Het is niet echt een modelspecifieke vraag, dus stel ik hem maar hier. Wie heeft ervaring met het laten ombouwen van een R12 airco naar een R134a airco? Mijn XM wordt wel erg warm (zwart leer….) en ik wil graag wat verkoeling. Helaas is mijn airco leeg/kaduuk, dus ik wil hem laten ombouwen. Bijvullen met R12 kan her en der ook nog wel,. maar ik heb geen zin in gedoe. Heeft iemand een prijsindicatie voor een ombouw en een goed adres, liefst in de regio Tilburg?
BX 14 TE - RIP
BX GTi 1989 - SOLD
BX GTi 1987 RY-95-JH - SOLD
BX Sport 1985 45-NB-GS - SOLD
XM 3.0 V6 24v 1991 - SOLD
C4 Coupé 1.6 HDi 110 pk VTR+ 2005 77-RV-TL - WEG
C5 Tourer 1.6 THP 2010 ??-???-?? - Oktober 2010
Re: Airco ombouwen R12 > R134a?
bxsport.com schreef:Het is niet echt een modelspecifieke vraag, dus stel ik hem maar hier. Wie heeft ervaring met het laten ombouwen van een R12 airco naar een R134a airco? Mijn XM wordt wel erg warm (zwart leer….) en ik wil graag wat verkoeling. Helaas is mijn airco leeg/kaduuk, dus ik wil hem laten ombouwen. Bijvullen met R12 kan her en der ook nog wel,. maar ik heb geen zin in gedoe. Heeft iemand een prijsindicatie voor een ombouw en een goed adres, liefst in de regio Tilburg?
Ik heb hier een tijdje geleden ook onderzoek naar gedaan voor de airco van mijn BX. Bij een gerespecteert airco bedrijf hier in de buurt (werd er naar toe verwezen door Citroendealer Dyers in Zwolle) werd me het volgende verteld:
- Al het oude R12 gas uit het systeem
- Nieuw filter/droger er in
- Olie vervangen door nieuwe olie die zich laat aanmengen met de “oude” olie
- Vulnippels vervangen
- Vullen met R134a
Alle spookverhalen over rubber o-ringen die verteren, compressors die in de soep lopen en ga zo maar door werden daar direct van de hand gedaan. En deze jongens weten waar ze het over hebben, ze doen namelijk alleen auto airco’s en gasinstalaties.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Re: Airco ombouwen R12 > R134a?
PrutsyLJ schreef:Alle spookverhalen over rubber o-ringen die verteren, compressors die in de soep lopen en ga zo maar door werden daar direct van de hand gedaan. En deze jongens weten waar ze het over hebben, ze doen namelijk alleen auto airco’s en gasinstalaties.
Aha, wellicht verzonnen om een hoop geld te kunnen verdienen aan de ombouw
R12 schijnt (veel) beter te koelen dan R134A, jammer dat R12 niet meer mag.
Er mag ook niets meer tegenwoordig
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
150euro, enkel is het wel hier in België...
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Re: Airco ombouwen R12 > R134a?
bxsport.com schreef:Het is niet echt een modelspecifieke vraag, dus stel ik hem maar hier. Wie heeft ervaring met het laten ombouwen van een R12 airco naar een R134a airco? Mijn XM wordt wel erg warm (zwart leer….) en ik wil graag wat verkoeling. Helaas is mijn airco leeg/kaduuk, dus ik wil hem laten ombouwen. Bijvullen met R12 kan her en der ook nog wel,. maar ik heb geen zin in gedoe. Heeft iemand een prijsindicatie voor een ombouw en een goed adres, liefst in de regio Tilburg?
Naar R134A is onnodig, omdat er dan ook olie moet worden vervangen. R12 <-> R134A-olie is niet compatible.
Je kunt beter laten vullen door R413A, dat werkt ook met dezelfde olie als R12.
Zie ook
Deze mensen vullen met R413A en trekken vacuum voor E 95 ex. BTW.
http://www.aircoservicequeens.nl/basis.aspx
Zitten in het allernoordelijkste puntje van Limburg.
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Hoi, mijn 1e bijdrage hier: probeer’s contakt op te nemen met . Bouwen je systeem om met een spuitbus (conditioneren afdichtingen enz ?), en vullen met R134A. Ik heb het begin vorig jaar laten doen en tot dusver geen enkle probleem, kosten waren volgens mij om en nabij de 100 euro, mischien nog wel lager. Is het ritje wel waard, waar je ook woont.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
ambijajance schreef:Hoi, mijn 1e bijdrage hier
Welkom
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Merci !
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Ja, Welkom, ambiejajance!
Zijn er hier Belgen die kunnen bevestigen dat ik gewoon nog mijn airco in België met R12 kan laten vullen?
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Matthijs2006 schreef:Zijn er hier Belgen die kunnen bevestigen dat ik gewoon nog mijn airco in België met R12 kan laten vullen?
Ik heb allesinds niemand meer gevonden die hier (Belgie) nog vult met R12, die tijd is helaas ook al enkele jaren voorbij
R12 is hier ook dus niet meer verkrijgbaar , ik heb er zelf enorm veel tijd in gestoken met het zoeken er naar.
De wet is wat betreft airco’s vullen niet zo streng als in Nederland ,maar R12 is wel degelijk verboden .
Hier word hoofdzakelijk gevuld met vervanggas R413a, heb ik ook bij m’n CX Prestige laten doen.
Je moet wel een nieuwe droger laten plaatsen,R413a bestaat hoofdzakelijk uit R134a en het vocht opslorpmiddel in de R12 drogers werkt niet of slecht met R134a.
Best is systeem ombouwen naar R134a en dat is niet zo ingrijpend.
-olie zo veel mogelijk verwijderen en vervangen met Ester olie geen PAG
-nieuwe droger.
-R134a nippels (niet noodzakelijk in Belgie)
-goed vacumeren.
-vullen met R134a (85% van het R12 vul gewicht)
Zo heb ik het ook gedaan bij m’n CX 22 TRS.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Bedankt voor alle antwoorden. En het leuke van zo’n forum is dat iedereen wel een oplossing heeft en dat ze niet altijd overeen komen Ik zal eens wat van de genoemde adressen afbellen.
BX 14 TE - RIP
BX GTi 1989 - SOLD
BX GTi 1987 RY-95-JH - SOLD
BX Sport 1985 45-NB-GS - SOLD
XM 3.0 V6 24v 1991 - SOLD
C4 Coupé 1.6 HDi 110 pk VTR+ 2005 77-RV-TL - WEG
C5 Tourer 1.6 THP 2010 ??-???-?? - Oktober 2010
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
idd, R12 is hier ook strikt illegaal
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
trxke schreef:Hier word hoofdzakelijk gevuld met vervanggas R413a, heb ik ook bij m’n CX Prestige laten doen.
Je moet wel een nieuwe droger laten plaatsen,R413a bestaat hoofdzakelijk uit R134a en het vocht opslorpmiddel in de R12 drogers werkt niet of slecht met R134a.
Wat is een droger in dit verband en wat doet ie?
Moet ik dan een nieuw exemplaar van de droger die in mijn XM zit zien te krijgen of bij de dealer halen?
Re: Airco ombouwen R12 > R134a?
PrutsyLJ schreef:bxsport.com schreef:Het is niet echt een modelspecifieke vraag, dus stel ik hem maar hier. Wie heeft ervaring met het laten ombouwen van een R12 airco naar een R134a airco? Mijn XM wordt wel erg warm (zwart leer….) en ik wil graag wat verkoeling. Helaas is mijn airco leeg/kaduuk, dus ik wil hem laten ombouwen. Bijvullen met R12 kan her en der ook nog wel,. maar ik heb geen zin in gedoe. Heeft iemand een prijsindicatie voor een ombouw en een goed adres, liefst in de regio Tilburg?
Ik heb hier een tijdje geleden ook onderzoek naar gedaan voor de airco van mijn BX. Bij een gerespecteert airco bedrijf hier in de buurt (werd er naar toe verwezen door Citroendealer Dyers in Zwolle) werd me het volgende verteld:
- Al het oude R12 gas uit het systeem
- Nieuw filter/droger er in
- Olie vervangen door nieuwe olie die zich laat aanmengen met de “oude” olie
- Vulnippels vervangen
- Vullen met R134aAlle spookverhalen over rubber o-ringen die verteren, compressors die in de soep lopen en ga zo maar door werden daar direct van de hand gedaan. En deze jongens weten waar ze het over hebben, ze doen namelijk alleen auto airco’s en gasinstalaties.
Interessant. Mag ik weten wie dit aircobedrijf is?