C.a. 5000km terug heb ik mijn Xantia voorzien van nieuwe filters en olie, waarbij ik het brandstof filter ook vervangen heb. Ik heb het hier over het type filter dat in een filterhuis zit wat met 4 inbusboutjes vastzit.
Ik kreeg bij de Citroen dealer altijd dit type filter mee waar iets van “Delphi” op staat.
Bovenkant.
Zijkant
Onderkant.
De laatste keer kreeg ik dit goedkoop uitziend ding mee, er staat netjes Citroen op en “Made in Argentina”.
Ik dacht, het zal wel goed zijn ze weten toch wel wat ze doen bij Citroen, ondanks dat dit filter er wat ruimer inzit dan het oude. Ook had ik het idee dat het deksel niet echt goed op de rubberen ring drukt, maar ach het zal wel goed zijn dacht ik.
Na een tijdje kreeg ik last van een motor die meteen bij een warme start uitviel, opnieuw startten ging met een toerental dat op en neer liep te dansen tussen 500 en 1000rpm. Een beetje gassen en dan was het na een paar tellen weg, net alsof je er een nieuw filter erin gedaan heb, want dan blijft er altijd wel een beetje lucht inzitten. Dit probleem begon zich steeds vaker voor te doen als ik de warme motor na c.a. 30min. a 2 uur opnieuw probeerde te startten.
Ik heb toen bij de Peugeot dealer het oude type filter gekocht wat ook nog eens goedkoper was, wel vreemd dat ze er een ander artikelnr. voor hanteren. Met dit oude type filter is het probleem verholpen, blijkbaar past het nieuwe type er toch niet goed in.
Bovenkant
Zijkant
Onderkant.
Schandalig, dat ze dat durfen. Waarschijnlijk hebben ze ergens in Argentiniƫ een fabriekje ontdekt wat die rotzooi goedkoop kan maken. Hopla, Citroƫn erop, en je hebt handel.
Maar goed, weer gewoon die oude meuk erin dus, werkt altijd.
Test
Inderdaad schandalig dat men de kosten probeert te drukken en daarbij de kwaliteit uit het oog verliest.
Deze foto’s heb ik overigens gemaakt tijdens de onderhoudsbeurt, dus nog voordat ik problemen kreeg. Bij het zien van het nieuwe type filter kreeg ik een slecht voorgevoel, dus ik dacht laat ik maar effe een paar foto’s maken voor het geval dat.
Ik zal binnenkort de dealer waar ik het nieuwe type filter heb gekocht eens inlichten, hij kan dit soort dingen ook niet weten.
Hun komen er ook vanzelf achter. Maar wat een slechte voorruitgang in de automotive. Als merkonderdelen al niet meer passen, het hek is van de dam.
Test
Thijsvandebles schreef:voorruitgang
Of achteruitgang natuurlijk…
Test