Benzine of Diesel
43VDGG
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 29-03-2007

Gepost: 24 juni 2007 07:15 PM

De keuze tussen een benzine of dieselmotor wordt in Nederland sterk beïnvloed door allerlei belastingmaatregelen. Nu woon ik in Spanje waar dit minder sterk geldt: wegenbelasting is alleen afhankelijk van het vermogen en de verhouding in brandstofprijs benzine - diesel is ongeveer €1.10 vs € 0.97.

Dus nu: stel dat ik een C4 aanschaf, welke motor zou ik kiezen. Wat zijn de verschillen, voor en nadelen van de diverse types.

Ik heb op dit moment een Berlingo 1.8 D met 60 pk, en daarvoor een BX turbodiesel, (en tussendoor een Opel Astma 2.0 HDI van de zaak), dus ik heb weinig ervaring met benzinemotoren.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en mening!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 24 juni 2007 09:02 PM
  [ # 1 ]

kijk eerst wat de c4 kost bij de dealer kwa aanschaf
kijk dan wat je aan vaste lasten kwijt ben voor beide
kijk dan hoeveel km je gaat rijden

tel de drie dingen bij elkaar op en je weet welke goedkoper is Wink

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 24 juni 2007 09:04 PM
  [ # 2 ]

de hedendaagse diesels zijn niet meer langzaam te noemen. een C4 diesel lijkt me een prima auto. is het een optie om ergens een diesel te huren voor een weekje en kijken hoe dat bevalt?

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Gepost: 24 juni 2007 09:04 PM
  [ # 3 ]

Er zijn al meerdere draadjes geschreven over dit onderwerp. Dit is de meest uitgebreide, incl. poll. Leesvoer genoeg nu denk ik.  Cool
 
Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
43VDGG
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 29-03-2007

Gepost: 24 juni 2007 09:20 PM
  [ # 4 ]

Dank voor jullie bijdragen.

Het verschil in aanschafprijs tussen de 1.6 benzine en de 92 pk diesel is hier ongeveer 2000€.

Ik ga eens even rustig verder lezen!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 28 juni 2007 04:10 AM
  [ # 5 ]

Re: Benzine of Diesel

Ik zou even kijken naar de aard van de ritten. ALs de auto voornamelijk gebruikt wordt om boodschappen te doen en op zondag naar de kerk te rijden zou ik het bij benzine houden. Diesel auto’s houden niet zo van korte ritten. Voor het overige werk als het qua kosten weinig scheelt zou ik voor diesel gaan.

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 28 juni 2007 08:20 AM
  [ # 6 ]

Ik heb nog nergens een gok voor wat betrefd het kilometrage gezien. Ga je 5.000 km per jaar rijden naar die kerk van Marten, dan zou ik een benzine nemen. Maar ga je wel serieus km’s maken, in Spanje is dat vanwege het belastingtarief al iets van 10.000 km dus, dan zou ik zeker voor diesel gaan.

(ps ik zou met 100 km per jaar nog een diesel nemen, ik vind benzine nu eenmaal niks, maar das persoonlijk)

Test

Profiel  
 
BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 798
Geregistreerd: 24-07-2005

Gepost: 29 juni 2007 07:13 PM
  [ # 7 ]

Je moet ook de inruilwaarde in het oog houden…
Een dieselversie ga je achteraf veel gemakkelijker kunnen verkopen.

Greetz

BIG charlie

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  
 
43VDGG
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 29-03-2007

Gepost: 29 juni 2007 10:54 PM
  [ # 8 ]

Ik denk zo’n 15.000 a 20.000 km per jaar te gaan rijden, dus ik denk dat het toch wel weer een diesel gaat worden.

Ik hoop dat Versteuve nog even meeleest: Hoe zit het met de levertijden in Spanje? En worden de diesels in Spanje ook standaard geleverd met roetfilter? (dit gewoon uit nieuwsgierigheid: fijnstof is hier nog helemaal geen issue, en dat terwijl het probleem hier duidelijker aanwezig is dan in NL).

Profiel  
 
43VDGG
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 29-03-2007

Gepost: 14 juli 2007 04:29 PM
  [ # 9 ]

HDi 92 of HDi 110 pk

Ik ben inmiddels een stapje verder. Het wordt in ieder geval een diesel. Nu viel mij op dat in de technische beschrijving de inhoud, cilinders etc, van de 92 pk en de 110 pk versie identiek zijn. Ik heb mij laten vertellen dat het verschil in de compressie zit. Heeft dit geen negatieve effecten op de levensduur en betrouwbaarheid van de 110 pk versie?

Overigen, in Spanje wordt alleen de 138 pk versie met 6 versnellingsbak met roetfilter geleverd. En, niet te vergeten, de C4 Berline HDi110 Ambiance (heet hier Collection) kost in totaal 17.501 euro. Smile

Profiel  
 
ice96
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006

- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gepost: 16 juli 2007 03:35 PM
  [ # 10 ]

Re: HDi 92 of HDi 110 pk

43VDGG schreef:

Overigen, in Spanje wordt alleen de 138 pk versie met 6 versnellingsbak met roetfilter geleverd.

Voor zo ver ik weet, wordt de 2 liter diesel altijd en in alle landen met 6 versnellingsbak en met roetfilter geleverd…

Profiel  
 
43VDGG
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 29-03-2007

Gepost: 19 juli 2007 10:38 PM
  [ # 11 ]

De kogel is door de kerk

Het is een C4 Berline HDi 92 pk geworden. Heb een proefritje gemaakt en het voelt en klinkt goed. Gelukkig hoef ik niet lang te wachten en om hem in te rijden wacht hem een ritje naar Nederland!

Dank voor jullie reacties!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook