Wanneer ik de koppeling intrap (En dan vooral bij 1 naar 2) komt er een soort schurend en ratelend geluid uit de bak Soms doet hij het ook van 2 naar 3, van 3naar4 en 4naar5 vrijwel niet.
Ook als je lekker in de 2 of 3 zit en druk gaat opbouwen begint het beetje te ratelen op dezelfde manier.
Ik denk dat mn druklager of drukgroep de geest gaat geven, of zijn er nog andere mogelijke (bekende) oorzaken ?
Zijn de koppeling van type1 en type2 gelijk ?
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Klinkt misschien een beetje raar, maar het zou ook een doorgezakte uitlaat kunnen zijn, het gedeelte net na de cat, die kan tegen het dwars balkje aan komen waar hij bovenlangs loopt, als je dan met de auto wegrijdt en de motor een beetje kantelt kan de uitlaat er tegen aan komen en dit geluid opleveren.
Als dat het niet is, misschien is het dan een aandrijfas.
Maakt de bak ook een gierend geluid? Zit er wel genoeg bak olie in? Misschin een keertje verversen?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Dat zou nog kunnen misschien, zeker omdat ie bij volgas weg ook gaat rammelen. Het is dubieus Als ik wat rustiger rijdt heb ik het idee dat hij het geluid niet maakt, en bij terugschakelen eigenlijk nooit.
Aan de andere kant klinkt het wel als een “TSSH” geluid alsof je platen over elkaar hebt draaien. Misschien onkoppeld ie niet meer genoeg…
Ga nog eens wat testjes doen.
Aandrijfas weet ik niet zeker, dat is meer een knokkelend geluid in de bochten toch? Heb aan de andere katn wel weer een wiebelende pook als ik wegrij in zn 1.
Olie niveau moet ik even checken Bak zelf giert niet, klinkt netjes.
Ouwe mopperkont
Als de pook beweegt bij gasgeven en -loslaten, dan konden je motorsteunen wel eens op zijn. De motor maakt dan vrij grote bewegingen en lijkt het verhaal van eXpelliarMus heel plausibel.
Edit: Toen mijn motorsteunen op waren trilde de uitlaat soms tegen de hoogtebedieningsstang. Ik dacht toen ook dat het bij de overbrenging vandaan kwam…
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
De pook blijft heen en weer gaan in de 1e, beetje wagelbeweging van voor naar achter, maar wel marginaal..Het is niet dat je gas geeft en de pook naar achter blijft zeg maar.
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Kan dus best een motorsteun zijn, mijn TCT doet hetzelfde als ik optrek in z’n 1. Dan gaat de pook zwabberen.
Zaterdag bleek dat het rubber van bovenste motorsteun thv de distributie, uitgescheurd was.
Jammer genoeg is die motorsteun alleen in z’n geheel te vervangen, dus een duur dingetje
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Ik ga dr wel eens naar kijken dan Als dit alles de uitlaat zou zijn, zou het ook kunnen verklaren waarom de auto bij stationair stilstand heel erg resonerend hard diesel geluid maakt terwijl als je wegrijd hij meteen stil is. Tijd om er weer onder te kruipen dus Het houdt ook nooit op, welke auto je ook rijdt
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Matthijs309 schreef:Ik ga dr wel eens naar kijken dan Als dit alles de uitlaat zou zijn, zou het ook kunnen verklaren waarom de auto bij stationair stilstand heel erg resonerend hard diesel geluid maakt terwijl als je wegrijd hij meteen stil is. Tijd om er weer onder te kruipen dus Het houdt ook nooit op, welke auto je ook rijdt
Als idd de uitlaat is? zie je het niet meteen als de dame op de brug zou staan, het viel mij ook niet meteen op dat uitlaat naar beneden was uit gezakt, de enigste remedie om dit op te lossen is een nieuw gedeelte plaatsen van af de Cat tot de midden demper. Het geintje koste mij 330€, kon het niet zelf heb het laten doen bij Huisman te Amsterdam.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Matthijs309 schreef:Ik ga dr wel eens naar kijken dan Als dit alles de uitlaat zou zijn, zou het ook kunnen verklaren waarom de auto bij stationair stilstand heel erg resonerend hard diesel geluid maakt terwijl als je wegrijd hij meteen stil is. Tijd om er weer onder te kruipen dus Het houdt ook nooit op, welke auto je ook rijdt
Mochten je motorsteunen niet goed zijn: ik heb nog een setje steunen liggen voor de XM Turbo D12. PB maar indien je belangstelling hebt.
Bedankt voor de info to nu toe
Ik hou het aanbod van de steunen in mn achterhoofd, ik heb zelf ook nog wel wat liggen geloof ik, of is dat spul van jou nieuw ?
Als de uitlaat doorzakt, hoe moet ik dat zien? Zijn de rubbers dan op, of de scharnier punten ? Of is ze pijp zelf krom gaan hangen?
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Matthijs309 schreef:Bedankt voor de info to nu toe
Ik hou het aanbod van de steunen in mn achterhoofd, ik heb zelf ook nog wel wat liggen geloof ik, of is dat spul van jou nieuw ?Als de uitlaat doorzakt, hoe moet ik dat zien? Zijn de rubbers dan op, of de scharnier punten ? Of is ze pijp zelf krom gaan hangen?
De pijp zelf is door gezakt, tussen Cat en de midden demper.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Motorsteunen
mpostma schreef:Matthijs309 schreef:Ik ga dr wel eens naar kijken dan Als dit alles de uitlaat zou zijn, zou het ook kunnen verklaren waarom de auto bij stationair stilstand heel erg resonerend hard diesel geluid maakt terwijl als je wegrijd hij meteen stil is. Tijd om er weer onder te kruipen dus Het houdt ook nooit op, welke auto je ook rijdt
Mochten je motorsteunen niet goed zijn: ik heb nog een setje steunen liggen voor de XM Turbo D12. PB maar indien je belangstelling hebt.
Hoi Marten, denk je dat ik die motorsteunen ook kan gebruiken met mn 2.1td uit 95? Ik weet dat de mijne bovenop bij de D-riem versleten is, de ondersten hopelijk niet, geen idee eigenlijk. Hoe ziet het er uit en wat kost het?
Dank,
groet Frank
Dat rijmt
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
eXpelliarMus schreef:Matthijs309 schreef:Bedankt voor de info to nu toe
Ik hou het aanbod van de steunen in mn achterhoofd, ik heb zelf ook nog wel wat liggen geloof ik, of is dat spul van jou nieuw ?Als de uitlaat doorzakt, hoe moet ik dat zien? Zijn de rubbers dan op, of de scharnier punten ? Of is ze pijp zelf krom gaan hangen?
De pijp zelf is door gezakt, tussen Cat en de midden demper.
Lekkere kwaliteit dan Maar gezien ik ook een brom heb bij stilstaand stationair denk ik dat er wel een kier ergens te zien moet zijn. Als vanavond de auto weer thuis is, ga ik even kijken of er wat te ontdekken is En dan maar hopen dat ik het zelf kan fixen
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Matthijs309 schreef:eXpelliarMus schreef:Matthijs309 schreef:Bedankt voor de info to nu toe
Ik hou het aanbod van de steunen in mn achterhoofd, ik heb zelf ook nog wel wat liggen geloof ik, of is dat spul van jou nieuw ?Als de uitlaat doorzakt, hoe moet ik dat zien? Zijn de rubbers dan op, of de scharnier punten ? Of is ze pijp zelf krom gaan hangen?
De pijp zelf is door gezakt, tussen Cat en de midden demper.
Lekkere kwaliteit dan Maar gezien ik ook een brom heb bij stilstaand stationair denk ik dat er wel een kier ergens te zien moet zijn. Als vanavond de auto weer thuis is, ga ik even kijken of er wat te ontdekken is En dan maar hopen dat ik het zelf kan fixen
Het schijnt te komen door langdurige hitte en afkoeling, je zou dat stukje pijp kunnen verhitten en dan bij te buigen, alleen volgens de garage waar ik dit heb laten verhelpen, komt het dan na verloop van tijd weer terug.
De pijp vernieuwen is dan de enige op lossing.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Ik ben benieuwd of ik iets kan waarnemen. Zou voor de test dat balkje los kunnen om zo ff rondje te rijden om te kijken of het gelui dan weg is ?
Ik zat te denken aan verhitten en rechtbuigen en er een versteviging oplassen of iets in die trand.. Misschien een dikkere pijp eromheen of soort hoek profiel zodat het niet kan knakken. De vraag is alleen dan, wat gaat er van scheuren
Ouwe mopperkont
Kijk eerst maar eens of het daaraan ligt, resoneren door trillen van de uitlaat tegen een stalen deel van de auto is echt wel een herkenbaar geluid. Je zou het natuurlijk direct meoten zien aan de speling tussen uitlaat en steunbalk. Probeer er anders eerst een stuk rubber tussen te frotten en kijk wat er gebeurt.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!