kleppen stellen, lhm verversen gsa(tevens pookhoes gsa gez.)
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 14 juli 2007 07:26 PM

Ik had 2 vraagjes over 1 Kleppen stellen 1300 motor
                      2 Verversen/spoelen lhm olie

Omdat ik de komende weken van plan ben flink onderhoud aan mijn gsa te plegen had ik nog 2 vragen. Moet je om de kleppendeksels te demonteren de uitlaten los nemen of kan het er nog net tussendoor? Had vandaag al even gekeken tijdens de conserveringswerkzaamheden naar de kleppendeksels en zag namelijk dat de uitlaat daar vrij dicht opzit. Weet iemand of nieuwe klepdekselpakkingen nog redelijk goed verkrijbaar zijn?

2 Over het verversen van de lhm olie heb ik in het gs/a forum al een aantal goede beschijvingen gelezen alleen deze hebben betrekking op de gs, het schijnt bij de gsa een andere procedure te zijn met betrekking op de ontlastnippel??  Schijnen er 2 op te zitten. 1 voor voorzijde ontlasten en 1 voor de achterzijde te ontlasten. Weet iemand goed te beschrijven hoe de procedure bij de gsa in z,n werk gaat en vooral waar ik de onlastnippels vinden kan?  Ik vond de beschrijving in het olyslagerboek wat betreft de wijziging voor gsa niet echt duidelijk en compleet.

De auto rijd eigenlijk wel goed en probleemloos, maar ik wacht liever niet op storingen die door goed onderhoud te voorkomen zijn vandaar dat ik de gsa wel flink onderhoud gun en ik zeker weet dat alles goedzit Very Happy

Groeten Art

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 15 juli 2007 01:55 AM
  [ # 1 ]

Voor de LHM kan ik je wel op weg helpen. Mijn methode, ook verkregen via dit forum en GSNL maillist:

1. Auto in laagste stand
2. Ontlastschroef 2 slagen los draaien (niet helemaal, dan valt het kogeltje eruit!)
3. Filterdeksel uit voorraadvat pulken, rotklusje. Filters in bakje ofzo laten uitlekken.
4. Vat leeggooien, onderste schijffilter eruit halen. Alle filters reinigen met wasbenzine en even uitlaten dampen (waaien met mooi weer). Reinig ook zo goed mogelijk het buisje waarin de voorraaddobber drijft.
5. Vat ook ff goed met wasbenzine reinigen en drogen met papier, ook uit laten dampen.
6. Vat weer monteren met alle filters.
7. 2-3 l LHM of spoelvloeistof erin
8. Motor starten, auto in hoogste stand, even minuutje laten draaien zodat eventuele lucht uit vulslang weg wordt gepompt.
9. Ontlastschroef dicht draaien. Als de auto niet binnen 1-2 min omhoog komt even motor uitzetten, aanzuigslang van de pomp via trechter vol klooien (doekje…) met LHM, ontlastschroef weer 2 slagen open en terug naar punt 8.
10. Voorremmen ontluchten: er zit 1 ontluchtingsnippel op 1 van de voorremklauwen, weet ff niet meer welke. Slangetje erop naar fles toe(4mm binnen diameter???), rempedaal door assistent (of houten balk tussen pedaal/stuur) laten intrappen, nippel opendraaien met RINGsleutel en pas dichtdraaien als er heldere LHM of spoelvloeistof uitkomt. Ik ontlucht altijd de ouwe LHM-prut naar een fles, niet in het net schoongemaakte voorraadvat. Rem los, motor kan weer uit.
11. Achterremmen ontluchten: op iedere remklauw 1 nippel. Auto hoogste stand houden, achter opkrikken, assteunen eronder (ja tijdens ontluchten dondert ‘ie anders omlaag!) en achterwielen verwijderen. Slangetjes op nippels naar fles toe en zie verder punt 10.

Ik heb ooit te kort met spoelvloeistof gereden (wel maandje of 2 in auto, maar te weinig km gemaakt door ander mankement) en niet goed ontlucht: geen resultaat. Na poging 2: veel sneller omhoog komen, soepeler veren en langer omhoog blijven Cool  Very Happy

Tis trouwens vrij algemeen verhaal voor “simpele” BX/GS/CX/Xantia systemen geloof ik, voor XM/C5 Hydractive weet ik het nog niet. Voor CX bijv. grootste verschil:
- ook beide voorremklauwen een nippel
- ook nog een Diravi-nippel op stuurcommando tegen schutbord aan.

Succes, zelfs ik kan dit Wink
Rogier

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2417
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 15 juli 2007 02:04 AM
  [ # 2 ]

Re: Vraagje over kleppen stellen en lhm verversen gsa

Art schreef:

Moet je om de kleppendeksels te demonteren de uitlaten los nemen of kan het er nog net tussendoor? Had vandaag al even gekeken tijdens de conserveringswerkzaamheden naar de kleppendeksels en zag namelijk dat de uitlaat daar vrij dicht opzit. Weet iemand of nieuwe klepdekselpakkingen nog redelijk goed verkrijbaar zijn?

Uitlaten losnemen is niet nodig, met een “stubby” en een ringsleutel kom je er relatief makkelijk bij en dat moet gewoon te doen zijn.
kleppendekselpakkingen moet je in een pakkingset wel bij de betere automaterialenhandel kunnen krijgen. OF via je werkgever?

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 15 juli 2007 02:11 AM
  [ # 3 ]

Je kan bij de GSA de achterkant helemaal drukloos maken door een schroevedraaier 2 a 3 cm door het gaatje te steken, wat in de zwarte deksel in de kofferbakbodem zit. (onder deze deksel zit de hoogteregelaar, het gaatje in die deksel is vaak dichtgetaped) Dan moet je de schroevedraaier of naar voren, of naar achteren bewegen. (je merkt het vanzelf wel of de auto inzakt)

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 15 juli 2007 03:04 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de tips, Moet zeker lukken nu. Ik zal maandag is kijken of ik via onze onderdelen leverancier nog aan klepdekselpakkingen kan komen of evt bestellen. Aankomende zaterdag ga ik pas beginnen dus heb nog wel even de tijd., Ik zal volgende week wel laten weten hoe het gegaan is.

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 15 juli 2007 03:08 PM
  [ # 5 ]

He Art, je hebt ook een PB! Waarschijnlijk blokt je browser popups, kijk eens onder “mijn CFNL”.

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 15 juli 2007 03:46 PM
  [ # 6 ]

Ik heb hem ontvangen en je een berichtje terug gestuurd Very Happy

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 21 juli 2007 12:04 AM
  [ # 7 ]

In dit topic ga ik het verdere verloop van het onderhoud aan mijn gsa beschrijven en evt toekomstige mankementen(hoop t natuurlijk niet Rolling Eyes ) en hoe ik ze oplos. http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=182122

Ik ben nog opzoek naar een goede versnellingspook hoes voor mijn gsa.
Ik heb inmiddels wel een pookhoes weten te krijgen maar die is voor een gs, en past niet, wel in goede staat dus evt ruilen kan ook Laughing
Mocht iemand er nog 1 hebben liggen hoor ik het graag. Het is zo,n grote hoes van kunstleer??? met zo,n chroom ringetje bovenaan.(geen harmonicahoes, die heb ik dus al maar past niet)

Art Smile

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
DIEHARD
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 13-12-2005

- GS/GSA X3
- Overig Mercedes benz E220CDI Kombi Avantgarde
Gepost: 21 juli 2007 05:53 PM
  [ # 8 ]

Hoi,

Ik heb een nog wel een hoes liggen weet aaleen zo niet hoe hij eruit ziet.
Wat betreft die klepdekselpakkingen, die hebben ze volgens mij op voorraad liggen bij de GS Vereniging. Daar zou je ze ook vandaan kunnen halen.

Groet,
Mattijs

Met vriendelijke groet,
Mattijs http://www.citroen-gs.nl

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 21 juli 2007 10:38 PM
  [ # 9 ]

Ik heb de kleppen gesteld, dwz ik hoefde er totaal maar 3 te verstellen, rest stond goed, en die 3 die ik moest stellen waren ook niet te ruim, meer voor t idee. Ik heb 3 pakkingen vervangen en 1 (waar je t makkelijkst bijkomt met vloeibare pakking + oude pakking terug gemonteerd.  Het is nu iig lekvrij dus die pakking kan wel ff wachten voorlopig.  Als je die hoes is voor me zou willen opzoeken, en hij is idd voor gsa en in goede staat zou ik hem graag van je overnemen.

Groeten Art

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
DIEHARD
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 13-12-2005

- GS/GSA X3
- Overig Mercedes benz E220CDI Kombi Avantgarde
Gepost: 22 juli 2007 05:00 PM
  [ # 10 ]

Ik ben volgende zaterdag in mijn opslag, zal dan even kijken…

Met vriendelijke groet,
Mattijs http://www.citroen-gs.nl

Profiel  
 
DIEHARD
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 13-12-2005

- GS/GSA X3
- Overig Mercedes benz E220CDI Kombi Avantgarde
Gepost: 30 juli 2007 11:47 AM
  [ # 11 ]

Helaas Sad Geen goede meer liggen, die ik nog had liggen bleek al gescheurd…

Met vriendelijke groet,
Mattijs http://www.citroen-gs.nl

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 30 juli 2007 10:20 PM
  [ # 12 ]

Oh das jammer Sad
Ik heb wel een (hopelijk tijdelijke) oplossing gevonden, nl. een pookhoes uit een bx, daar paste het chromenringetje aan de bovenkant precies in. Onder is die wel iets te groot maar met een ty-wrap eromheen blijft het goed zitten, en je ziet er niets van, het is net orgineel als je het niet weet. Laughing

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook