AX 1.0 1994?
garco
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 19-08-2004

Gepost: 16 juli 2007 12:51 AM

Ik zag een AX te koop staan met een 1.0 motor, uit 1994.
Maar op AutoWeek staat die uitvoering helemaal niet.
Wie weet hoe dat zit?

Kijk ook een op: http://www.imcdb.org als je van auto’s en films houdt!

Profiel  
 
Erik Janszen
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 509
Geregistreerd: 23-09-2006

Gepost: 16 juli 2007 12:53 AM
  [ # 1 ]

Kijk hier eens:  

en hier:  

Waarom ik Frans rijd?

Waarom niet?

Profiel  
 
garco
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 19-08-2004

Gepost: 16 juli 2007 01:01 AM
  [ # 2 ]

Geen 1.0 uit 1994…  Sad
Maar bedankt!

Kijk ook een op: http://www.imcdb.org als je van auto’s en films houdt!

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 16 juli 2007 01:11 AM
  [ # 3 ]

Volgens mij is de 1.0 Escapade tot eind type II leverbaar geweest. Misschien is deze, omdat het een actiemodel is, niet opgenomen in Carbase. Overigens zitten er behoorlijk veel fouten in Carbase. Volgens mij staan er op bv Autotrack genoeg 1.0-tjes uit ‘94 en jonger.

Profiel  
 
Erik Janszen
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 509
Geregistreerd: 23-09-2006

Gepost: 16 juli 2007 01:18 AM
  [ # 4 ]

Gewoon achterhalen welke AX vergelijkbaar is met dit model.

Net nog ff gekeken,en idd geen 1.0,of een tikfout of later op kenteken gezet zou ik zeggen,is dus waarschijnlijk een ouder type.

Volgens autotrader werd de 1.0 slecht in 87-88 gebouwd.

Waarom ik Frans rijd?

Waarom niet?

Profiel  
 
garco
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 19-08-2004

Gepost: 16 juli 2007 01:22 AM
  [ # 5 ]

Op autotrack staan er inderdaad wel een paar…

Kijk ook een op: http://www.imcdb.org als je van auto’s en films houdt!

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 16 juli 2007 01:25 AM
  [ # 6 ]

Op marktplaats staan er ook genoeg: zoek maar eens op ‘Escapade.’

Profiel  
 
Erik Janszen
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 509
Geregistreerd: 23-09-2006

Gepost: 16 juli 2007 01:36 AM
  [ # 7 ]
B_iks schreef:

Op marktplaats staan er ook genoeg: zoek maar eens op ‘Escapade.’

Idd,ik gebruikte autotrader als de bijbel,maar zo bijbelvast is deze niet…

Dank @ B_iks.

Waarom ik Frans rijd?

Waarom niet?

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 16 juli 2007 06:44 AM
  [ # 8 ]

ik had hier 2 jaar geleden een 1.0 uit 95, was en tonic versie
en zo eentje is er hier nog op het forum

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Lobber
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 28-08-2005

Gepost: 17 juli 2007 08:07 PM
  [ # 9 ]

De AX type 2 1.0 heeft een elektronisch geregelde injectie en ontsteking, en wordt hierdoor 1.0i (injectie, dus geen carb) genoemd. Deze motor wijkt qua prestaties en werking significant af van het carburateurblok. De 1.0i is inderdaad helaas niet terug te vinden in de database van Autoweek. In nederland is hij echter wel geleverd als actiemodel ‘Escapade’ en ‘Furore’.

Ik weet niet precies naar wat voor informatie je opzoek bent? Ik kan iig melden dat het 1.0i blok zeer betrouwbaar is, en heel soepel loopt. Maar mocht je wat willen weten, vraag maar raak. Ik heb zelf 2 jr rondgereden met een 1.0i Escapade uit 93 (met 200.000 op de teller), en heb nog aardig wat documentatie.

Profiel  
 
stefaan5089
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1142
Geregistreerd: 22-05-2007

Gepost: 17 juli 2007 09:53 PM
  [ # 10 ]
paso schreef:

ik had hier 2 jaar geleden een 1.0 uit 95, was en tonic versie
en zo eentje is er hier nog op het forum

Idd. Ik heb nog een 1.0 Tonic van ‘95. Die van mij kwam uit Duitsland (ongevalswagen) Het is monopoint injectie (sommigen durven ook wel carb te zeggen omdat er bij de type aanduiding geen ‘i’ staat). Als ik niet mis ben was de 1.0 en de 1.5D als enige modellen tot op het einde leverbaar. Ook bij het begin van de saxo (Heb ook ns een Saxo 1.0 gezien???)

Mss kom je meer te weten a d hand van chassisnr. en orga-nr.

C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
      AX 1.0 Tonic ‘95

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 17 juli 2007 10:12 PM
  [ # 11 ]

Saxo 1.0 was er idd ook alleen in tegenstelling tot de AX had hij 5-bak en de AX 4-bak….

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 18 juli 2007 12:19 AM
  [ # 12 ]
Lobber schreef:

De AX type 2 1.0 heeft een elektronisch geregelde injectie en ontsteking, en wordt hierdoor 1.0i (injectie, dus geen carb) genoemd. Deze motor wijkt qua prestaties en werking significant af van het carburateurblok…

De eerste drie jaar is de 1.0 uitsluitend met carb geleverd.
Pas in 1991 (toen alle modellen al voorzien waren van injectie) kreeg ook de 1.0 injectie (-> emissienormen).
De electronische ontsteking hebben alle modellen,ook de carb-modellen dus,al wijkt de latere ontsteking af van de eerste jaren (transistor i.p.v. cassete-met-verdeler).
De originele 1.0 (dus met carb,type I) heeft 42 pk en een top van 145 km/u.
De latere 1.0i heeft er ongeveer 50 en bereikt daarmee een top van rond de 150 km/u.
Dus zoveel wijkt de ‘i’ niet af van de carb….
Oh ja: de eerste modellen hebben nog geen vacuumgeregelde rembekrachtiger.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 18 juli 2007 12:35 AM
  [ # 13 ]
Autofan schreef:

Saxo 1.0 was er idd ook alleen in tegenstelling tot de AX had hij 5-bak en de AX 4-bak….

mijn AX had een 5 bak, heb die bak zelfs nog in de C15 gebouwd

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
garco
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 19-08-2004

Gepost: 18 juli 2007 03:29 PM
  [ # 14 ]
Lobber schreef:

De AX type 2 1.0 heeft een elektronisch geregelde injectie en ontsteking, en wordt hierdoor 1.0i (injectie, dus geen carb) genoemd. Deze motor wijkt qua prestaties en werking significant af van het carburateurblok. De 1.0i is inderdaad helaas niet terug te vinden in de database van Autoweek. In nederland is hij echter wel geleverd als actiemodel ‘Escapade’ en ‘Furore’.

Ik weet niet precies naar wat voor informatie je opzoek bent? Ik kan iig melden dat het 1.0i blok zeer betrouwbaar is, en heel soepel loopt. Maar mocht je wat willen weten, vraag maar raak. Ik heb zelf 2 jr rondgereden met een 1.0i Escapade uit 93 (met 200.000 op de teller), en heb nog aardig wat documentatie.

Hij is aangeschaft!
Zie dit topic: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=181365&start=30&sid=0e2fc0d60a463ce6bc5fe4aaa8cc3c8b

Kijk ook een op: http://www.imcdb.org als je van auto’s en films houdt!

Profiel  
 
Lobber
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 28-08-2005

Gepost: 19 juli 2007 01:31 AM
  [ # 15 ]
Pascal schreef:
Lobber schreef:

De AX type 2 1.0 heeft een elektronisch geregelde injectie en ontsteking, en wordt hierdoor 1.0i (injectie, dus geen carb) genoemd. Deze motor wijkt qua prestaties en werking significant af van het carburateurblok…

De eerste drie jaar is de 1.0 uitsluitend met carb geleverd.
Pas in 1991 (toen alle modellen al voorzien waren van injectie) kreeg ook de 1.0 injectie (-> emissienormen).
De electronische ontsteking hebben alle modellen,ook de carb-modellen dus,al wijkt de latere ontsteking af van de eerste jaren (transistor i.p.v. cassete-met-verdeler).
De originele 1.0 (dus met carb,type I) heeft 42 pk en een top van 145 km/u.
De latere 1.0i heeft er ongeveer 50 en bereikt daarmee een top van rond de 150 km/u.
Dus zoveel wijkt de ‘i’ niet af van de carb….
Oh ja: de eerste modellen hebben nog geen vacuumgeregelde rembekrachtiger.

Gefeliciteerd Garco!


Pascal, ik wil toch even m’n punt nader uitleggen Wink

Ik bedoelde eigenlijk dat bij de 1.0i de ontsteking ECU gestuurd is. Terwijl de 1.1 en 1.4 blokken uit die tijd nog vaak met de door de nokkenas aangedreven rotor + verdeler werkten (als ik het goed heb). Dezelfde (computergestuurde) elektronische ontsteking is later ook toegepast op de 1.4i, en in Magnetti-variant op de 1.1i.


Mijn ervaring met de 1.0i;
Uiterst betrouwbaar en onverwoestbaar! Komt in het stadsverkeer nog redelijk mee, maar mist toch wel redelijk wat vermogen in vergelijking met de 1.1. Je moet geen haast hebben dus, maar dat had ik ook niet. Op de rijksweg bij 120 is het rumoerig; enerzijds door het hoge toerental (4000rpm), maar ook door gebrek aan isolatie. Het verbruik schommelde tussen 1:17 en 1:19

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook