complete veerpoten vervangen
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 15 juli 2007 03:14 AM

Ik heb dus voor een prachtprijsje 2 met bol en schotel complete verpoten te pakken gekregen die er erg goed uitzien.

Die wilde ik morgen er eigelijk even onder gaan zetten maar dan een 2 tal vraagjes.

1
De poot komt aan de onderkant in de fusee (?). Die bout waarmee dat dan word vastgezet daar, is dat gewoon goed vastdraaien of heeft die een belangrijk aanhaalmoment ?

2
Hoe weet ik dat de poot ver genoeg in de fusee zit ?

oh ja, hoe groot is de kans dat ik dit kan doen zonder de stabi stangen ook te moeten vervangen ?

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 15 juli 2007 09:44 AM
  [ # 1 ]

Re: complete veerpoten vervangen

gompy58 schreef:

1
De poot komt aan de onderkant in de fusee (?). Die bout waarmee dat dan word vastgezet daar, is dat gewoon goed vastdraaien of heeft die een belangrijk aanhaalmoment ?

2
Hoe weet ik dat de poot ver genoeg in de fusee zit ?

oh ja, hoe groot is de kans dat ik dit kan doen zonder de stabi stangen ook te moeten vervangen ?

1)  5.2 mdaN

2)  wijst zich vanzelf. er zit een groef in de fusee waarin een verdikking van de poot moet vallen. wel heb je bij de montage en demontage een allen sleutel van 8 mm nodig.

Indien de stabi stangen mooi loskomen en nog in goede conditie zijn hoef je ze niet te vervangen Wink

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 15 juli 2007 01:32 PM
  [ # 2 ]

Re: complete veerpoten vervangen

Jan-hendrik schreef:
gompy58 schreef:

1
De poot komt aan de onderkant in de fusee (?). Die bout waarmee dat dan word vastgezet daar, is dat gewoon goed vastdraaien of heeft die een belangrijk aanhaalmoment ?

2
Hoe weet ik dat de poot ver genoeg in de fusee zit ?

oh ja, hoe groot is de kans dat ik dit kan doen zonder de stabi stangen ook te moeten vervangen ?

1)  5.2 mdaN

2)  wijst zich vanzelf. er zit een groef in de fusee waarin een verdikking van de poot moet vallen. wel heb je bij de montage en demontage een allen sleutel van 8 mm nodig.

Indien de stabi stangen mooi loskomen en nog in goede conditie zijn hoef je ze niet te vervangen Wink


ok, dus ff een moment sleutel versieren… dat zal wel lukken.

wat die groef betreft, die was me bij de demontage niet opgevallen.  Het geheel kwam zonder probleem los. Alleen die stabio stangen begonnen mee te draaien en moest dus worden klemgezet met een tang waardoor de rubbers kapot gingen en ze dus waardeloos zijn geworden.

maar die 8mm sleutel… is dat een tik fout??
ik heb bij demontage geen 8 of 18 mm sleutel nodig gehad hoor.

Profiel  
 
Maxxems
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 02-09-2005

Gepost: 15 juli 2007 03:59 PM
  [ # 3 ]

Ik heb bij de vervanging ( 5 jaar geleden) ook geen momentsleutel nodig gehad. Gewoon op gevoel vastgezet. De stabies kreeg ik wel goed los. Goed nakijken hoe dat moet (steek- en inbussleutel) en eventueel wat kruipolie /roestoplosser gebruiken. (inweken) Verder is het niet moeilijk, links en rechts zijn verschillend maar dat wist je natuurlijk al. Ik zou de blanke stang onder de hoes even lekker verwennen met wat kogellagervet ofzo, dat voorkomt “kreunen”.

Mark

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 15 juli 2007 07:09 PM
  [ # 4 ]
Maxxems schreef:

Ik heb bij de vervanging ( 5 jaar geleden) ook geen momentsleutel nodig gehad. Gewoon op gevoel vastgezet. De stabies kreeg ik wel goed los. Goed nakijken hoe dat moet (steek- en inbussleutel) en eventueel wat kruipolie /roestoplosser gebruiken. (inweken) Verder is het niet moeilijk, links en rechts zijn verschillend maar dat wist je natuurlijk al. Ik zou de blanke stang onder de hoes even lekker verwennen met wat kogellagervet ofzo, dat voorkomt “kreunen”.

Mark

steek en INBUS ??? uhm, ik ben geen inbus tegengekomen hoor.

Profiel  
 
Maxxems
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 02-09-2005

Gepost: 15 juli 2007 08:02 PM
  [ # 5 ]

Om het meedraaien van de stabiestangen te blokkeren, kun je met een inbussleutel (5 mm Allen key) aan de bovenkant de boel tegenhouden. Aan de onderkant past er een steeksleutel op, de maat weet ik zo niet. Als je dat allemaal niet hebt of niet ziet, en de handel blijft meedraaien dan is geweld of haakse slijper nog een oplossing, oude in de container en nieuwe erop dan. Maar dat wist je al.

Mark

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook