Onze familieZX (1.8i aura, 180.000 km) begint wat serieuze kuren te krijgen. De koelwatertemperatuur is in 2 weken bij normaal rijden al 2 keer op 120 graden gekomen. Kvs en oliepeil gecontroleerd, beide in het midden. Gister had mijn moeder weer de Kvs oververhit na 10 km rijden.
dus maar eens gaan kijken, Kvs-peil stond in het midden; dus maar een liter bijgevuld. Na afkoelen, en rustig naar huis rijden (temp tussen 90 en 110 graden). Kvs peil nog eens gechecked; bijna leeg.
Dus ben ik maar eens gaan ontluchten met de cola-fles in het expansievat. In totaal iets van 7 liter gevuld (en iets van 2 tot 3 liter weer verloren met ontluchten).
Maar wat is het probleem; nadat alles ontlucht was een stukje gereden (+/- 20 minuten) en het peil was weer flink gezakt(peil op midden). Weer ontlucht.
Bij het ontluchten merkte ik dat als ik het thermostaathuis ontlucht er een liter lucht uit komt (colafles loopt bijna helemaal leeg in expansievat) en er daarna een goede straal kvs uit de ontluchtingsnippel komt.
Maar dat tijdens 3 minuten de motor stationair laten lopen, er 1 dikke liter kvs omhoogkomt uit het expansievat. Ook zit er dan weer veel lucht in het termostaathuis. Ik heb het termostaathuis minstens 5 keer ontlucht, maar er blijft lucht in komen.
De andere 2 punten ontlucht ik ook iedere keer, maar hier zit (zo goed als) geen lucht.
Het lijkt erop dat er op een of andere manier lucht het thermostaathuis in gedrukt wordt, dat daarna de KVS uit het expansievat duwt.
Ik zie geen kvs lekkage, maar het zou natuurlijk kunnen verdwijnen via het overloopslangetje in het expansievat.
Het olieverbruik van de auto ligt redelijk hoog (schatting 1 liter op 1000 km), maar de auto rookt niet (wit of blauw dus ik vermoed klepseals). En nu dus sinds een korte tijd verdwijnt de kvs ook nogal hard.
Is dit de koppakking (die iig op het hoekje wel wat lekt)? of zou er een andere oorzaak kunnen zijn?
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Voel aan je slangen tijdens warme motor, als ze soepel zijn zit er geen lucht in als je ze niet kan in knijpen heb je lucht. Lucht kan duiden op koppakking.
Maar wil je zekerheid wat dat betreft, doe even een snuffeltestje bij de dealer.
See, buy, fly C5 V6
Als je alleen op de radiateur, thermostaathuis en boven bij de kachelslangen ontlucht dan onlucht je alleen het systeem van de koelslangen.
Om het blok te ontluchten is er nog een nippel vlak bij de thermostaat. Die zit op een soort schoorsteentje en wordt afgesloten door een kunststof wieltje, een inbus of een torx boutje.
Als je daar ook goed ontlucht dan gaat er soms nog wel 2 liter bij.
Overigens KVS is bij de Action 1,25 per liter.
Jos van der Voort
@zx-enschede: het waren vier punten ja. Die zijn allemaal ontlucht; radiator, thermostaathuis, het blok, en de kachelslangen.
en ohja, bedankt voor de kvstip, maar de dichtsbijzijnde action is 20 km verderop, zover rijdt ik liever niet meer.
@Xm_turbo: ik ga dalijk eens lekker in die slangen knijpen. (nu regent het hier pijpenstelen, dus nog ff wachten).
Wat is een snuffeltest? als die mij zekerheid geeft dan gaan we maar eens naar de dealer.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Ha, hier is het nog droog…komt vanzelf wel volgens buienradar.
Een snuffeltest doen ze met een CO-meter in je koelvloeistof. Ze meten daar de hoeveelheid CO. Wanneer deze dit aanwezig is, heb je als het ware uitlaatgassen in je koelsysteem, dat komt dan uit het motorblok.
Zo’n test kost ongeveer 40 Euro en is zeer betrouwbaar.
‘k Heb trouwens ook een kvs probleem, lekkage bij de radiateur. Morgen maar ff uitgebreid testen als het zonnetje schijnt. Het lijkt of het aan het weer ligt, veel mensen hebben er last van
See, buy, fly C5 V6
Het “regent” in elk geval lekke koppakkingen!
Jos van der Voort
Zou er ergens kwantumkorting te krijgen zijn?
5 koppakkingen vervangen voor de prijs van 4?
Mijn eigen Bx-je zal er binnenkort ook wel eens aan toe zijn.
Dus ik heb er hier 2.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Net even de slangen gevoeld, ze zijn makkelijk in te knijpen. Maar net viel me ook op dat de auto terwijl de KVS 100 graden was, flink blijft roken/stomen uit de uitlaat. Wel zonder dat ik gereden heb.
Maandag kan ik bij de garage terecht voor de “snuffeltest”.
dan eens even kijken wat hij zegt (garage mannens-tijssen in wijnandsrade).
Iemand hier in de buurt die zin/tijd en gereedschap heeft voor zo’n koppakkingswissel? ik heb een droge ruimte, mits het buiten niet te nat is. (garage staat vol dus een hoop rommel moet naar buiten).
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Misschien heb Sohail wel zin, tis een TU blokkie.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
T(h)ijs schreef:Misschien heb Sohail wel zin, tis een TU blokkie.
Onze familieZX (1.8i aura, 180.000 km).
1.8 is toch XU hoor.
Gelukkig heb ik weer verstand van andere dingen
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
T(h)ijs schreef:Gelukkig heb ik weer verstand van andere dingen
en volgens mij is sohail ook niet bang voor xu.
Wat ik wel vreemd vond was dat het kraantje onderaan de radiateur niet open wilde. Of wel open maar er kwam niks uit, de KVS is echt zon vieze poepkleur, liefst zou ik het ding een keer goed doorspoelen.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
mpostma schreef:T(h)ijs schreef:Gelukkig heb ik weer verstand van andere dingen
en volgens mij is sohail ook niet bang voor xu.
Nee hoor
XU is helaas wel wat meer werk, een TU doe je effe snel in een dag.
XU ook hoor!
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:XU ook hoor!
Als je uiteindelijk de nodige ervaring ermee heb wel, ik heb tot nu toe uitsluitend TU blokjes gedaan, dat kan ik inmiddels met mijn ogen dicht