Ik ben even in de war, vanaf morgen heb ik een nieuwe (2e handse) set wielen.
Als ik deze op mn auto wil zetten moeten dan mn wielen uitgelijnd worden?
Ik heb er een beetje een discussie over met mn vader, ze moeten sowieso gebalanseerd worden, dat snap ik.
Maar moeten ze ook uitgelijnd worden? Ik denk dat je bij een nieuwe set banden wel moet uitlijnen, mn pa zegt dat het niet uitmaakt omdat een ander wiel niet uitmaakt en uitlijnen alleen iets met je as enzo te maken heeft.
Wie geeft de oplossing?
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
ik denk dat je pa gelijk heeft.
een nieuwe set banden daarvoor hoef je je auto niet uit te lijnen, man dan zouden ze helemaal binnenlopen bij de kwik-fit als iedereen dat sprookje zou geloven
Alleen als je ziet dat je vreemde bandenslijtage hebt is dat nodig, of bijv. nieuwe stuurkogels gemonteerd.
Als je velgen met banden hebt gekocht en je ziet daar gewichtjes op zitten zullen ze nog wel goed gebalanceerd zijn hoor. Doe ze erop, voel je veel trilling dan weet je dat het dus niet meer goed is.
Een heel klein beetje onbalans hou je altijd.
Citroën D Special 1970
hmm nou ok ik had dus niet gelijk
maar is het echt niet nodig om ze te balanseren? dacht dat dat sowieso moest?
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Velgen worden gebalanceerd, als ze dat zijn, dan zijn ze dus nog ghebalanceerd.
Maar wat welkanzijn is dat gewichtjes verloren zijn gegaan, veel fitters houden geen rekening met de platen die bij de achterwielen zitten, als de gewichtjes van de achterwielen te ver naar de binnenkant van de velg geplaatst zijn dan kunnen ze eraf gestoten zijn door die platen waardoor de velgen weer ongebalanceerd zijn.
Maar gewoon zoals oscar al zegt, pleurt ze er op, als je trillingen voelt moeten ze nog een keer gebalanceerd worden, is het goed, dan ishet goed!
succes!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Als je gaat uitlijnen doe dat dan wel bij een specialist of dealer. Mijn BX heeft bij de kwik fit gestaan voor uitlijning en kwam terug met vleugels. Ze wisten niet dat de auto weer inzakt als de brug weer onder de wielen komt en de uitlijn apparaten zaten nog op de achterwielen. Die boorden zich de achterschermen.
Balanceren is alleen nodig als de wielen gaan trillen.
Hebben die wielen lang onder een stilstaande auto gezeten?
My other car is a broomstick.
mathijs schreef:Als je gaat uitlijnen doe dat dan wel bij een specialist of dealer. Mijn BX heeft bij de kwik fit gestaan voor uitlijning en kwam terug met vleugels. Ze wisten niet dat de auto weer inzakt als de brug weer onder de wielen komt en de uitlijn apparaten zaten nog op de achterwielen. Die boorden zich de achterschermen.
Balanceren is alleen nodig als de wielen gaan trillen.
Hebben die wielen lang onder een stilstaande auto gezeten?
Uitlijnen kun je beter laten doen bij een goed bekend staande uitlijn-specialist. Maar dat is na alleen een bandenwissel niet nodig.
Uitlijnen gaat over de afstelling van het onderstel. Nou is er aan het onderstel van de BX lekker veel af te stellen (not)... Normaal gesproken doe je dat alleen na het vervangen van een spoorstang, silentblock of fuseekogel, en dan alleen nog na reparatie van de adallen (essentieel element achterwielophanging).
Balanceren gaat over de banden zelf; dat kun je beter door een goede bandenboer laten doen dan door een knutselaar. Soms is met het verschuiven van de band over de velg de onbalans of slag op te lossen, daar kijkt ook niet iedereen naar.
Maar: doe het alleen als je al even met de banden gereden hebt. Als ze een tijdje liggen kunnen ze vervormd zijn. En - breng ze ook eerst op spanning.
Let sowie so bij oude banden voor montage goed op kale plekken en “eieren” aan de zijkant of in het loopvlak van de band.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
karel schreef:na het vervangen van een spoorstang, silentblock of fuseekogel, en dan alleen nog na reparatie van de adallen (essentieel element achterwielophanging).
Als je je spoorstangen vervangt kan je de moer laten staan.
Daarna dus de nieuwe spoorstang tot tegen de moer draaien en dan wijzigt je sporing niet…
ips blijft je auto goed uitgelijnd, met versleten adallen veranderd de sporing maar als je je adallen veranderd komt dat weer goed.
Bij silentblok en fuseekogelvervangen moet je de sporing ook niet afstellen hoor… die blijft gewoon hetzelfde(of word terug beter na vervanging van desbetreffende…)
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Citroenbx schreef:karel schreef:na het vervangen van een spoorstang, silentblock of fuseekogel, en dan alleen nog na reparatie van de adallen (essentieel element achterwielophanging).
Als je je spoorstangen vervangt kan je de moer laten staan.
Daarna dus de nieuwe spoorstang tot tegen de moer draaien en dan wijzigt je sporing niet…
ips blijft je auto goed uitgelijnd, met versleten adallen veranderd de sporing maar als je je adallen veranderd komt dat weer goed.
Bij silentblok en fuseekogelvervangen moet je de sporing ook niet afstellen hoor… die blijft gewoon hetzelfde(of word terug beter na vervanging van desbetreffende…)
Ja, dat is wel zo, maar dat gaat er wel vanuit dat degene die voor je de auto bereed niet met versleten delen heeft laten uitlijnen. Dat is me helaas wel een paar keer overkomen…
Net zoiets als het stuur rechtzetten - ook een veeg teken dat de adallen heen zijn.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
karel schreef:Ja, dat is wel zo, maar dat gaat er wel vanuit dat degene die voor je de auto bereed niet met versleten delen heeft laten uitlijnen. Dat is me helaas wel een paar keer overkomen…
Net zoiets als het stuur rechtzetten - ook een veeg teken dat de adallen heen zijn.
Jaja, idd, dat bedoel ik.
Als je die stukken vervang staat ie terug op fabrieksinstelling om het zo te zeggen…
Ik moest bij men break altijd het stuur scheef houden en soms in een bocht “trok” die ineens vies.
Adallen aan beide kanten gedaan, alle problemen weg!
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
mathijs schreef:Als je gaat uitlijnen doe dat dan wel bij een specialist of dealer. Mijn BX heeft bij de kwik fit gestaan voor uitlijning en kwam terug met vleugels. Ze wisten niet dat de auto weer inzakt als de brug weer onder de wielen komt en de uitlijn apparaten zaten nog op de achterwielen. Die boorden zich de achterschermen.
Balanceren is alleen nodig als de wielen gaan trillen.
Hebben die wielen lang onder een stilstaande auto gezeten?
Ja ik geloof wel dat ze lang stil hebben gestaan ja, komen iig van een auto die niet meer rijd.
Maar ik ga het morgen gewoon proberen, we zien wel wat er gebeurd
dank allen voor de opheldering, mn vader is jullie ook dankbaar
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)