoort.
V.w.b. die accu,ik denk direct heeft het er niets mee te maken,het kan dat (indirect) misschien een los contactje is ontstaan door de accuwissel).
N’est pas une voiture,c’est une ROBOT!!!
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Dank Erik.
Inmiddels zat ik ook in die richting te denken. Dat verstel-wieltje zit er inderdaad, maar ik heb het eigenlijk nog nooit gebruikt.
De vraag is nu dus eigenlijk: hoe is dit op te lossen?
Gewoon een paar keer met dat ding spelen,toen was het bij mij weg,blijft het,dan is het n.m.m. of de bekabeling/connector of de schakelaar.
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Je had gelijk, met een beetje aan het wieltje draaien lijkt het probleem opgelost. Ik had het zelf kunnen bedenken…
Was het leven maar altijd zo simpel!