Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Dat is vaak een voorteken van einde startmotor.
Wanneer ie het echt niet meer doet is ie met fikse tik vaak weer te reanimeren, maar dat is ook niet voor eeuwig.
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ree schreef:Dat is vaak een voorteken van einde startmotor.
Wanneer ie het echt niet meer doet is ie met fikse tik vaak weer te reanimeren, maar dat is ook niet voor eeuwig.
Groet,
Ree
Check!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bedankt boogaard, deze stekker is aangesloten, ik heb het nog even schioongemaakt en kaalgeborsteld tot nu toe geen problemen ...afwachten
Het is dus nog niet over, vanmorgen tot 4 a 5 x toe het zelfde euvel zoals eerder beschreven, stel dat het een relais is, welk relais zou dit dan moeten zijn, Dame rijdt trouwens op LPG en geen startknop op de accu
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Here the deal:
Als je de stuurdraad bekrachtigt wordt er een elektromagneet geactiveerd die het tandwiel van de startmotor in de vliegwiel krans schuift. Als dat gelukt is schakelt ze de accu stoom ( dikke draad) door naar de startmotor zelf (het is dus ook een relais). Dit deel wordt Bendix genoemt maar dat klopt niet.
Als het tandwiel niet lekker in de krans schuift hoor je KLIK maar draait de starter niet! Dit kan doordat de elektromagneet versleten is en niet meer krachtig genoeg werkt. Vaak doordat de starter te heet is geweest door het ontbreken van een hitteschild…
OF: Het koperen contactplaatsje achterin de bendix is verrot of ingebrand.
Of: de accu is te leeg
of: de starterkrans is slecht.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
bogaard77 schreef:Here the deal:
Als je de stuurdraad bekrachtigt wordt er een elektromagneet geactiveerd die het tandwiel van de startmotor in de vliegwiel krans schuift. Als dat gelukt is schakelt ze de accu stoom ( dikke draad) door naar de startmotor zelf (het is dus ook een relais). Dit deel wordt Bendix genoemt maar dat klopt niet.
Als het tandwiel niet lekker in de krans schuift hoor je KLIK maar draait de starter niet! Dit kan doordat de elektromagneet versleten is en niet meer krachtig genoeg werkt. Vaak doordat de starter te heet is geweest door het ontbreken van een hitteschild…
OF: Het koperen contactplaatsje achterin de bendix is verrot of ingebrand.
Of: de accu is te leeg
of: de starterkrans is slecht.
Of er zit niet altijd stroom op de stuurdraad! contactslot naar de haaien! valt ook regelmatig voor bij de SM, je kan dit euvel oplossen door een suplementair relais tussen de stuurdraad te plaatsen en een gezekerde stroomdraad over het kontakt van het relais laten lopen,welke rechtstreeks van de batterij komt,ga ik deze zomer porberen te plannen bij mijn DS
door een suplementair relais tussen de stuurdraad te plaatsen en een gezekerde stroomdraad over het kontakt van het relais laten lopen,welke rechtstreeks van de batterij kom
Dit soort ideeen zijn altijd interresant maar om te begrijpen moet ik het even op een tekening zien en wat is dan een suplementair relais ? zou je dit kunnen uittekenen ?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je begrijpt hoe een relais werkt, kan je je dit toch wel voorstellen?
De stuurdraad stuurt nu niet meer je bendix maar een relais. (zo’n standaard 20Ampere Bosch blokje met 4 pootjes) Het relais op haar beurt schakelt de stroom naar je bendix rechtstreeks vanaf de plus van de accu. Hierdoor hoeft de stuurstroom - die best fors kan zijn- niet meer door het contactslot!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Oke ik heb toch nog een vraag over mn startmotor, inmiddels twee exemplaren erin gezet maar absoluut niet naar tevredenheid.
Het eerste exemlaar was een 2dehandsje die een ds-specialist nog had liggen, het probleem wat ik hierbij kreeg was dat het contact met de bendix gewoon af en toe niet tot stand kwam en dus alleen klik klik.
Het tweede exemplaar is een gereviseerde bij dezelfde specialist, ook al had ik graag een snelstarter gehad kon dit niet bij hem omdat ik er geen snelstarter bij kob in ruilen. Maar goed ik ben snel tevreden en dacht deze is ook wel goed….maar
nu is niet het probleem dat er geen contact is met de bendix maar het volgende:
Bij het maken van het contact loopt de bendix erg langzaam, ik moet een paar x opnieuw proberen en dan pas schiet hij in een soort 3deversnelling en jaagt de startmotor aan, een paar keer duurt dit te lang en wordt mijn accu leeggetrokken.
Nu was de orginele startmotor een forse, 1 met nog van die beugels, het type: Ducel,6225 A,12V -> C3.
die er nu in ligt is een kleinere 6201 B 12V -> G3 met minder kilowat vermogen heb ik begrepen.
Waar het NU om gaat is het volgende, de startmotor sluit niet lekken aan tegen het blok bij het monteren, ik blijf zitten met een kleine spleet van ongeveer 2 a 3mm, ondanks dat ik de bouten flink aandraai. Ik vroeg mij af of dit normaal is? komt dit misschien door de verschillende types? en heeft het invloed op mijn bendix en starter ?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
pete72ds schreef:Oke ik heb toch nog een vraag over mn startmotor, inmiddels twee exemplaren erin gezet maar absoluut niet naar tevredenheid.
Het eerste exemlaar was een 2dehandsje die een ds-specialist nog had liggen, het probleem wat ik hierbij kreeg was dat het contact met de bendix gewoon af en toe niet tot stand kwam en dus alleen klik klik.
Het tweede exemplaar is een gereviseerde bij dezelfde specialist, ook al had ik graag een snelstarter gehad kon dit niet bij hem omdat ik er geen snelstarter bij kob in ruilen. Maar goed ik ben snel tevreden en dacht deze is ook wel goed….maar
nu is niet het probleem dat er geen contact is met de bendix maar het volgende:
Bij het maken van het contact loopt de bendix erg langzaam, ik moet een paar x opnieuw proberen en dan pas schiet hij in een soort 3deversnelling en jaagt de startmotor aan, een paar keer duurt dit te lang en wordt mijn accu leeggetrokken.
Nu was de orginele startmotor een forse, 1 met nog van die beugels, het type: Ducel,6225 A,12V -> C3.
die er nu in ligt is een kleinere 6201 B 12V -> G3 met minder kilowat vermogen heb ik begrepen.
Waar het NU om gaat is het volgende, de startmotor sluit niet lekken aan tegen het blok bij het monteren, ik blijf zitten met een kleine spleet van ongeveer 2 a 3mm, ondanks dat ik de bouten flink aandraai. Ik vroeg mij af of dit normaal is? komt dit misschien door de verschillende types? en heeft het invloed op mijn bendix en starter ?
Dat zou kunnen maar is dacht ik normaal. Investeer nou gewoon in een valeo ( te koop bij chyparse)! ben je van alle gezeur af. Je bent nu door schade en schande wijs geworden dat ook “revisie ” niet is wat ze zeggen!
Het probleem met zwaar lopende starters is dat ze zoveel stroom trekken dat de ontsteking ook ophoudt te werken.. Tweede probleem…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Het probleem met zwaar lopende starters is dat ze zoveel stroom trekken dat de ontsteking ook ophoudt te werken.. Tweede probleem…
NU heb ik er onlangs 123 ingezet en ik kan niet zeggen dat het daarna beter is geworden, heeft jou opmerking dat de ontsteking ophoudt met werken ook betrekking op een 123 ?
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ja, je hebt gewoon een minder krachtige vonk. Minder kans op een goede ontsteking, dus.
gREEt
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
pete72ds schreef:bogaard77 schreef:Het probleem met zwaar lopende starters is dat ze zoveel stroom trekken dat de ontsteking ook ophoudt te werken.. Tweede probleem…
NU heb ik er onlangs 123 ingezet en ik kan niet zeggen dat het daarna beter is geworden, heeft jou opmerking dat de ontsteking ophoudt met werken ook betrekking op een 123 ?
Ja, Of de 123 houdt in het geheel op omdat de spanning te laag wordt. = geen vonk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:pete72ds schreef:bogaard77 schreef:Het probleem met zwaar lopende starters is dat ze zoveel stroom trekken dat de ontsteking ook ophoudt te werken.. Tweede probleem…
NU heb ik er onlangs 123 ingezet en ik kan niet zeggen dat het daarna beter is geworden, heeft jou opmerking dat de ontsteking ophoudt met werken ook betrekking op een 123 ?
Ja, Of de 123 houdt in het geheel op omdat de spanning te laag wordt. = geen vonk.
De 123 doet het ook op 6 volt…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman771 schreef:bogaard77 schreef:pete72ds schreef:bogaard77 schreef:Het probleem met zwaar lopende starters is dat ze zoveel stroom trekken dat de ontsteking ook ophoudt te werken.. Tweede probleem…
NU heb ik er onlangs 123 ingezet en ik kan niet zeggen dat het daarna beter is geworden, heeft jou opmerking dat de ontsteking ophoudt met werken ook betrekking op een 123 ?
Ja, Of de 123 houdt in het geheel op omdat de spanning te laag wordt. = geen vonk.
De 123 doet het ook op 6 volt…
Die niet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>