mpostma schreef:
Klopt. Deze keer heeft de autoweek database wel gelijk. Maar je kan wel een TT nemen van een 1.9 GTi, TRI e.d. als het maar Veglia is. Want dan kun je de toerenteller gewoon los omwisselen.
Let goed op; de 1600 injectie of eender welke diesel of GTI of GTI/16v met Veglia paneel hebben allemaal een losse toerenteller; het verschil zit ‘m in de elektronica in de teller zelf. Zelfs het printplaatje is vaak gelijk, er zijn alleen nogal wat andere onderdelen op gemonteerd. Bij de 16v en de diesels wijkt het rode gebied af; het hoort bij 5500 toeren te beginnen voor een normale benzineteller.
Maar je kunt ze verder alleen herkennen door te kijken waar je ‘m vanaf gehaald hebt.
Ich bin ein Breaker
mpostma schreef:jeffer schreef:hmmm…is nog een lekker ingewikkeld, zo niet onmogelijk, klusje
Niet onmogelijk hoor: Wouters BX (mijn ex) rijdt nu ook rond met TT en dezelfde 1.4 motor. Die doet het prima dus het kan wel.
Yep, waar een wil is een weg, de TT in mijn auto was ook een puzzel/zoektocht, maar het is me gelukt.
Wat de herkenning van die TT betreft? staat daar niet een nummer op? (partnummer?)
Het nummer zegt je niet zoveel, maar je kan het vergelijken met wat je nu heb en gaat uitproberen. Zo voorkom je dat je een TT gaat uitproberen waar de afkomst niet van bekend is en wellicht al heb uitgeprobeerd zonder resultaat.
mpostma schreef:jeffer schreef:hmmm…is nog een lekker ingewikkeld, zo niet onmogelijk, klusje
Niet onmogelijk hoor: Wouters BX (mijn ex) rijdt nu ook rond met TT en dezelfde 1.4 motor. Die doet het prima dus het kan wel.
Klopt, en ben er erg blij mee
Wat ik me afvraag, is dat ik een K1H-motor heb (TU dus). gti_styling84 heeft volgens mij een injectiemotor, terwijl ik een carburateurmotor heb (gelukkig maar, ik moet niks hebben van injectie… ). Wellicht zit er daardoor ook een andere bobine op bij gti_styling84?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
kan je niet gewoon zo’n aftermarket ding kopen en dan die in je dasboard inbouwen?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
thanx voor de reacties mensen… ik ga toch ffe een bobine van een ax gt proberen… kost toch niet zo duur… en wanneer dat niet werkt, ga ik een ander dash zoeken en dan van een 16v… kvin het wel vreemd want hij doet het wel, alleen met gas geven borreltie heel erg… een soort geknal uit de uitlaat… maar ik ga even hobbyen
@metro 2005: ik ga geen losse dingen in me auto zetten wat niet bij me bx hoort… vind ik erg zonde nl.
XBXG schreef:mpostma schreef:jeffer schreef:hmmm…is nog een lekker ingewikkeld, zo niet onmogelijk, klusje
Niet onmogelijk hoor: Wouters BX (mijn ex) rijdt nu ook rond met TT en dezelfde 1.4 motor. Die doet het prima dus het kan wel.
Klopt, en ben er erg blij mee
Wat ik me afvraag, is dat ik een K1H-motor heb (TU dus). gti_styling84 heeft volgens mij een injectiemotor, terwijl ik een carburateurmotor heb (gelukkig maar, ik moet niks hebben van injectie… ). Wellicht zit er daardoor ook een andere bobine op bij gti_styling84?
Heej wouter… ik heb een TU blokje hoor… hij is idd een injectie, maar wel TU
gti_styling84 schreef:@metro 2005: ik ga geen losse dingen in me auto zetten wat niet bij me bx hoort… vind ik erg zonde nl.
Of je moet toevallig Sjonnie heten, dan hoort het er wel bij
ZX1.4i schreef:gti_styling84 schreef:@metro 2005: ik ga geen losse dingen in me auto zetten wat niet bij me bx hoort… vind ik erg zonde nl.
Of je moet toevallig Sjonnie heten, dan hoort het er wel bij
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
gti_styling84 schreef:XBXG schreef:mpostma schreef:jeffer schreef:hmmm…is nog een lekker ingewikkeld, zo niet onmogelijk, klusje
Niet onmogelijk hoor: Wouters BX (mijn ex) rijdt nu ook rond met TT en dezelfde 1.4 motor. Die doet het prima dus het kan wel.
Klopt, en ben er erg blij mee
Wat ik me afvraag, is dat ik een K1H-motor heb (TU dus). gti_styling84 heeft volgens mij een injectiemotor, terwijl ik een carburateurmotor heb (gelukkig maar, ik moet niks hebben van injectie… ). Wellicht zit er daardoor ook een andere bobine op bij gti_styling84?Heej wouter… ik heb een TU blokje hoor… hij is idd een injectie, maar wel TU
Het zijn allebei TU blokken. Alleen die van Wouter heeft een carburateur en die van jouw dus een injectie. Verschilt niet zo erg omdat het nog een tamelijk primitieve injectie is waarbij echt alleen de injectie wordt gedaan door de computer. De onsteking vindt nog geheel op autonome elektronische wijze plaats, los van de ECU. Latere types kregen een 4 ineen bobine die als het goed is wel door de ECU werd aangestuurd.
gti_styling84 schreef:thanx voor de reacties mensen… ik ga toch ffe een bobine van een ax gt proberen… kost toch niet zo duur… en wanneer dat niet werkt, ga ik een ander dash zoeken en dan van een 16v… kvin het wel vreemd want hij doet het wel, alleen met gas geven borreltie heel erg… een soort geknal uit de uitlaat… maar ik ga even hobbyen
Je bent ook niet zo’n klein beetje hardleers mannetje he? Zoek nou maar een goede toerenteller, dit gaat echt niet werken.
Ich bin ein Breaker
mpostma schreef:De onsteking vindt nog geheel op autonome elektronische wijze plaats, los van de ECU. Latere types kregen een 4 ineen bobine die als het goed is wel door de ECU werd aangestuurd.
Bij de 1.4i met motorcode KDY zit een ouderwetse verdeelkap en word alleen de brandstofinjectie door de ECU geregeld, voor een TT, tak je het signaal van de bobine af bij deze motor. Deze kabel die je aftakt geeft aan de ECU door welk toerental en wanneer de ontsteking plaatsvind zodat deze de inspuiting kan regelen. Storing/valse signalen op deze kabel kunnen het tijdstip van de injectie door de ECU in de war schoppen, waardoor de motor rot gaat lopen, wat bij gti_styling84 zeer waarschijnlijk het geval is door een verkeerd type toerenteller.
De latere 1.4i met motorcode KDX heeft een 4 ineen bobine, waarbij de injectie en de ontsteking volledig door de ECU worden geregeld.
Bij deze motor ontvangt de toerenteller het signaal direct van de ECU zonder dat er verder nog iets tussen zit.
karel schreef:gti_styling84 schreef:thanx voor de reacties mensen… ik ga toch ffe een bobine van een ax gt proberen… kost toch niet zo duur… en wanneer dat niet werkt, ga ik een ander dash zoeken en dan van een 16v… kvin het wel vreemd want hij doet het wel, alleen met gas geven borreltie heel erg… een soort geknal uit de uitlaat… maar ik ga even hobbyen
Je bent ook niet zo’n klein beetje hardleers mannetje he? Zoek nou maar een goede toerenteller, dit gaat echt niet werken.
Problemen mee ? :cheer4 ik zoek tenminste dingen uit tot op het bot
gti_styling84 schreef:karel schreef:gti_styling84 schreef:thanx voor de reacties mensen… ik ga toch ffe een bobine van een ax gt proberen… kost toch niet zo duur… en wanneer dat niet werkt, ga ik een ander dash zoeken en dan van een 16v… kvin het wel vreemd want hij doet het wel, alleen met gas geven borreltie heel erg… een soort geknal uit de uitlaat… maar ik ga even hobbyen
Je bent ook niet zo’n klein beetje hardleers mannetje he? Zoek nou maar een goede toerenteller, dit gaat echt niet werken.
Problemen mee ? :cheer4 ik zoek tenminste dingen uit tot op het bot
Nee hoor, ga gerust je gang. Zucht…
Ich bin ein Breaker
ZX1.4i schreef:mpostma schreef:De onsteking vindt nog geheel op autonome elektronische wijze plaats, los van de ECU. Latere types kregen een 4 ineen bobine die als het goed is wel door de ECU werd aangestuurd.
Bij de 1.4i met motorcode KDY zit een ouderwetse verdeelkap en word alleen de brandstofinjectie door de ECU geregeld, voor een TT, tak je het signaal van de bobine af bij deze motor. Deze kabel die je aftakt geeft aan de ECU door welk toerental en wanneer de ontsteking plaatsvind zodat deze de inspuiting kan regelen. Storing/valse signalen op deze kabel kunnen het tijdstip van de injectie door de ECU in de war schoppen, waardoor de motor rot gaat lopen, wat bij gti_styling84 zeer waarschijnlijk het geval is door een verkeerd type toerenteller.
De latere 1.4i met motorcode KDX heeft een 4 ineen bobine, waarbij de injectie en de ontsteking volledig door de ECU worden geregeld.
Bij deze motor ontvangt de toerenteller het signaal direct van de ECU zonder dat er verder nog iets tussen zit.
Maar, ís die motor dan in de BX geplaatst met toerenteller? Ik heb ze nooit gezien, wat ook weer niet alles zegt. Het grote verschil lijkt me dan de verdelerloze ontsteking (in feite 2 bobines in één, maar 4 kan in principe ook) waardoor je maar de helft van het aantal pulsjes krijgt als bij een “normale” enkelvoudige bobine.
Dat je van het aansluiten van een juiste toerenteller op de JUISTE poot van een normale bobine daar ook maar iets van zou merken is volstrekte onzin; het is daar zulk grofstoffelijk schakelwerk wat daar gebeurt dat een juist type toerenteller er niets maar dan ook niets aan kan verprutsen. Het gaat de hele tijd van +12, 0 , +12, 0 en dat bij een behoorlijk vermogen. Een behoorlijk hoogohmig toerentellertje kan daar echt geen kwaad aanrichten.
Eentje die bedoeld is voor een heel ander soort aansluiting kan zeer rare bijverschijnselen gaan geven en wellicht sneuvelen.
Met je bobine heeft het in ieder geval niets van doen, als ie zonder toerenteller wel goed loopt tenminste.
Ich bin ein Breaker
Maar, ís die motor dan in de BX geplaatst met toerenteller? Ik heb ze nooit gezien, wat ook weer niet alles zegt. Het grote verschil lijkt me dan de verdelerloze ontsteking (in feite 2 bobines in één, maar 4 kan in principe ook) waardoor je maar de helft van het aantal pulsjes krijgt als bij een “normale” enkelvoudige bobine.
Deze bobine is volgens mij in de BX niet meer geleverd. Volgens de boeken is alleen de KDY motor nog in de BX geleverd. Een Cannes (bj max t/tm 1991) heeft zowieso een KDY dus met verdelerkap.
Dat je van het aansluiten van een juiste toerenteller op de JUISTE poot van een normale bobine daar ook maar iets van zou merken is volstrekte onzin; het is daar zulk grofstoffelijk schakelwerk wat daar gebeurt dat een juist type toerenteller er niets maar dan ook niets aan kan verprutsen. Het gaat de hele tijd van +12, 0 , +12, 0 en dat bij een behoorlijk vermogen. Een behoorlijk hoogohmig toerentellertje kan daar echt geen kwaad aanrichten.
Eentje die bedoeld is voor een heel ander soort aansluiting kan zeer rare bijverschijnselen gaan geven en wellicht sneuvelen.
Als de toerenteller “echt” stuk is en bijv. een veel te lage ingangsimpedantie heeft (noem het “bijna” kortsluiting naar massa of iets lolligs met een capacitieve werking) dan kan het wel degelijk de onsteking beinvloeden doordat de bobine minder prik krijgt of de steilheid van de schakelspanning wordt afgevlakt. Het kan natuurlijk ook een aansluitfout zijn. Al kan er niet zo gek veel aan verziekt worden.
Met je bobine heeft het in ieder geval niets van doen, als ie zonder toerenteller wel goed loopt tenminste.
Precies: hier kan ik mij van harte bij aansluiten.
Andere bobine proberen mag je van mij best: maarruh.. om spaan en vermegen te citeren: “VRAAG HET ONS DAN NIET!!!”.