Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Zo, na veel gesleutel weer eens even op het forum gekeken.
Geinig om te lezen hoeveel er gebeurt als je dat een paar weekjes overslaat
Inmiddels ben ik druk doende om mijn bixie weer in apk-waardige staat te krijgen. Remblokken voor vervangen, remblokken achter even nagelopen en de zuigers weer (beter) gangbaar gemaakt, nieuwe bougies geplaatst, nieuw luchtfilter erin (goh, ik wist niet dat een 1600 1:14 wilde lopen! ops: ) en zo meer van die dingetjes. Vorige week zondag wilde ze niet starten. Geen idee waarom, maar na een halfuurtje deed ze het ineens weer wel…
Hele week mee gereden, geen probleem, tot afgelopen donderdag.
Startmotor draait rond, er komt ook benzine, maar… géén vonk! AHA! Ik op zoek naar een nieuwe bobine. (Nou ja, een nieuwe gebruikte dan). Laten die dingen op een reguliere sloperij nou zo goed als onvindbaar zijn! En zo pruts je maar door. Ik ben er tot mijn ergenis achter gekomen dat een van de bevestingspunten van het rotorhuis ook gebroken is. Niet dat het er blijkbaar veel toe doet (ze heeft altijd prima gereden), maar is zo’n ding nog ergens te krijgen? Blijkbaar is er ooit een minder geduldige “monteur” mee bezig geweest. Ik zag trouwens ook dat er totaal geen pakking in zat, hoort dat niet zo te wezen? Ik dacht dat er een rubber ring om heen hoort te zitten om de olie op z’n plaats te houden. Iemand?
Enfin. Ik hoop dat ze snel weer aan de praat komt. De bobine is wel aan te komen natuurlijk, een rotorhuis is misschien wel wat lastiger. Zoals gezegd, ze doet / deed het er altijd prima mee, maar ik heb het liever in orde. En dan maar afwachten wat de apk nog aan het licht gaat brengen. Maar dat is voor de volgende keer…
Citro-groet,
Hilko
Re: Een witte 16 TZI en de APK
Hilko16TZI schreef:Ik ben er tot mijn ergenis achter gekomen dat een van de bevestingspunten van het rotorhuis ook gebroken is. Niet dat het er blijkbaar veel toe doet (ze heeft altijd prima gereden), maar is zo’n ding nog ergens te krijgen? Blijkbaar is er ooit een minder geduldige “monteur” mee bezig geweest. Ik zag trouwens ook dat er totaal geen pakking in zat, hoort dat niet zo te wezen? Ik dacht dat er een rubber ring om heen hoort te zitten om de olie op z’n plaats te houden. Iemand?
Toevallig vandaag het rotorhuis van mijn ax eraf getrokken en daar viel het mij op dat er (deze was netjes bevestigd met twee schroeven) ook geen pakking tussen zat. Ik ben ook benieuwd of dit zo hoort, maar ook of er daarachter wel olie mag zitten. Want dat was bij mij ook het geval.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
zo, na ampele zoekbewegingen (dankjewel, TvdB!) een nieuwe(!) bobine gevonden. Schroeferdeschroef, sleuteldesleutel en ja hoor! Ze doet het weer!
La symphony d’une quatre cylindre ç‘est en vie, et quelle musique elle producée! (Ik weet niet of het goed gespeld is maar ‘t staat wel geinig)
Enfin, nu de boel weer zo inbouwen als het door Citroën ooit bedoeld was en dan op naar de APK.
En verder nog even zoeken naar eerder opgemerkt oliekeerringetje dat in het verdelerhuis thuishoort.
Tot slot: Koop NOOIT bij zo maar een sloperij een ecu. Ook degene die ik gekocht heb deed het niet/was niet geschikt voor mijn auto… evenals de bobine die ze me daar meegaven, trouwens Het is treurig gesteld met de ARN-autodemonteurs, these days
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
maar ook of er daarachter wel olie mag zitten.
Ja hoor, daar hoort olie te zitten. De (rubber)keerring op het verdelerhuis is ervoor om je verdelerkap en rotor (en de rest van de motor) aan de buitenkant olievrij te houden…