1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Thermostaat of…?
david.tb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 924
Geregistreerd: 02-06-2004

Gepost: 16 juli 2007 12:21 AM

Dag mensen
Afgelopen vrijdag de Voltage aan de kant gezet omdat de temp.meter niet bewoog na een paar km. De dag eerder had ik al wat vreemde waardes, met vol reservoir steeg de temp flink (90) en na een check waarbij ik zag dat het reservoir vol zat en overliep bij openen mijn weg vervolgd. De meter schoot kort over de 95, verwarming aan waardoor de temp tegen de 90 bleef. De laatste tijd is de temp sobieso hoger dan eerder met wisselende waardes bij zelfde omstandigheden. Ik was dus wat huiverig toen de meter vrijdag helemaal niet eens los kwam na de koude start. Voltage aan de kant gezet en de kop was goed warm, reservoir helemaal vol maar temp van de vloeistof laag. De dop er voorzichtig afgehaald, vloeistof borrelde eruit (terwijl het koel was) en de ontluchtigsnippels opengedraaid (tip van Mech) waar geen vloeistof uit kwam (bij draiende motor). zx 1.4i als dieselexpert gebeld en die melde meteen de thermostaat. Dit vnl. omdat de radiator niet warm is. Ik geloof hem meteen en heb ook een nieuwe thermostaat geregeld die er morgen (als de roestige bouten los gaan) in komt (als het weer meezit).

Nu zat ik toen ik wakker werd vanmiddag (nachtdiensten…) eens het werkplaatshandboek te lezen en begin ik te twijfelen. Ik denk dat ik niet goed in de gaten heb wat er gebeurt in het koelsysteem. Als de thermostaat pas de vloeistof naar de radiator laat stromen bij >83 graden, dan vloeit de vloeistof normaliter toch aangedreven door de waterpomp altijd door het blok? Pas bij een bepaalde temp gaat de thermostat open en vloeit het naar de radiator. Tenminste, voor zover mijn begrip van de materie.

Heb ik het mis, functioneerd het anders? Kan iemand eens uitleggen hoe de thermostat in mijn geval defect kan zijn, voor deze symptomen zorgt en dat het niet de pomp is? In mijn theorie pompt de pomp niet maar… er staat wèl druk op het systeem want het borrelt omhoog (bij afgezette motor, niet draaiend) en bij openen van een nippel ontsnapt er lucht (druk).

Morgen sobieso de thermostaat vervangen, maar kan iemand mij hierover wat meer vertellen in het geval van mijn Voltage?

Wuppo, koelsysteem meeting svp!!!  Wink

Dank alvast

een bezorgde Voltage vader

Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92

Profiel  
 
Jay2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 08-09-2006

Gepost: 16 juli 2007 01:26 AM
  [ # 1 ]

Re: Thermostaat of…?

david.tb schreef:

Dag mensen


Wuppo, koelsysteem meeting svp!!!  Wink

Dat lijkt me idd een goed plan. Helaas heb ik geen verstand van koelsysteem. Behalve van koud bier Cool  Goh, toevallig heb ik achterin de BX een thermostaat liggen voor een 1.9 diesel. Interesse?  Very Happy

Goed, maar ik ben benieuwd of iemand hier wat nuttigers over kan vertellen dan dit geouwehoer…. Iemand?

AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)

Profiel  
 
david.tb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 924
Geregistreerd: 02-06-2004

Gepost: 16 juli 2007 02:35 AM
  [ # 2 ]

Tsja… dat gaat ook wel gebeuren maar ja, als nieuwbakken ouder maak je je al snel zorgen Laughing

Blijf me nog wel afvragen hoe het systeem nou precies werkt.

Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92

Profiel  
 
david.tb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 924
Geregistreerd: 02-06-2004

Gepost: 16 juli 2007 03:52 AM
  [ # 3 ]

Kijk, dat streelt Rolling Eyes  We gaan morgen de thermostaat vervangen en laat het weten hoe het verlopen is. Thnx

Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 16 juli 2007 12:38 PM
  [ # 4 ]

Re: Thermostaat of…?

david.tb schreef:

..Ik denk dat ik niet goed in de gaten heb wat er gebeurt in het koelsysteem. Als de thermostaat pas de vloeistof naar de radiator laat stromen bij >83 graden, dan vloeit de vloeistof normaliter toch aangedreven door de waterpomp altijd door het blok? Pas bij een bepaalde temp gaat de thermostat open en vloeit het naar de radiator. Tenminste, voor zover mijn begrip van de materie.

Heb ik het mis, functioneerd het anders?....

Het werkt inderdaad zo. Bij welke temperatuur de thermostaat opent is afhankelijk van het type thermostaat. Er zijn er die bij 83C openen en de circulatie door de koelradiator toelaten. Bij mijn 1.4i begint de thermostaat bij 89C te openen en is volledig open bij (ik meen zo uit mijn hoofd) 101C. Overigens sluit/opent de thermostaat alleen de weg van het blok naar de radiateur toe. De retour van de radiateur naar het blok is altijd open, maar omdat de toevoer is afgesloten vindt er geen circulatie door de radiateur plaats. Er zit ook nog een thermostaat op de koelradiateur die de fan schakelt als de watertemperatuur te hoog wordt.

De kachelradiateur zit in het deel van het circuit dat door het blok loopt. Dus ook als je thermostaat niet open is, loopt er heet koelwater door de kachelradiateur. Je kunt als noodmaatregel met de kachel vol aan en de aanjager in de hoogste stand met de kachelradiateur het koelcircuit door de motor koelen.

De temperatuursensoren voor je watertemperatuur zitten in het circuit door het blok voor de thermostaat. Ze zitten alleen niet op het hoogste punt in het systeem, waardoor, als het bovenste deel van de cylinderkop droog komt te staan (bv lucht in het systeem) en te heet wordt, je dat niet merkt aan je koelwatertemperatuurmetertje.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 16 juli 2007 06:22 PM
  [ # 5 ]

Re: Thermostaat of…?

kilian schreef:

De kachelradiateur zit in het deel van het circuit dat door het blok loopt. Dus ook als je thermostaat niet open is, loopt er heet koelwater door de kachelradiateur. Je kunt als noodmaatregel met de kachel vol aan en de aanjager in de hoogste stand met de kachelradiateur het koelcircuit door de motor koelen.

Het water dat door de kachel stroomt komt vanaf direct vanaf de pomp die het uit het motorblok zuigt, dit is het warmste water, zo heb je snel warme lucht.

Het systeem om het water eerst door de motor te circuleren is om de motor snel op te warmen, zonder thermostaat zou het water meteen door de radiateur stromen. En dan kun je vrij lang wachten tot de motor op temperatuur is, als het buiten niet al te warm is, dan komt deze helemaal niet op temperatuur.

Profiel  
 
markwerkman
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006

- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Gepost: 16 juli 2007 09:42 PM
  [ # 6 ]

heb je niet ergens lucht in het systeem zitten? ik heb namelijk zeer recent mijn radiateur moeten vervangen en kreeg toen achteraf het systeem niet goed ontlucht, wat ook resulteerde in koelwater wat omhoog borrelde uit mijn radiateur, daarna met behulp van een cola fles het systeem goed ontlucht en toen was het probleem bij mij over, ook omdat je zegt dat er uit de ontluchtings nippels geen koelvloeistof komt.

Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt   ballon

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 16 juli 2007 11:44 PM
  [ # 7 ]

Lijkt mij ook iets wat je eerst even moet gaan uitsluiten. Je kachel aanzetten heeft sowieso heel weinig effect want er zit geen kachelkraan op of zo.

Jos van der Voort

Profiel  
 
Jay2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 172
Geregistreerd: 08-09-2006

Gepost: 17 juli 2007 07:32 PM
  [ # 8 ]

Gelukt! Gister met David de thermostaat vervangen. Niet een al te lastig klusje en inderdaad (vooralsnog) het probleem verholpen. Het ontluchten was nog een beetje een raadsel hoe dat moest. Volgens mij ging dit niet helemaal op de officiële methode…. Ik zal maar niet zeggen hoe we het nu opgelost hebben..  Rolling Eyes

Alleen was er één tegenslag; het ther.huis zit (zat Confused ) met drie bouten vast, helaas is er één afgebroken. De bovenste. Na de moter te hebben laten lopen geen lekage waargenomen. Kun je hier mee blijven rijden denken jullie? Anders moet er getapt worden….

(David is nog steeds op oorlogspad met Orange en heeft geen internet, dus moeten jullie het even doen met mijn verslagje…)

AX 1.1 TGE ‘91
BX 1.6 TGI ‘91
Xsara 1.4 HDI ‘05
Xsara 2.0 HDI ‘02 (huidig)

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 17 juli 2007 07:50 PM
  [ # 9 ]

Mooi zo dat het gelukt is, ik zei al tegen David dat dit een vrij makkelijk klusje is dat hij prima zelf kan doen. Dat afgebroken boutje is minder leuk, ik zou het voor de zekerheid toch maar fixen, je weet maar nooit en het zal altijd op een ongelegen moment gaan lekken. Zal wel een leuk klusje worden, je komt er slecht bij met een boormachine, zal wel demonteren worden en dan boren en tappen.

PS: Gooi de oude thermostaat nog niet weg, test deze even in een pannetje met water op het vuur en kijk of de thermostaat open gaat?

Profiel  
 
david.tb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 924
Geregistreerd: 02-06-2004

Gepost: 17 juli 2007 09:19 PM
  [ # 10 ]
Jay2 schreef:

Gelukt! Gister met David de thermostaat vervangen. Niet een al te lastig klusje en inderdaad (vooralsnog) het probleem verholpen. Het ontluchten was nog een beetje een raadsel hoe dat moest. Volgens mij ging dit niet helemaal op de officiële methode…. Ik zal maar niet zeggen hoe we het nu opgelost hebben..  Rolling Eyes

Hoest nu met je smaakpupillen Jay? puke

Alleen was er één tegenslag; het ther.huis zit (zat Confused ) met drie bouten vast, helaas is er één afgebroken. De bovenste. Na de moter te hebben laten lopen geen lekage waargenomen. Kun je hier mee blijven rijden denken jullie? Anders moet er getapt worden….

Ik bel vanavond nog ff met Wuppo, gezien zijn schuur en wat hij daar allemaal in en uit elkaar tovert lijkt mij het dat hij me ermee kan helpen als hij wil.

(David is nog steeds op oorlogspad met Orange en heeft geen internet, dus moeten jullie het even doen met mijn verslagje…)

Gelukkig heb ik huissleutels van een dame met internet (overigens van KPN)

@Kilian

Het werkt inderdaad zo

Ben ik toch redelijk onderlegt dus Laughing

[quoteDe kachelradiateur zit in het deel van het circuit dat door het blok loopt. Dus ook als je thermostaat niet open is, loopt er heet koelwater door de kachelradiateur. Je kunt als noodmaatregel met de kachel vol aan en de aanjager in de hoogste stand met de kachelradiateur het koelcircuit door de motor koelen

True, heb ik al ‘s vervangen trouwens. Kloteklus. In mijn geval betrof het vrijdad een koude start. De meter bewoog niets en dat was voor mij reden ‘m aan de kant te zetten. Blijf ik me nog afvragen;
Toen ik het blok voelde, was deze heet terwijl de vloeistof koel was en schijnbaar niet vloeide. Als normaliter de vloeistof altijd door het blok stroomt, hoe kan het dan dat dit die bewuste vrijdag schijnbaar niet het geval was? Dit deed mij nl. het ergste vermoeden en de vraagtekens rijzen inzake de thermostaat.

@markwerkman:

daarna met behulp van een cola fles het systeem goed ontlucht

Huh…? Hoe doe je dat dan???
(Jay, goed opletten, scheelt weer tandglazuur)

Wat betreft de ontluchting, volgens het werkplaatshandboek moeten er 3 ontluchtingsplaatsen zijn, bij de kachelradiator, achter het th.huis en rechtsboven op de radiator. Wat is nu de exacte volgorde? We hebben als laatste de bij kachelradiator open gehad, mede omdat bij de radiator niet uit kwam. Mijn idee is dan ook dat je ‘t blok niet kunt ontluchten met als laatste de nippel op de radiator omdat die pas vloeistof krijgt wanneer de therm.vloeistof laat doorstromen, wat dus bij niet draaiende motor in koude toestand nooit kan. True?

Enfin, ik heb op een boutje na were een werkend systeem. Nu eerst de poelie van de multieriem vervangen want die heeft een kleine wiebel, lijkt me niet bevordelijk.

Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 17 juli 2007 10:26 PM
  [ # 11 ]

Met de zoekfunctie vind je meer posts over vullen en ontluchten, maar zo heb ik het gedaan, uitgaande van een leeg systeem:

Met neme een 1 liter Coca Cola fles en snijdt daar de bodem uit.

Men neme, afhankelijk van het motortype, 8 a 10 liter koelvloeistof. Dat is wat meer als je nodig hebt om het systeem te vullen. Ik pak meestel 2 jerrycans van 5 liter. Kan ik later nog bijvullen als dat nodig is.

De colafles zet je met de hals in de vulopening in de koeladiateur. Past precies. Ik heb nog een o-ringetje om de hals gedaan, maar ik denk niet eens dat dat nodig is.

Net onder de vulopening op de koelradiateur zit een slangetje aan het expansievat. Dat is de overloop van het systeem. Die moet dicht, dus dubbelknikken en klem erop. 

Als je voor de motor staat zit er rechts boven op de koelradiateur een ontluchtingskraantje. Het zelfde type als onderaan zit om af te tappen.
Zorg dat de aftapkraan dicht is en de ontluchtingskraan open.

Op de cylinderkop in de buurt van het thermostaathuis zit de tweede ontluchtingsnippel. Die is bij de verschillende motortypen anders. Bij mijn 1995-er 1.4i is het een soort schoorsteentje met bovenin een messing M6 imbusboutje voor imbussleutel 5. Er zijn er schijnbaar ook met een draaiwieltje of zoiets. Opendraaien.

De derde ontluchtingsnippel zit op het koppelstuk waar de koelslangen door het schutbord gaan naar de kachelradiateur. Een zwart soort ventieldopje. Opendraaien.

Daarna vul je het systeem via de colafles.

Zodra uit de nippel op de koelradiateur kvs komt die sluiten.

De volgende waar kvs uitkomt is de nippel bij het thermostaathuis. Sluiten. Als het een messing imbusboutje is oppassen dat je die niet de kop afdraait. Het boutje is van binnen hol en veel zwakker dan het eruit ziet. Surprisedops: 

Als laatste komt kvs uit de nippel op het koppelstuk naar de kachelradiateur. Die ook sluiten. 

In die situatie heb je in je colafles boven de koelradiateur een hoeveelheid kvs zitten, om de hoogte naar de kachelradiateur te overbruggen.

Daarna moet je, met die fles er nog op, de motor stationair laten warmdraaien tot de fan inschakelt. Het zal flink borrelen in je fles en die wordt heet. Oppassen voor spatten en jezelf verbranden dus. Als ie niet meer borrelt de motor uitzetten. Je zult zien dat daarna het niveau in de fles zakt, omdat de lucht uit het systeem is. Eventueel tijdens het warmdraaien wat in je koelslangen knijpen.

Profiel  
 
david.tb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 924
Geregistreerd: 02-06-2004

Gepost: 17 juli 2007 11:29 PM
  [ # 12 ]

Ok, da’s een heel mooi stappenplan, bedankt.

Morgenavond helpt wuppo me met de achtergebleven bout. Het lekt nu wel wat maar niet drastisch, kan er mee naar wuppo rijden.

Wete iemand zogauw wat voor maat de bouten zijn? Tis dop no.10. Wil morgen dan 3 nieuwe halen, geen bijzondere bouten verder toch?

De oude thermostaat ging half open in kokend water, meteen ook weer dicht met er uit halen. De veer die bovenin zit, is dat een soort metaal wat uitzet bij bepaalde temperaturen?

Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 18 juli 2007 02:08 AM
  [ # 13 ]

Het verhaal van Kilian is helemaal top. Er zijn echter twee opmerkingen:

1. De nippel op het “schoorsteentje” komt in verschillende gedaantes. Er is ook een kunststof nippeltje met een soort wieltje om hem open te draaien. Deze is erg fragiel en draai je zo kapot als je een beetje kracht zet (ervaringsdeskundig). IK heb ook al nippels gehoord waar een Torx in zit in plaats van de inbus. Laat je niet misleiden dus. Dit is overigens de nippel waarmee je je blok ontlucht! Dat scheelt zo twee liter KVS!
2. Bij mijn 1.6 zit op het thermostaathuis ook een ontluchtingsnippel in de vorm van een ventieldopje zoals je ook bij het schutbord hebt. Dan heb je dus 4 (!) ontluchtingspunten.

Ontluchten doe je van laag naar hoog.

Oh ja. Bout is inboren en dan met linkse tap eruit draaien maar dat weet de Wup wel.

Jos van der Voort

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 18 juli 2007 02:39 AM
  [ # 14 ]
ZX-Enschede schreef:

Oh ja. Bout is inboren en dan met linkse tap eruit draaien maar dat weet de Wup wel.

Losmaken van dingen die vastzitten of afgebroken zijn is zijn specialiteit Wink

Profiel  
 
david.tb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 924
Geregistreerd: 02-06-2004

Gepost: 18 juli 2007 08:26 PM
  [ # 15 ]

En de maat van de bouten? Dop 10. Kan geen auto lenen anders had ik ze er uit kunnen halen en vergelijken en meenemen.

Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook