Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Jouw laatste 3 zinnen herhalen wat ik in mijn laatste zin zeg, maar wat bedoel je met dat er al weer iets beters te krijgen is?
Ries schreef:Jouw laatste 3 zinnen herhalen wat ik in mijn laatste zin zeg, maar wat bedoel je met dat er al weer iets beters te krijgen is?
de olie industrie staat niet stil dus ik ga er vanuit dat er nog wel een betere olie is die nog meer en betere eigenschappen heeft dan lhm of de smurfen olie
Het grappige aan deze hele discussie is dat het, zoals zo vaak, over de blauwe olie gaat…
Renard, of Nard eigenlijk want die begon ermee, zal zelf als laatste beweren dat de smurfenolie het “wonder” is.
Maar, wij internetvervuilers, schrijven het liefst lappen tekst vrij van nuance of objectiviteit..
Ik beëindigde mijn eerste bijdrage in dit topic ookal met de opmerking dat mensen in principe bij Renard aankomen met een “groot onderhoud” vraag.
In de 2 jaar dat ik zeer regelmatig in Beneden-Leeuwen kom, of woon ik inmiddels in het Renard pand.. ..., heb ik eigenlijk alleen nog maar stuiterende Xantia’s en XM’en zien aankomen voor groot hydraulisch gedoe…
Het betreft slechts zelden de wél goed onderhouden autos die al jaren in bezit zijn van échte Citroën-rijders…. die waren allemaal al een keer geweest waarschijnlijk of bij Chyparse bijgevuld, gereinigd of uitgeboord… .
Als toevoeging nog dit…: het is een inmiddels al aardig uitdunnend gebeuren hoor… dat “blauw verven” van vooral Xantia’s.
De exemplaren die nu binnenkomen zijn vooral 2e of 3e hands en vaak met een jaar of 4 onderhoudsachterstand of het zijn mensen die nu eindelijk de felbegeerd XM V6 automaat hebben gekocht die ze nooit konden betalen en’m subliem afgesteld willen hebben… en dat kan bij Renard.
De blauwe olie is een mechanisme om je te onderscheiden, hoewel er wel degelijk over is nagedacht en het - na 12-15 jaar mag je dat toch wel zeggen - inmiddels zijn sporen heeft verdiend naar volle tevredenheid van momenteel vele honderden hydraulisch geveerde Citroëns.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
citroenc2 schreef:Ries schreef:Jouw laatste 3 zinnen herhalen wat ik in mijn laatste zin zeg, maar wat bedoel je met dat er al weer iets beters te krijgen is?
de olie industrie staat niet stil dus ik ga er vanuit dat er nog wel een betere olie is die nog meer en betere eigenschappen heeft dan lhm of de smurfen olie
Oh, slechts een aanname…
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
De blauwe olie is een mechanisme om je te onderscheiden
Dat is duidelijk!
Maar tussen de regels door beweer je dus eigenlijk dat het lood om oud ijzer is. Of lees ik dat verkeerd?
Jeroen
toniclight schreef:
Maar tussen de regels door beweer je dus eigenlijk dat het lood om oud ijzer is. Of lees ik dat verkeerd?
Jeroen
Ik beweer niets…, ik zeg dat de blauwe olie niet moet worden gezien als een of ander wondermiddel dat ongelooflijk veel beter is dan LHM.
Glacial Blu is een alternatieve keuze, en er zijn -kennelijk- theoretische redenen om te beweren dat het “beter"is dan LHM.
Mijn “bewering” - of eigenlijk gewoon opmerking - is dat het bij regelmatig onderhoud van het hydraulisch systeem (dus minimaal 1x per 2 jaar het systeem opfrissen en bollen controleren) weinig verschil maakt met LHM.
Een perfect onderhouden veersysteem is nu eenmaal perfect onderhouden, of het nu op LHM of Glacial Blu zweeft… en dan blijven er dus slechts zeer subtiele verschillen over die moeilijk objectief te benaderen zijn.
2Black schreef:toniclight schreef:
Maar tussen de regels door beweer je dus eigenlijk dat het lood om oud ijzer is. Of lees ik dat verkeerd?
JeroenIk beweer niets…, ik zeg dat de blauwe olie niet moet worden gezien als een of ander wondermiddel dat ongelooflijk veel beter is dan LHM.
Glacial Blu is een alternatieve keuze, en er zijn -kennelijk- theoretische redenen om te beweren dat het “beter"is dan LHM.
Mijn “bewering” - of eigenlijk gewoon opmerking - is dat het bij regelmatig onderhoud van het hydraulisch systeem (dus minimaal 1x per 2 jaar het systeem opfrissen en bollen controleren) weinig verschil maakt met LHM.
Een perfect onderhouden veersysteem is nu eenmaal perfect onderhouden, of het nu op LHM of Glacial Blu zweeft… en dan blijven er dus slechts zeer subtiele verschillen over die moeilijk objectief te benaderen zijn.
Je zou alleen hopen dat er een vloeistof is die niet enkele van de slechte eigenschappen van LHM heeft, zoals de slechte dispergerende werking waardoor vuil de kans krijgt om neer te slaan, het verouderen tot stroop aan toe etc. Ik meende dat Glacial blue hierin wat beter was - maar ik heb er geen ervaring mee of gegevens van.
Ik ben met je eens dat je dit met tijdige wissel en doorspoelacties (vergeet die bij een BX *nooit*, een groot deel van het systeem blijft anders onververst) niet tegenkomt.
Ich bin ein Breaker
toniclight schreef:C2 schrijft:
ik gebruik ook spoel olie en daar is echt niks mis mee ik heb het ook bijna een jaar in de xantia gehad zonder probleem
ik heb het er zelf 1 keer in gehad en was er niet tevreden over omdat ik flink wat problemen gehad heb met de blauwe olie vooral lekkages van het systeem maar of de blauwe olie de aanleiding was is moeilijk te bekijken
Dat was toevallig niet na de spoelolie?
Er rijden inmiddels toch heel wat mensen met blauw. Je wilt niet weten hoeveel Xantia’s Renard in onderhoud heeft. Ik heb nergens ooit gelezen dat er klachten waren met “lekkerijen” etc. Dus ik denk dat jouw lekkage niets met blauw heeft te maken.
Jeroen
nope in me grijze heb ik bijna een jaar met spoelolie gereden en die veert echt weer super
de blauwe olie zat in de groene break zoals ik al schrijf kan het aan de blauwe olie gelegen hebben maar is moeilijk te beoordelen
net zoals het met de groen moeilijk te beoordelen is of het aan de lhm ligt als er iets kapot gaat
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
@citroenc2: als ik ‘t goed begrijp heeft de blauwe olie een hogere viscositeit, is ‘t dus minder stroperig en dunner dan LHM. Als er dan al kleine lekkages aan ‘t hd-gebeuren zijn of gewoon slechte rubbers+leidingen, zal ‘t met smurfenolie alleen maar harder gaan. Zie ook ‘t voorbeeld van thijsvandebles een paar berichten terug, die met motorolie z’n hd-lekkage wist te stoppen.
De lekkage op zich ligt dan natuurlijk niet aan de smurfenolie.
beerpeet schreef:@citroenc2: als ik ‘t goed begrijp heeft de blauwe olie een hogere viscositeit, is ‘t dus minder stroperig en dunner dan LHM. Als er dan al kleine lekkages aan ‘t hd-gebeuren zijn of gewoon slechte rubbers+leidingen, zal ‘t met smurfenolie alleen maar harder gaan. Zie ook ‘t voorbeeld van thijsvandebles een paar berichten terug, die met motorolie z’n hd-lekkage wist te stoppen.
De lekkage op zich ligt dan natuurlijk niet aan de smurfenolie.
ok hoe dunner hoe sneller zoiets eruit loopt maar zoals ik nu al 3 keer heb geschreven ik zou niet weten waardoor delekkage gekomen is en dat ik dus ook niet kan zeggen of het door de blauwe olie kwam
ik heb de auto zelf ook niet lang gehad want de auto beviel totaal niet en er moest een hoop aan gebeuren
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Lagere viscositeit dan LHM dus…
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Ries schreef:Lagere viscositeit dan LHM dus…
Dat dus, ja ops:
Is die olie niet bedoeld voor hydrauliek in extreme koude weersomstandigheden?.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
ray schreef:Is die olie niet bedoeld voor hydrauliek in extreme koude weersomstandigheden?.
Gr Raymond
Een paar pagina’s eerder staat dat het ontwikkeld is voor de vliegtuigindustrie. En hoog boven in de lucht is het vrij koud ...
Maar een hele hoop gepraat over LHM versus Renard, maar niemand die ook maar iets over de prijs kan zeggen ? Want als Renard niet (veel) duurder is dan LHM, dan wil ik het best wel eens in Criezeltje gieten.
Schijt aan originaliteit.
Beste mensen,
laat je niet gek maken door de bewering dat het voor de luchtvaart is ontworpen!
De gehele grote luchtvaart (Fokker 70 en alles groter) gebruikt een ester-sulfaat gebaseerde synthetische olie in het hydraulische systeem.
Deze olie is beter bekend als “Skydroll” en is bedoeld voor systemen die op 225 bar draaien bij een temp tot -60.
Smurfenolie is hooguit bedoeld voor de kleinere vliegtuigen die dus lang niet aan dergelijke extremen worden blootgesteld.
Wat ik niet kan vinden over deze blauwe olie is info over kookpuntverlaging t.g.v. stijgend vochtgehalte.
De niet hydraulisch zwevende auto’s hebben om die reden over de jaren een ontwikkeling gezien van DOT3 naar Dot 4 of 5.
De LHM is al jaren gelijk gebleven qua samenstelling dus is er op dat vlak mischien winst te boeken met smurfenolie.
groet, piet