malle pietje schreef:Bram TR schreef:700 euro i.p.v. 2300 is natuurlijk onzin: alleen aan materiaal zit je daar al gauw aan. Maar goed, het zal ongetwijfeld goedkoper kunnen. Ik ken alleen nog geen echt goed adres in de buurt van H’sum, dus dacht ik bij de dealer de meeste kans op én expertise én garantie op de reparaties te krijgen. (En kans op de vetste prijzen, ja ).
als je alles zelf doet kosten de onderdelen geen 700euro. Wel als je de banden meerekent. Maar dan zou je 2300 - 4 banden ad 70e ps eraf moeten halen. Hou je 1950 over en voor die prijs kan je in ieder geval zelf echt heeeeel veel doen. Daar moet je natuurlijk wel zin in hebben
voor die prijs mag je mij idd ook van nieuwe stappers voorzien. Neem ik nog een kratje bier mee voor je ook!
Bram ,
Mijn dealer geeft ook kortingen op onderdelen .
Ze hebben een nieuw prijsbeleid heb ik begrepen om ook
oudere Citro"Enrijders te bedienen .
Meestal zien de dealers de eigenaren van Citro"ens van ouder dan 5 jaar niet meer zo vaak terug .
Aldus dat heb ik me laten vertellen door mijn dealer .
Zij hebben overigens nog best veel xmmen in onderhoud, als ik er kom dan zie ik bijna altijd wel weer een andere staan .
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën
Ik denk dat de grootste klap zit in de vervanging van de distributie. Als ik me niet vergis moet bij een V6 het blok er uit om erbij te kunnen komen. Volgens mij rekent de gemiddelde specialist hier 1,5 dag voor, dus dat is geen klusje die je eventjes voor de deur op de stoep doet. Wat niet wegneemt dat €2300 een hoop geld is, waarvan je je zeker 2/3 had kunnen besparen als je het zelf had gekunt en gedaan.
Animal triste post coitum
Grapjas! Als je alles zelf kan, dan scheelt dat, ja. En als je geen auto rijdt is het nog goedkoper
Ik heb er heus wel wat centen voor over, om het onderhoud te laten doen. Moet ik ook wel, want zelf kan (en wil) ik het niet (allemaal). Het gaat dus om de mooie balans tussen goed vakmanschap, goede service en een behoorlijke prijs.
En nog even over die banden: ik had ook voor goedkopere (= ander merk) kunnen kiezen, maar ik vind gevoelsmatig dat er onder een Citroën nou eenmaal Michelins horen En het zijn natuurlijk ook degelijke slofkes.
Vraagje: ik erger me scheel aan de vele kleine parkeerdeukjes en -putjes. Heeft iemand ervaring met het laten wegwerken van dat soort kleinigheden?
XM V6 24v Exclusive 1998
Ami 6 1963
BMW 318i cabrio 1993
Grapjas? Ik? Jíj rijdt in een duitse stuiterbal!
Maargoed je startte zelf dit draadje met dat het toch wel een hoop geld is, dus dan kun je dergelijke reactie verwachten natuurlijk. Uiteindelijk is zelf sleutelen aan je XM niet zo heel veel anders als sleutelen aan je AMI. Je moet er alleen wel zin in hebben en tijd voor willen vrijmaken. Doe je dat niet, dan zul je met zo’n auto af en toe tegen dit soort kosten aanlopen, dat is onvermijdelijk.
Animal triste post coitum
Yep, je hebt gelijk. Ik moet niet zeuren en de consequenties aanvaarden! En nu nog mijn eega zover krijgen dat ze geen rolberoerte krijgt bij dergelijke nota’s
XM V6 24v Exclusive 1998
Ami 6 1963
BMW 318i cabrio 1993
Vraagje: ik erger me scheel aan de vele kleine parkeerdeukjes en -putjes. Heeft iemand ervaring met het laten wegwerken van dat soort kleinigheden?
Daar sluit ik me bij aan. Die reparatie op locatie van dat autoprogramma met CarE ziet er allemaal harstikke leuk uit, maar ondertussen kost het volgens mij een godsvermogen. Dus goedkope adreseen/ervaring zijn welkom!
Over die banden, ik heb geen 205 nodig hoor, 195 is voldoende, en voor 70e per band heb ik 4 vredestein H-trac, dunlops of uniroyals gemonteerd en gebalanceerd. Bovendien, kijk eens op http://www.adac.be voor de bandentests van 2006 en 2007, je zult zien dat Michelins echt niet top-of-the bill zijn…....
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:kijk eens op http://www.adac.be voor de bandentests van 2006 en 2007, je zult zien dat Michelins echt niet top-of-the bill zijn….
En waarschijnlijk zeggen de Franse bladen die banden testen het omgekeerde
Ik zweer bij Michelin banden, dat hoort gewoon onder een Franse auto te zitten
Dat is een emotionele keuze. En dat kan. Persoonlijk kijk ik bij dit soort dingen altijd wat het beste is voor de meest fatsoenlijke prijs. Ik heb net 4 nieuwe Vredestein H-trac gekocht voor de peugeot 205, perfekte band voor droog en nat weer, voor 53e per band en voor 12,50 extra per band belanceerd, gemonteerd en de oude eraf gehaald en weggedonderd.
Ik laat me liever adviseren door andere met kennis dan zelf de beslissing te nemen gebaseerd op niks…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Als ik je nu eens vertel dat de beschreven kosten ook de enige zijn die ik over 9 jaar XM ( model ‘98 ) heb gehad plus het zo nu en dan bijvullen van sommige bollen ( degenen die niet “eeuwigdurend” zijn met het putje als kenmerk ) plus remblokjes en banden, dan kan ik slechts konstateren dat mijn XM zich als de goedkoopste in onderhoud heeft bewezen. Nu 225 000 km.
Ik hoop wel dat je ook de bougies heb laten vervangen gedurende de service aan de aandrijfriem anders kost dat ook nog een een hele duit.
andre.smulders schreef:Als ik je nu eens vertel dat de beschreven kosten ook de enige zijn die ik over 9 jaar XM ( model ‘98 ) heb gehad plus het zo nu en dan bijvullen van sommige bollen ( degenen die niet “eeuwigdurend” zijn met het putje als kenmerk ) plus remblokjes en banden, dan kan ik slechts konstateren dat mijn XM zich als de goedkoopste in onderhoud heeft bewezen. Nu 225 000 km.
Zo, da’s wel een hele mooie score! Zoals er maandagmorgenauto’s zijn, zo bestaan er blijkbaar ook zondagmiddagwagens (o.i.d.)!
andre.smulders schreef:Ik hoop wel dat je ook de bougies heb laten vervangen gedurende de service aan de aandrijfriem anders kost dat ook nog een een hele duit.
Ja, dat zat bij de grote beurt in.
XM V6 24v Exclusive 1998
Ami 6 1963
BMW 318i cabrio 1993
je zult zien dat Michelins echt niet top-of-the bill zijn
De bandentest zegt niet alles, natuurlijk. Alle verschillende banden worden niet getest in de praktijk op een verscheidenheid van auto’s en daar ligt hem de kneep. Onze keuze wordt bepaald door een mengsel van intuitie, prijs, advies van experts en reklame.
Persoonlijk zweer ik ook bij Michelin en niet alleen voor Franse auto’s. Heb ze ook gehad op Toyota en Isuzu en dat was een stuk prettiger rijden dan met Dunlop, Yokohama en Bridgestone.
Overigens heb ik lang geleden een Peugeot 403 gehad en daar zaten Kleber banden onder. Uitstekende rijkwaliteiten.
Echt slechte banden zijn er waarschijnlijk niet. Het is maar wat je er van verwacht met je eigen rijstijl. Mensen die heel veel kilometers maken en geexperimenteerd hebben weten het verschil tussen merken.
De ophanging en vering van Citroen automobielen is ontworpen voor Michelin banden en het omgekeerde is misschien ook waar. Geen vreemde stelling, daar Michelin ooit de eigenaar van Citroen was.
Na teleurstellende ervaringen met niet-Michelin banden op auto’s van divers pluimage, inclusief ervaringen met Bridgestone banden b.v. op een CX, blijf ik trouw aan Michelin.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569