Op zoek naar de oorzaak van een kv lek kwam ik erachter dat mn blok aan de onderzijde toch wel een hele hoop olie bevat. De carterplug dop lekt niet, het was mijn eerste gedachte omdat ik de olie recent heb vervangen.
Tijdens het vervangen van de D-riem is het blok ondersteund geweest met een groot stuk hout onder de carterpan, uiteraard heeft er ook een kracht op gestaan. Nu is mijn vermoeden dat de pakking tussen pan en blok is gaan lekken, aan de kant van het vliegwiel aan de zijkant van de carterpan. Ik zie daar de olie het meest vloeibaar. Opzich is meer naar boven het blok ook vies, maar dat lijkt meer op het traditionele zweten en baart me geen zorgen. Ik vermoed dus dat de olie die lekt, uit een verschoven carterpanpakking komt.
Maar nu, kan dat uberhaupt wel? Zit er wel pakking tussen? [Edit: Ja er zit zo te zien inderdaad pakking tussen, anders zou die niet te koop zijn voor 25e….. Enfin, hoe moeilijk is dat?] En zoja, kan ik, na aftappen van de olie de carterpan verwijderen door simpelweg de schroeven los te draaien?
Met andere woorden, is het aannemelijk, nav mijn verhaal, dat het inderdaad de carterpanpakking is, en kan ik die (simpel) vervangen?
Als het allemaal teveel geld kost, moet het maar even worden uitgesteld. Het verbruik is ovrigens minimaal hoor!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
De reden waarom die daar lek is kan je over discusseren, maar dat ze daar altijd lek zijn: ja.
Zelfs met een nieuwe pakking heb je ze nooit 100% dicht. Beste is om pakking te halen en die aan beide kanten nog licht in te smeren met vloeibare pakking en het zaakje er weer op te schroeven.
Je kan kan de pan er idd zo afschroeven, mits je geen aicro hebt. Zorg wel dat je dit ergensdoet waar het schoon en windstil is, anders waait er zo zand in je blok bij zn gevoelige delen
Ouwe mopperkont
Hmmm, het gaat zowieso op de brug gebeuren, dus van wind en zand geen problemen. Maar ik heb dus wel airco, maar volgens mij (en dat weet ik dus niet zeker) heb ik geen fabrieksaf airco (getuige de bedieningsknop)......
Hoezo maakt adt trouwens uit?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
malle pietje schreef:Hmmm, het gaat zowieso op de brug gebeuren, dus van wind en zand geen problemen. Maar ik heb dus wel airco, maar volgens mij (en dat weet ik dus niet zeker) heb ik geen fabrieksaf airco (getuige de bedieningsknop)......
Hoezo maakt adt trouwens uit?
De pomp zit dan toch aan het carter vast? Of in de weg in ieder geval?
Eveneens ben ik tevens ook.
Hm, volgens mij zit de aircopomp niet aan het carter vast, maar ik zal zodadelijk eens een kijkje nemen..
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
...of is misschien je krukaskeerring lek, omdat je zegt dat de lekkage misschien hoger zit?
de krukaskering zit toch links onder de waterpomp, dus aan de kant van de distributeriem? De olie lijkt toch echt aan de linkerkant uit de pan te lekken…Hopelijk weet ik morgen meer want hij moet op de brug om de kv lek te localiseren…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!