Update: Na twee dagen zweeft ie nog steeds lekker!!!! ‘t Is niet te geloven, maar ik denk echt dat het nu eindelijk goed gaat. Morgen kan ik op een smeerput; dan kan ik even de achter rijhoogte verstellen die 1 cm te laag staat. Kijken of dat ook nog wat uitmaakt. Voorlopig ben ik heel tevreden zoals het nu is.
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Helemaal tof Jan! Vanmiddag liep ik met de hond te wandelen en zag een XM over een verkeersdrempel gaan, geweldig om te zien, de wielen sloegen even op en neer en de carosserie ging langzaam even omhoog en weer naar omlaag, zakte even door en steeg langzaam weer naar de rijhoogte. Prachtig om dat te zien, statig als een groot schip.
Dat is nou precies hoe die van mij nu rijdt. Geweldig!
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Dus dat hydractief….zuigt?
En doet dus nu helemaal niet meer mee? Eigenlijk is er dus nooit verschil geweest tussen de normale rijstand en de ‘sportstand’?
Wagenhoogte doet zeker iets, ik merkte laatst dat mijn vering stugger was geworden en vond dat nogal snel zo van de ene op de andere dag.
Bleek dat mijn hoogteverstellingsschuif iets te laag stond, per ongeluk aangeraakt en iets naar de lage kant verschoven, dus, nou en of je dat merkt.
En, jij ook nog gegroet
Ha Ries,
Dus dat hydractief….zuigt?
En doet dus nu helemaal niet meer mee? Eigenlijk is er dus nooit verschil geweest tussen de normale rijstand en de ‘sportstand’?
Jawel, soms wel, soms niet, soms een beetje, maar de laatste tijd meestal niet. Ik heb zelf het gevoel dat het komt door de zware, jarenlange verwaarlozing van het hydraulische systeem. Spoelolie is dan niet afdoende en handmatig schoonmaken gaat goed totdat je een onderdeel tegenkomt dat zo gecorrodeerd is dat demonteren hoogstens in de toekomst mogelijk is, na langdurig bewerken met kruipolie.
En dan nog is het maar afwachten..
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
In ieder geval mooi dat het zo misschien (slag om de arm vanwege citroën) opgelost is.
Ik vond het ook al vreemd toen je vertelde dat je heel erg je best moest doen om de hydractiefbolletjes uit te schakelen.
Je ledje brandde dus wel, maar de boel bleef dicht…
Als het goed werkt zou je dat bij het minste of geringste al moeten merken, gas geven, abrupt sturen, stevige drempel.
Ben benieuwd of morgen de wagenhoogte nog iets uitmaakt, denk het wel.
Keep us informed!
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Zit je nu nog in de put, Jano?
Ries schreef:Zit je nu nog in de put, Jano?
Nee hoor, ik verkeer nog steeds in hogere sferen . Dat afstellen van de rijhoogte is nogal een precies werkje; je zit snel te hoog of te laag. Volgens de Wupkemethode staat ie nu goed, dus precies halverwege de hele veeruitslag.
Is het er nu beter op geworden? Ja en een heel klein beetje nee. Hij veert nu achter perfect. Kleine oneffenheden, drempels, hij slaat niet door, zelfs drempels onder een hoek van 45 graden neemt de achterkant perfect. Eigenlijk is achter alles perfect, alleen het zachte deinen is iets minder geworden; heel klein beetje jammer. Maar aangezien ik woensdag met m’n oudste zoon afreis naar Nürburgring om de F1 GP van Duitsland te bezoeken, met (oldtimer) caravan achter de XM, is het zo wel beter. De voorkant staat volgens de Wupkemethode nu ook een cm te laag, maar volgens de officiële methode aan de hoge kant. (15,4 cm).
Daar ga ik ook nog een keer mee experimenteren. Als je eenmaal aanvoelt hoe het werkt is het een fluitje van een cent. Nadeel is dat je het echt op een put of brug moet doen. Eerst maar eens zwevend op vakantie!
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders