Medegenieters,
Ik dacht dat het wellicht leuk was om jullie van mijn onderhoudsperikelen (V6 24v 1998, handgeschakeld) op de hoogte te brengen: is het niet ter informatie, dan toch wel ter leedvermaak
De totale kosten bedroegen een schrikwekkende 2332 euro ... bij de officiële Citroën-garage. En eigenlijk is dat, gezien het gedane werk, niet eens zo héél erg veel:
- nieuwe distributieriem + spanrollen
- nieuwe waterpomp
- 120.000km (= grote) -beurt (zal ik niet allemaal opsommen)
- nieuwe remschijven en -blokken, vóór
- ‘nieuwe’ (=ruil-)radiateur
- 4 x nieuwe Michelin-banden
Afijn, het blijft een enorme smak geld, maar ik denk dat het niet onredelijk is voor wat er aan de auto is gedaan.
De prijsschatting was vooraf 2500, maar er ging nog een hoop korting op de onderdelen vanaf, omdat de auto van voor 1999 is. Het zou uiteindelijk 2000 worden, waar ze dus helaas 300 euro overheen zijn gegaan. Ik heb de auto niet zelf opgehaald, en dus de nota niet zelf betaald, maar ik ga ze er nog wel even stevig op die onvoorziene verhoging aanspreken.
En nou maar ‘ns zien of ze er lekkerder door rijdt ...
Groet,
Bram
XM V6 24v Exclusive 1998
Ami 6 1963
BMW 318i cabrio 1993
Korting op de onderdelen omdat de auto van voor 1999 is ?
Werkt dat zo ?
Ik was 2 maand terug 1600 kwijt aan
Distrie riem
spanrollen
220K beurt
waterpomp
automaatbakolie vervangen
wat pokkepok stangetjes
APK
olievervangen etc.
en nog wat dingen.
Dus je prijs voor een V6 zal maar zo kunnen kloppen.
Ja wel een bak geld ja.
Ik ben net terug van een langweekend in midden Frankrijk.
Tja, ik vind het zeker waard.
En een paar vrienden die mee waren, die helemaal niets van Franse
auto’s moeten hebben, waren toch wel erg onder de indruk.
Je bent gewoon niet of nauwelijks moe na 800 Km rijden.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Ik heb een Turbo Comfort van juni 1994 en die onderhoud ik zelf. Ik heb een lijstje gemaakt van wat ik er de afgelopen 1.5 jaar allemaal aan heb gedaan en wat dat gekost zou hebben als ik het bij de dealer had laten doen. Dan kom je toch ruim boven de 5000 euro.
Ik denk wel eens als ik zo’n mooie XM op marktplaats zie voor niet al te veel geld: wat zal er allemaal nog aan kosten bij komen voordat hij helemaal in orde is?
Wat de korting betreft: ja, bij de dealer krijg je (blijkbaar) korting op de onderdelen voor auto’s van voor 1999: 25%. En zelfs 30% op de banden! Begrijp ik nix van, want die zijn niet jaartal-gebonden, lijkt me.
En wat de onkosten in het algemeen betreft: ik wist bij aankoop dat de distributieriem vervangen moest worden. Ik heb toen - naast een paarhonderd euro sowieso afdingen - 1000 euro van de vraagprijs ‘gekregen’ (had-ie natuurlijk deels ingecalculeerd, maar goed).
Hoop echter nu toch wel een jaartje ongestoord (yeah, right!) te kunnen sturen. Tegen mijn vrouw zei de dienstdoende werkplaatsmedewerker: “Rijdt fijn, zo’n auto! Maar rekent u maar op vaak en duur onderhoud!” Tsss ...
XM V6 24v Exclusive 1998
Ami 6 1963
BMW 318i cabrio 1993
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Ik wilde wel even reageren, maar u rijdt ook een BMW 218i cabrio of zoiets dus moet ik het voorbij laten gaan…
Hmm, die laatste opmerking begrijp ik niet helemaal. Is het onaardig bedoeld? In dat geval ik erom, hoor! Het is een heerlijk basic autootje, van het oude type (e30).
Wat die korting betreft: het blijkt een actie te zijn van de dealer; ik vond het al wat vreemd ... Maar goed, mazzel voor mij, dus!
XM V6 24v Exclusive 1998
Ami 6 1963
BMW 318i cabrio 1993
kan ik je misschien adresje in belgie geven, dan ga je ipv 2300euro misschien 700euro betalen?
xm 21td 95’
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
misschien verzacht dit topic het leed een beetje: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=167826
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
dirkjec5 schreef:kan ik je misschien adresje in belgie geven, dan ga je ipv 2300euro misschien 700euro betalen?
En dan de rest in maandelijkse termijnen?
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Bram TR schreef:Hmm, die laatste opmerking begrijp ik niet helemaal. Is het onaardig bedoeld? In dat geval ik erom, hoor! Het is een heerlijk basic autootje, van het oude type (e30).
Onaardig? Welnee, waarom?
Vond alleen de combinatie erg grappig.
Iemand met gevoel voor smaak, vanwege xm, rijdt ook in een BMW!!!!
En dan nog een cabrio ook…getverdemme en off topic…
Maar om on topic te blijven, je rijdt wel in een xm die ongeveer een ton heeft gekost, nieuw, dus realiseer je dat onderhoud pijn doet.
700 euro i.p.v. 2300 is natuurlijk onzin: alleen aan materiaal zit je daar al gauw aan. Maar goed, het zal ongetwijfeld goedkoper kunnen. Ik ken alleen nog geen echt goed adres in de buurt van H’sum, dus dacht ik bij de dealer de meeste kans op én expertise én garantie op de reparaties te krijgen. (En kans op de vetste prijzen, ja ).
XM V6 24v Exclusive 1998
Ami 6 1963
BMW 318i cabrio 1993
nu weet ik niet wat die banden op de rekening doen, maar over het algemeen zijn er veeeel goedkopere adressen om 4 x rubber te scoren…
Je moet er ff bij blijven, maar toch, een band is een band.
sommige dingen kun je eenvoudige zelf doen maar aan de andere kant, je moet er wel de tijd en ruimte voor hebben.
je bent er iig hopelijk weer even vanaf…
Bram TR schreef:700 euro i.p.v. 2300 is natuurlijk onzin: alleen aan materiaal zit je daar al gauw aan. Maar goed, het zal ongetwijfeld goedkoper kunnen. Ik ken alleen nog geen echt goed adres in de buurt van H’sum, dus dacht ik bij de dealer de meeste kans op én expertise én garantie op de reparaties te krijgen. (En kans op de vetste prijzen, ja ).
als je alles zelf doet kosten de onderdelen geen 700euro. Wel als je de banden meerekent. Maar dan zou je 2300 - 4 banden ad 70e ps eraf moeten halen. Hou je 1950 over en voor die prijs kan je in ieder geval zelf echt heeeeel veel doen. Daar moet je natuurlijk wel zin in hebben
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
ik kan me voorstellen dat de 700 meer in de richting voor een viercilinder komt en niet die zescilinder. daarvoor zijn de ingrepen net iets langduriger en daardoor een stuk duurder.
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
malle pietje schreef:Bram TR schreef:700 euro i.p.v. 2300 is natuurlijk onzin: alleen aan materiaal zit je daar al gauw aan. Maar goed, het zal ongetwijfeld goedkoper kunnen. Ik ken alleen nog geen echt goed adres in de buurt van H’sum, dus dacht ik bij de dealer de meeste kans op én expertise én garantie op de reparaties te krijgen. (En kans op de vetste prijzen, ja ).
als je alles zelf doet kosten de onderdelen geen 700euro. Wel als je de banden meerekent. Maar dan zou je 2300 - 4 banden ad 70e ps eraf moeten halen. Hou je 1950 over en voor die prijs kan je in ieder geval zelf echt heeeeel veel doen. Daar moet je natuurlijk wel zin in hebben
Toppiejoppie! Jij kan Michelins in de maat 205-65-15 leveren en monteren incl. blinde velgen balanceren voor 70 euro per stuk?! Iedereen naar Den Haag! Ajeto!
Ik vind de door de TS aangegeven prijs heel netjes gezien het uitgevoerde.
Gr Martijn
malle pietje schreef:als je alles zelf doet kosten de onderdelen geen 700euro. Wel als je de banden meerekent. Maar dan zou je 2300 - 4 banden ad 70e ps eraf moeten halen. Hou je 1950 over en voor die prijs kan je in ieder geval zelf echt heeeeel veel doen. Daar moet je natuurlijk wel zin in hebben
Ja, die banden reken ik natuurlijk wel mee; die zaten immers ook in die 2300 euro. En natuurlijk kun je ook zelf een radiateur scoren, en remschijven en -blokken, en de oliën zelf doen etc. Maar ten eerste ontbreekt het mij aan tijd en ten tweede zijn een hoop zaken te ingewikkeld voor mij, hoor! De Ami 6 heb ik om mezelf het sleutelen een beetje eigen te maken; dan is die V6 al gauw een maatje te groot voor me
Ik ga toch maar weer ‘ns op zoek naar de liefhebbende garage. Zat met m’n vorige XM bij Van der Laan in Abbenes, maar da’s vanuit H’sum toch een beetje ver ...
XM V6 24v Exclusive 1998
Ami 6 1963
BMW 318i cabrio 1993