BX Beetje stug
Erwin_B
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 18-11-2005

Gepost: 12 juli 2007 01:07 PM

Hoi Luitjes
Na een jaar met een andere auto gereden te hebben weer terug bij een Bix.
Ik ben nu de gelukkige bezitter van een 1400 cannes maar uiteraard heb ik nog wat kleine dingetjes.
Toen ik hem kocht was de bix zo stijf als een hark, alle 5de bollen deden niets meer, de pomp bleef tikken en veren was er niet meer bij.
Dus eerst een rondje nieuwe veerbollen “laten doen”, ik kreeg zelf de bollen niet los dus bij een garage gevraagd of zij mijn nieuwe bollen wilden monteren.
Gisteren de bx opgehaald en jawel.. het tikken van de pomp was weg en achter veert hij weer lekker. Echter….... voor is nog steeds zo stijf als een plank.

Ik heb al een beetje zitten spelen met de hoogte standen maar er komt niet echt veel verbeteringen in. Is er iemand die een idee heeft waar dit in kan zitten?
Als ik de BX helemaal naar beneden doet, schokt de auto een beetje, maar als verder lijkt het op en neer gaan wel soepeltjes.

Wat me wel opvalt is als ik de bx op de een na hoogste stand zet, en dan terug in de rij stand dat hij wat hoger blijft staan. Als ik dan even op de voorkant duw gaat ie weer een stukje naar beneden, dit is zo’n beetje de enige vering die ik heb kunnen ontdekken.

.Prutselaar.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 12 juli 2007 01:12 PM
  [ # 1 ]

Als je bollen zwaar verwaarloosd waren, kun je er vanuit gaan dat een rondje LHM spoelen geen kwaad kan! Verder lijkt het er op dat je voorpoten wat versleten zijn. Bovenop de veerpoten zitten gaatjes, daar zou je wat teflon in kunnen spuiten om het verhaal wat meer souplesse te geven.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 12 juli 2007 01:16 PM
  [ # 2 ]
patje74 schreef:

Als je bollen zwaar verwaarloosd waren, kun je er vanuit gaan dat een rondje LHM spoelen geen kwaad kan! Verder lijkt het er op dat je voorpoten wat versleten zijn. Bovenop de veerpoten zitten gaatjes, daar zou je wat teflon in kunnen spuiten om het verhaal wat meer souplesse te geven.

idd. De veerpoten lijken mij wat reumatisch. Nadat je wat olie/teflonspray in die gaatjes heb gespoten een paar keer van laag naar hoog naar laag (gymnastieken) en dan gaan rijden. Ik denk dat ze dan vanzelf wel weer wat soepeler worden.

Profiel  
 
Erwin_B
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 18-11-2005

Gepost: 12 juli 2007 01:19 PM
  [ # 3 ]

Zou het smeren van de veerpoten de vering weer terug kunnen geven? en zou ik daar wd40 voor kunnen gebruiken?
Daar heb ik nog wel een busje van staan dus dat zou ik kunnen proberen.
Die gaatjes waar dat ingespoten moet worden, zijn die afgedicht aan 2kanten met rubberdopjes ofzo?
Ik neem aan dat ik dit zou moeten doen met de bx in de hoogste stand?

Spoelen heb ik nog nooit aangedurft , ik heb wel inderdaad gelezen hoe dit gedaan zou moeten worden. Ik zou dit binnenkort eens kunnen proberen.

.Prutselaar.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 12 juli 2007 01:25 PM
  [ # 4 ]

Op deze foto kun je heel goed achter de linker veerbol het ronde gat zien;

WD40 lijkt mij geen strak plan. Het is erg dun, dus werkt minimaal en als het werkt, zal de werking niet lang aanhouden.

Profiel  
 
Erwin_B
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 18-11-2005

Gepost: 12 juli 2007 01:28 PM
  [ # 5 ]

Ah ik begrijp, ik heb nog wel kopervet staan maar dat lijkt me ook niet echt een strakplan dan.
Maar als ik dus iets van teflonsmeersel haal moet het wel een dikkesubstantie zijn? Bij iets van motorolie dikte ofzo? Misschien ketting(vet) spray ofzo?

.Prutselaar.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 12 juli 2007 01:38 PM
  [ # 6 ]
Erwin_B schreef:

Ah ik begrijp, ik heb nog wel kopervet staan maar dat lijkt me ook niet echt een strakplan dan.
Maar als ik dus iets van teflonsmeersel haal moet het wel een dikkesubstantie zijn? Bij iets van motorolie dikte ofzo? Misschien ketting(vet) spray ofzo?

Ach, WD40 kan, maar is niet zo effectief. Motorolie moet ook prima werken.

Profiel  
 
Erwin_B
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 18-11-2005

Gepost: 15 juli 2007 06:08 PM
  [ # 7 ]

Donderdag heb ik er wat wd40 in mijn veerpoten gespoten, toen leek het er op alsof de veerpoten helemaal vast zaten. Langzaam begon er wat beweging in te komen, vanaf vrijdag heb ik er elke dag in de ochtend en avond wat teflon er in gespoten en 10minuten de auto omhoog en omlaag laten gaan. Ze kraken nu wel nog een beetje maar de vering is echt weer 10x beter! Wel hoop ik dat er nog wat extra verbetering in komt, hij is nog wel een beetje stug.

Wel heb ik nog wat anders, jullie kunnen dat ongetwijfeld beter beoordelen dan ik zelf. Aan de hand van het peilstokje zag ik dat het olie nivo een beetje aan de lage kant was. Ik wilde dus net olie bijvullen maar toen ik de dop op de “kleppendeksel?” losdraaide zag ik dat er een behoorlijke laag olie in stond, bijna helemaal vol zegmaar rustig.

Omdat ik nooit een 1400 heb gehad weet ik dus niet of dat normaal is.
Wel moet ik zeggen dat de motor warm was, ik het er net mee gereden misschien dat dat wat uitmaakt?

.Prutselaar.

Profiel  
 
Kornstra
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1155
Geregistreerd: 28-01-2007

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 15 juli 2007 07:17 PM
  [ # 8 ]
Erwin_B schreef:

Donderdag heb ik er wat wd40 in mijn veerpoten gespoten, toen leek het er op alsof de veerpoten helemaal vast zaten. Langzaam begon er wat beweging in te komen, vanaf vrijdag heb ik er elke dag in de ochtend en avond wat teflon er in gespoten en 10minuten de auto omhoog en omlaag laten gaan. Ze kraken nu wel nog een beetje maar de vering is echt weer 10x beter! Wel hoop ik dat er nog wat extra verbetering in komt, hij is nog wel een beetje stug.

Wel heb ik nog wat anders, jullie kunnen dat ongetwijfeld beter beoordelen dan ik zelf. Aan de hand van het peilstokje zag ik dat het olie nivo een beetje aan de lage kant was. Ik wilde dus net olie bijvullen maar toen ik de dop op de “kleppendeksel?” losdraaide zag ik dat er een behoorlijke laag olie in stond, bijna helemaal vol zegmaar rustig.

Omdat ik nooit een 1400 heb gehad weet ik dus niet of dat normaal is.
Wel moet ik zeggen dat de motor warm was, ik het er net mee gereden misschien dat dat wat uitmaakt?

Kleppendeksel tot de rand gevuld met olie??
Lijkt me haast onmogelijk.

 

Klaas

Met z’n vieren in je Eendje.

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 15 juli 2007 07:26 PM
  [ # 9 ]
Erwin_B schreef:

Wel heb ik nog wat anders, jullie kunnen dat ongetwijfeld beter beoordelen dan ik zelf. Aan de hand van het peilstokje zag ik dat het olie nivo een beetje aan de lage kant was. Ik wilde dus net olie bijvullen maar toen ik de dop op de “kleppendeksel?” losdraaide zag ik dat er een behoorlijke laag olie in stond, bijna helemaal vol zegmaar rustig.

Omdat ik nooit een 1400 heb gehad weet ik dus niet of dat normaal is.
Wel moet ik zeggen dat de motor warm was, ik het er net mee gereden misschien dat dat wat uitmaakt?

Een 14i blokje heeft een soort plaat over de klepstoters liggen, waar vaak een laagje olie op staat. Gewoon olie in het gat gieten, het stroomt vanzelf je blok in Laughing

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
Erwin_B
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 18-11-2005

Gepost: 15 juli 2007 08:41 PM
  [ # 10 ]

Een plaat over de kleppenstoters….
Gelukkig, ik was al bang dat er ergens wat verstopt zat Wink

.Prutselaar.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook