Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Jacqueline heb ik twee jaar geleden gekocht na het overlijden van mijn UK.
De keuze is makkelijk. Ik MOET een serie 1 break. De auto die we hebben gevonden is er eentje met een zeer kleurrijke historie. Wit op de markt gekomen heeft ze daarna een kleurwisseling ondergaan. Ik denk dat ze two-tone is geweest, grijs onder, geel boven. Misschien in bedrijfskleuren gespoten? Daarna is ze door iemand die het vak niet verstaat gespoten in een niet origineel beige. De kleurcode hebben ze wel op de daarvoor bedoelde plaats gespoten: Ral 1015, wat dan licht ivoor is. Als je het gaat omrekenen, blijkt dit een Citroënkleur voor commerciele wagen. Het spuitwerk zit er vreselijk slecht op. sommige delen zijn veel te dik gespoten en zijn er van die druipers te zien, andere delen zijn dan weer veel te dun gespoten en hier komt het geel zelfs onder het beige vandaan. De voorbereidingen voor het spuiten zijn ook met de Franse slag gedaan. Met een machine met net iets te grof papier. De cirkeltjes staan nog op de portieren. Het demonteren van de diverse delen was kennelijk teveel werk, want bij het overzetten van de kentekenplaten bleek dat ze die plaat van de achterklep gewoon maar afgeplakt hadden. Er zat een grijs vierkant op de verder beige klep. De sierstrips langs de waterafvoer hebben ze ook min of meer afgeplakt. Hier en daar ook over het plaatwerk, waardoor er gele sporen waar te nemen zijn waar de beige verf, want het is verf en geen autolak, dus niet is kunnen komen.
Maar goed, het is een werkpaard en hoeft niet in concoursstaat de weg op. Daar heb ik een andere auto voor, die rustig staat te wachten tot ze onder handen genomen wordt.
Jacqueline is een auto met flink wat arbeidsverleden. Dat verleden is mij volledig onbekend. Geen idee hoevaak de teller rond is geweest, maar gezien de slijtage van pedaalrubbers en dergelijke is het meer dan één keer geweest. Als turbo op de markt gekomen is er later, ik weet niet wanneer, een platte diesel ingelegd. Tot nog toe rijdt ze prima, maar hebben we in de loop van de twee jaar al flink wat bedrading moeten vernieuwen. Elke keer zijn het elektrische problemen waar we mee te kampen hebben en al die tijd, en nou komt het, al die tijd gaat het stoplicht samen met het waarschuwingslicht voor de hydrauliek branden in bochten naar links. Er is niets mis met het systeem, maar het lichtje gaat branden. Inmiddels mag je zeggen, dat ik er aan gewend ben en ik heb ook slechts zelden zin me hier eens op te storten. Vorig jaar heb ik gekeken of het aan die sensor die helemaal onderin zit ligt. Die vervangen, even een rondje linksom rond de weegbrug voor de deur en de lichtjes branden als nooit tevoren.
Van de week heb ik eens gekeken of het misschien aan de flotter ligt die in de tank hangt. Ook hier zitten wat draadjes aan die de waarschuwingslichten bedienen. Flottertje vervangen, nog eens een rondje om de weegbrug en nog steeds lichtjes.
Volgens mij zit er verder niets in het motorcompartiment dat signalen door kan geven aan de lichtjes, dus nu gaat het erop lijken, dat er misschien een draad doorgesleten is en af en toe aarde maakt in die bochten naar links. Of het zit in het dashboard. Want ook hier werkt een hoop niet. De toerenteller doet niets, maar dat komt waarschijnlijk door de verandering van blok, soms doet de hele dashboardverlichtig niet mee. Een beetje met de dimmers rommelen wil dan wel helpen. De diverse lichtjes willen niet werken, maar zijn niet kapot. Het lichtje van de handrem wil helemaal niet uit, dus dat lampje heb ik maar helemaal weggehaald.
Het lichtje van dimlicht wil niet werken. Allemaal kleine dingetjes waar ik mee heb leren leven en waar ik eigenlijk geen zin in heb om me lang mee bezig te houden. Ik heb wel wat beters te doen.
Waarom dit verhaal? Nou, zomaar. Misschien dat ik vandaag eens wat meer ga proberen omtrent de bochten naar links.
jacqueline
UK

Totaal aantal Berichten: 1412
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
En zo blijf je lekker bezig. Heb je wat te doen, dit weekend.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.

Totaal aantal Berichten: 4569
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Wat ik niet zo goed begrijp, jullie wonen op een plek waar je goede Citroëns, ook vast wel een CX break type1, kunt vinden. Waarom dan van die “barrrels” opknappen?
Idem voor de Ami8.
Of zie ik wat over het hoofd?
Jeroen

- BX 1.9 TURD, de Euro
tweedehands auto’s zijn hier ongelooflijk duur. de auto’s die we kopen zijn dan weer spotgoedkoop en met alle kennis die we in huis hebben kunnen we ze opknappen en rijdend maken/houden.
eigenlijk willen we helemaal niet zoveel auto’s hebben, maar als ze je aangeboden worden voor bijna niets kan je ze ook niet laten staan. jacqueline is niet zozeer een barrel. motorisch niets mis mee, maar een schoonheid is het zeker niet. de prijs was er dan ook naar.
Was die goede accubak nu al uit de UK?
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Totaal aantal Berichten: 2949
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
garagestmarien schreef:tweedehands auto’s zijn hier ongelooflijk duur. de auto’s die we kopen zijn dan weer spotgoedkoop en met alle kennis die we in huis hebben kunnen we ze opknappen en rijdend maken/houden.
eigenlijk willen we helemaal niet zoveel auto’s hebben, maar als ze je aangeboden worden voor bijna niets kan je ze ook niet laten staan. jacqueline is niet zozeer een barrel. motorisch niets mis mee, maar een schoonheid is het zeker niet. de prijs was er dan ook naar.
En zo is het ............. blijf je leker bezig en blijven die mooie CXen toch wat langer op de weg i.p.v zomaar af te danken.
Ik zie het als Lenie ’t Hart voor onze CXen .
En we moeten die “stomme” Fransen nog leren kijken op een kruising
ron

- BX 1.9 TURD, de Euro
T(h)ijs schreef:Was die goede accubak nu al uit de UK?
die was niet zo goed, toch? zelfde staat van ontbinding als de jouwe?

- BX 1.9 TURD, de Euro
r.kerstens schreef:
ron
het was mijn fout ops:
ops:
ops:

Totaal aantal Berichten: 4569
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Ik zie het als Lenie ’t Hart voor onze CXen
Of dat nu zo’n aanbeveling is
Enfin, laten we het maar niet hebben over haar handelswijze etc.
tweedehands auto’s zijn hier ongelooflijk duur. de auto’s die we kopen zijn dan weer spotgoedkoop en met alle kennis die we in huis hebben kunnen we ze opknappen en rijdend maken/houden.
Daar heb ik niet zo’n kijk op. Ik had altijd het idee dat je die oude Cx-en e.d. voor een habbekrats kon kopen.
Ik zie hier op het forum auto’s voorbij komen die in Frankrijk worden aangeboden voor, in mijn ogen, weinig.
Jeroen
garagestmarien schreef:T(h)ijs schreef:Was die goede accubak nu al uit de UK?
Ik had begrepen van CXNL dat die van jou wel aardig was. Althans Bert mocht em zo komen halen…
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
toniclight schreef:Ik zie het als Lenie ’t Hart voor onze CXen
Of dat nu zo’n aanbeveling is
![]()
Enfin, laten we het maar niet hebben over haar handelswijze etc.
Het was ook bij wijze van spreken…..

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
garagestmarien schreef:r.kerstens schreef:
ronhet was mijn fout
ops:
ops:
ops:
Shame On You ......
Had je de Franse inburgingscursus verkeerd begrepen
Iets te letterlijk msschien.
Nu maar weer terug naar ..... Jacqueline

- BX 1.9 TURD, de Euro
T(h)ijs schreef:garagestmarien schreef:T(h)ijs schreef:Was die goede accubak nu al uit de UK?
Ik had begrepen van CXNL dat die van jou wel aardig was. Althans Bert mocht em zo komen halen…
o ja, zo zat het. toen hij foto’s had gezien zou er niet veel verbetering zijn. eenzelfde staat als die van hem. en even halen hier is best een end weg voor alleen maar een stukkie metaal

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Re: jacqueline
garagestmarien schreef:Waarom dit verhaal? Nou, zomaar. Misschien dat ik vandaag eens wat meer ga proberen omtrent de bochten naar links.
Bij ons in de straat staat ook zo’n mooie CX . Hij heeft meer schoonheid (van dat type dat met de jaren komt) dan dat de foto doet vermoeden. Ik loop iedere dag een blokje om zodat ik hem kan zien.
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

Totaal aantal Berichten: 3025
- BX 19 GT
- BX 16 RS
garagestmarien schreef:
garagestmarien schreef:
Blijft erg jammer. En dan is ‘t nog je eigen schuld ook ops:
Ga je nu Jacqueline/beast-verhaaltjes schrijven voor LCER? Of hier op ‘t forum, kan ook natuurlijk. Die vond ik altijd erg leuk nl.

- BX 1.9 TURD, de Euro
beerpeet schreef:Blijft erg jammer. En dan is ‘t nog je eigen schuld ook
ops:
Ga je nu Jacqueline/beast-verhaaltjes schrijven voor LCER? Of hier op ‘t forum, kan ook natuurlijk. Die vond ik altijd erg leuk nl.
dank je wel voor het compliment.
bij het einde van de uk vond lcer het niet nodig een vervolg met jacqueline te plaatsen. lezers, aldus de redactie, moesten maar weer eens wat anders gaan lezen. ik ga dergelijke zaken niet aanvechten, omdat het immers toch alleen maar liefdewerk is. bij mij is het dan gauw, graag of niet.
ik zit er ook sterk aan te denken mij lidmaatschap bij de cxclubnl op te zeggen om meer dan één reden. dit is er eentje van. lever ik daar verhalen waarvan ik van iedereen die ik spreek hierover te horen krijg dat ze het met plezier lezen, wordt mijn bijdrage geschrapt omdat de lezers het niet interessant vinden.