Winterbanden ... welke ??
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 478

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 12 juli 2007 06:09 PM

Ik ga een setje winterbanden regelen, lijkt me een stuk prettiger en vooral veiliger. Wie heeft er al ervaring met winterbanden onder de XM en welke merken cq. eigenschappen ? Wat zijn de bevindingen ?

Uiteraard zal ik op zoek gaan naar Michelin, maar zo op het eerste gezicht lijken die flink duurder, dus een toereikend ‘b-merk’ is een optie !

Nu C5 tijger…

Profiel  

2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7810

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 12 juli 2007 06:18 PM
  [ # 1 ]

Ik kan over de XM specifiek niet veel melden.

In het algemeen zou ik voor dezelfde of een smallere bandenmaat gaan. De belastingindex moet gelijk zijn, een snelheidscategotie lager kan eventueel ook. Ik rijd in de winter op ‘T’ banden, normaal moet ik op ‘H’.

Ikzelf heb Michelins en die bevallen goed, maar ik heb geen ervaring met anderen.

Deze tijd van het jaar is overigens de beste tijd om ook Marktplaats e.d. af te zoeken. Ikzelf ben ook aan het kijken voor een nieuwe set.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 12 juli 2007 06:28 PM
  [ # 2 ]

Ik kijk op dit moment naar de Michelin Alpin A2 195/65 R15 91T. Dus ook een T band én Michelin. Daar betaal ik nieuw ongeveer 70€ per band voor, dat vind ik wel een redelijke prijs.

50€ Is ongeveer de instap voor nieuwe winterbanden, maar dan heb ik wsl Chinese banden die ontploffen bij een remactie boven de 100 km/u. En 20€ meerprijs per band om gelijk bij Michelin te komen vind ik nog te overzien. De Michelin A3 is net zo duur overigens, maar bij de A2 wordt velgenbescherming genoemd ..

Ik zag ook Klebers voor rond de 50€, Kleber is naar mijn weten de prijsvechter van Michelin (soort B merk).

Nu C5 tijger…

Profiel  

dieterwieter
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 83

Gepost: 12 juli 2007 07:11 PM
  [ # 3 ]

Hoi Makkers,

mijn persoonlijke mening is dat onder een Citroën gewoonweg Michelin-banden horen te zitten.
Wink

Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen

Profiel  

Texter
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 215

Gepost: 12 juli 2007 07:44 PM
  [ # 4 ]

Als je jezelf nou eens die vraag stelt als alle autobladen winterbanden aan het testen zijn. Meestal staat Continental dan bovenaan. Ik heb het afgelopen jaar Goodyear UltraGrip 7 banden (205/60 a E93 per band) gekocht omdat ze het stilste zouden zijn van de hele mikmak, erg goed scoorden (duh) en er cool uitzagen. Echte invloed op het benzineverbruik was er volgens mij niet maar de stilte in de auto was echt geweldig. Michelins zitten een beetje achter in het middenveld bij de tests en zijn geen voordehandliggende keuze, ook gezien hun vrij hoge prijs.

Via autobandenmarkt.nl krijg je flink wat korting op welke band dan ook. Gewoon gloednieuwe, eerste kwaliteit banden. Voor de prijs die ik daar betaalde kreeg ik bij mijn vaste dealer nog geen drie banden van een A-merk. Ik had mazzel met het ‘toegewezen’ autobedrijfje dat ze er bij mij ondergooide: gloednieuwe apparatuur en ik kon er vrolijk bij staan toekijken hoe hij het deed.

Profiel  

2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7810

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 12 juli 2007 08:46 PM
  [ # 5 ]

Winterbanden kies ik niet op uiterlijk. Ze zitten bij mij toch om te klein zwart zwaarmetaal, zonder wieldoppen. Ik laat ze ook niet overzetten op lichtmetalen velgen, want 1: ik rijd liever niet op lichtmetaal tijdens de winter, met pekel; 2: tijdens opslag in de zomer is het voor banden beter om op druk om een velg te zitten; 3: ik wil een afwijkende maat tijdens de winter. Moest ik ook nog eens 205/50R16 winterbanden ipv 185/60R15 dan kost dat een berg extra geld; 4: ik wil de wielen zelf, wanneer het mij uitkomt in een halfuurtje verwisseld hebben zonder het me geld kost.

Geluidscomfort… nah vind ik niet zo boeiend. Winterbanden maken nou eenmaal herrie en verbruiken meer. Soit. Daarom zitten ze er ook van half december (of de eerste fatsoenlijke sneeuwbui) tot half februari (of de eerste keer boven 10 graden) onder de auto.

Verder geloof ik niet dat de duitsche tests door adac (die klakkeloos worden overgeschreven door anwb, aldiweek en consorten) echt onpartijdig zijn, aangezien zoals hierboven al vermeld is, conti’s altijd het beste uit de tests komen. Geloof me, dat zijn k#tbanden - die gek genoeg altijd als twee druppels water op eerder uitgebrachte Michelins lijken. Ik zie het dan ook als puur overheidsprotectionisme en verkapte subsidie dat de overheid in duitschland winterbanden verplicht stelt, maar dat terzijde.

Uit ervaring en niet - zoals ik in een ander topicje debiteerde - op een vooroordeel afgaand - zal ik binnenkort weer Michelins kopen voor de nieuwe winterset. Mocht zich geen goede (want tweedehandse) set aandienen worden het, in aflopende volgorde: Dunlop Wintersport 3D; Vredestein Snowtrac; Goodyear Wintergrip.

Conti’s hangen ze maar lekker onder de duitsche stuiterbakken en hun franse meelopers van rino.  Twisted Evil  - Waar gek genoeg bij de echte performance modellen wel weer michelins worden ge-OEM’ed..  Rolling Eyes

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Texter
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 215

Gepost: 13 juli 2007 04:05 AM
  [ # 6 ]

Ik geloof best dat je in een potsierlijke herriebak als de Xsara minder eisen stelt…mijn ma heeft ook maar Kumho’s onder de hare in de winter.

De huidige Michelins zijn gewoon verouderd en doen het niet zo goed in het E-segment als de concurrentie. Komende winter zien we wel weer hoe de kaarten zijn geschud.

Profiel  

eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1902

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 13 juli 2007 12:08 PM
  [ # 7 ]

ik gebruik Snowtrac 2 banden van Vredestein en dat gaat prima. ze maken niet eens zoveel meer herrie binnen. Van buiten klinkt het alsof er een jeep komt aanrijden.

Profiel  

TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 25 juli 2007 04:17 AM
  [ # 8 ]
Texter schreef:

Ik geloof best dat je in een potsierlijke herriebak als de Xsara minder eisen stelt…mijn ma heeft ook maar Kumho’s onder de hare in de winter.

De huidige Michelins zijn gewoon verouderd en doen het niet zo goed in het E-segment als de concurrentie. Komende winter zien we wel weer hoe de kaarten zijn geschud.

Ik hoorde vandaag nog iemand over die GoodYear Ultra Grip 7’s. Nu snel eerst een set stalen velgen scoren en dan ga ik voor die denk ik.

Nu C5 tijger…

Profiel  

Hans01
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 136

- C5 PT 180 Shine
Gepost: 25 juli 2007 03:20 PM
  [ # 9 ]

Afgelopen winter hebben we onder de MX-5 (voorzover vergelijkbaar, want: lawaaiig, stuiterbak, klein en licht…maar wel groot Mr. Green gehalte) Vikings geplaatst. Maat 195/50/15
Wegligging was bij die ene keer dat ze echt nodig waren top, zeker op een achterwielaandrijver is grip superbelangrijk, om van huis te komen moeten we een dijk oprijden en de oprit wordt niet of slecht gestrooid, bij sneeuw en zomerbanden dus niet te doen. Geluidsverschil tov de Pirelli P6000 zomerband te verwaarlozen, wel goeie looks en zeker sympathieke prijs. In de regen ook goeie grip. Noot: Gebruikte deze voornamelijk op N-wegen en in het buitengebied. Denk dat deze ook onder de XM komen.

Groet,
Hans

Met de C5 Airscross is de score Mercedes vs Citroën nu 8-8

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook