winnetou schreef:metro2005 schreef:...bij gas blijft het licht
Bij een diesel wordt door de olie o.a. nogal wat roet opgevangen, dus daar wordt de olie zwart van. LPG is daarentegen een hele schone brandstof, ook voor de motor zelf, dus de olie blijft mooi helder. Maar laat je daardoor niet misleiden, de smerende eigenschappen van olie nemen na verloop van tijd/ kilometers wel degelijk af, dus toch regelmatig verversen.
ach, hij verbruikt momenteel zoveel olie dat het niet eens oud kan worden
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Mooi, dat scheelt de aanschaf van een ringetje voor je olieplug!
uitdrogende klepseals misschien
is-ie wel hard achteruit gegaan trouwens, of jij rijdt harder (je ziet de rijstijl terug in het olieverbruik)
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Meestal is het idd. verweerde klepsteelrubbers. Als je deze vervangt/laat vervangen zie je het olieverbruik al drastisch verminderen.
Gewoon versleten klepseals, heb ik ook… maar maakt niet uit, me verbruik kwa olie blijft hetzelfde. Gewoon ffe af en toe checken en bijvullen. Misschien dat ik ze binnekort een keer vervang
web schreef:uitdrogende klepseals misschien
is-ie wel hard achteruit gegaan trouwens, of jij rijdt harder (je ziet de rijstijl terug in het olieverbruik)
ik rij niet echt hard ofzo en trappen met een koude motor doe ik al helemaal niet dus aan mijn rijstijl zal het niet ligen misschien gewoon net pech ofzo.
waar diende die stekkerverbinding in de motorruimte trouwens voor (achter de accu, tussen de 2 computerblokjes) want als ik die aansluit dan start ie voor geen meter :
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Ik heb 3 weken geleden m’n klepsteelrubbers laten vernieuwen omdat ie 1 liter olie op 500km zoop. Inmiddels ben ik weer 2000km verder en ik heb nog geen druppel olie hoeven bijvullen; hij staat nog steeds op het zelfde peil!
Animal triste post coitum
Serge schreef:Ik heb 3 weken geleden m’n klepsteelrubbers laten vernieuwen omdat ie 1 liter olie op 500km zoop. Inmiddels ben ik weer 2000km verder en ik heb nog geen druppel olie hoeven bijvullen; hij staat nog steeds op het zelfde peil!
wat was je daarvoor kwijt?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
€250
Animal triste post coitum
metro2005 schreef:
waar diende die stekkerverbinding in de motorruimte trouwens voor (achter de accu, tussen de 2 computerblokjes) want als ik die aansluit dan start ie voor geen meter :
Als je bedoelt wat ik denk dat je bedoelt:
Mocht het benzine systeem ooit weigeren (na de rigoreuze “revisie” daarvan die ik uitgevoerd heb mag dat niet meer gebeuren) kan je via die stekkerverbinding zorgen dat ie op gas start. Is een noodoplossing die ik aangelegd heb in het begin. Het is in feite een verbinding tussen het benzinepomp veiligheids relais (rechts) en de gasafsluiters (links).
Normaal start ie op benzine en, als de schakelaar op “G” staat, schakelt ie om naar LPG zodra je de sleutel loslaat. Die stekkerverbinding overbrugt dat en zorgt dat ie altijd LPG krijgt als de motor start of loopt. Maar als je benzine systeem _wel_ werkt en je sluit die stekker aan, dan start ie op benzine EN gas en dan verzuipt ie dus. Het is met recht een noodoplossing en ik verwacht niet dat iemand ‘m ooit nog nodig heeft met die auto. Maarja, het kan van pas komen om snel dingen uit te sluiten mocht ie ooit een keer niet willen starten, daarom heb ik het laten zitten. Overigens zit er onder de passagiersstoel een stekkertje waar je de benzinepomp mee af kan koppelen, voor datzelfde doel. Dat is ook strikt voor noodgevallen (in geval van vastgelopen benzinepomp ofzo) : zowel je injectors als de benzineslangen onder de motorkap vinden het niet leuk om droog te staan op een warme motor. Maar je komt altijd thuis dus… benzinepomp stuk? Ene stekkertje vast, andere los, en karren maar! Wat dat betreft is het wel lekker, twee brandstoffen. Is er iets van de ene stuk dan heb je de ander nog.
Trouwens, mayo onder de vuldop had ie bij mij in het begin ook (zoals je hierboven ziet…), maar toen ik er meer mee ging rijden (35.000 p/j gemiddeld) ging dat vanzelf over. Ik heb het een paar keer schoongemaakt en op een gegeven moment bleef het vanzelf weg. Bij jou heeft ie in het begin ook veel stilgestaan, dus wie weet herhaalt dat zich nu. Trouwens, als de boel nu verstopt zit met die gele derrie, of een van de slangen is geknikt, dan kan dat je olieverbruik verklaren. Dan bouwt ie carterdruk op, met als gevolg lekkages en olieverbruik. Voor ‘t mooi zou je dus dat slangenstelsel er even af moeten halen, grondig nalopen (op scheurtjes en gaatjes zoals in de vulslang!) en doorspoelen met benzine ofzo. Als je daar nog zin in hebt.
Een klein beetje “sludgevorming” is trouwens wel normaal bij de BX, dat komt gewoon omdat de carterontluchting uit veel te veel slangen bestaat die allemaal in de koude buitenlucht hangen -> condensatie -> vocht. Zolang het koelvloeistof peil niet hard zakt zonder zichtbare lekkages is er niks aan de hand. Koelvloeistofpeil hoort 20cm onder de rand te staan. Meer erin gooien heeft geen zin, dat pleurt ie er net zo hard weer uit
PS - 250 euro voor klepseals vervangen is geen slechte prijs. Het is dan trouwens super simpel om ook meteen de kleppen te stellen, dat ligt dan toch los. Ben je daar gelijk ook weer 40-50 duizend km vanaf! Combineren dus!!! als je het niet al gedaan had (kleppen stellen).
Marcel
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Kleppen stellen. Ehhh.. nee dat heb ik niet laten doen. Ik wist ook niet dat dat dan ook ff makkelijk gedaan kon worden.
Animal triste post coitum
Hoi Makkers,
m’n zx’je verbruikt zo’n 0.5 à 1 liter op ... 10.000km terwijl er binnenkort een goede 4ton op de teller zullen staan.
Alleen bij ‘s morgens bij koudstart komt er een klein blauw-zwart pluimpje uit, maar dat lijkt me niet echt een probleem te wezen.
Enneuh… voor diegenen die missch een litertje per 1000km doen => een beetje kopsmering kan geen kwaad hoor!
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
Mijn 1,9D loopt op het moment zo in de buurt van de 1:3000.
Ik heb de laatste keer 15w40 erin gedaan ipv 10w40 en nu gebruikt ie haast niks meer. toeval?
ze hadden bij chyparse wel een olieslangetje vastgezet die niet helemaal op z’n plek zat. misschien verklaart dat het idioot hoge verbruik wel
momenteel al 3000km verder en de peilstok geeft nog driekwart aan dus .... maar hopen
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
kijk… dat begint erop te lijken
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…