Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
beerpeet schreef:Citroenbx schreef:beerpeet schreef:- nieuw subframe (toch) - lastig, waar haal je dat voor een 1400 type 1 vandaan?
Heb een goed sub voor je.
In luttele momenten hebt ge pb
en reeds terug
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Ik heb zo’n vermoeden dat de operatie “Red de Bixnix” reeds is gestart.
Mijn steun heb je.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Hoe zit ‘t nou met de lasbaarheid van type 1 subframes en de uitwisselbaarheid van 1400 type 1 subframes met die van type 2/3?
Wat ik hier heb gelezen, maar niet terug kan vinden, is dat type 1 subframes van een staalsoort zijn die boterzacht wordt zodra je er aan last. Het subframe van de Bixnis heeft volgens Beau een stuk van 10 bij 40 cm wat gewoon weg is.
Ook heb ik begrepen dat ‘t 1400 type 1 subframe afwijkt van andere type 1 subframes en sowieso van die van type 2/3. Zijn ze hierdoor niet uitwisselbaar of is ‘t met het overzetten van de langsbalk op te lossen?
En wat is de “procedure” voor ‘t vervangen van ‘t subframe? Ook niet hier terug kunnen vinden, iets voor de Wiki?
Daarnaast: moet inderdaad de motor eruit als je de pakking tussen versnellingsbak en motor wilt vervangen of kun je er bijv. ook (beter) bij als ‘t subframe eronderuit is? Volgens de Haynes kan dit met de motor in de auto…
Subframe eronderuit, lijkt me ook bij uitstek het moment om de octopus te vervangen, klopt?
Vragen, veel vragen…
beerpeet schreef:Hoe zit ‘t nou met de lasbaarheid van type 1 subframes en de uitwisselbaarheid van 1400 type 1 subframes met die van type 2/3?
Wat ik hier heb gelezen, maar niet terug kan vinden, is dat type 1 subframes van een staalsoort zijn die boterzacht wordt zodra je er aan last. Het subframe van de Bixnis heeft volgens Beau een stuk van 10 bij 40 cm wat gewoon weg is.
Ook heb ik begrepen dat ‘t 1400 type 1 subframe afwijkt van andere type 1 subframes en sowieso van die van type 2/3. Zijn ze hierdoor niet uitwisselbaar of is ‘t met het overzetten van de langsbalk op te lossen?
En wat is de “procedure” voor ‘t vervangen van ‘t subframe? Ook niet hier terug kunnen vinden, iets voor de Wiki?
Daarnaast: moet inderdaad de motor eruit als je de pakking tussen versnellingsbak en motor wilt vervangen of kun je er bijv. ook (beter) bij als ‘t subframe eronderuit is? Volgens de Haynes kan dit met de motor in de auto…
Subframe eronderuit, lijkt me ook bij uitstek het moment om de octopus te vervangen, klopt?
Vragen, veel vragen…
Je hebt subframes voor 150 motoren, TU motoren en XU motoren en 16v’s. De laatste zijn compatible met XU subframes, maar versterkt.
Ik zou echt niet weten wat het verschil zou zijn tussen1400’s met 150 van type 1 of type 2 origine. Natuurlijk zijn 1400’s type 3 anders, want geen 150 motor maar TU.
Ander verschil is de lagering vann de draagarmen. Bij vroege types 1 ging dit met kegellagers (zoals bij de ADAL) en ze zijn vrij snel overstapt op rubber bussen. Mocht je zo’n subframe hebben, dan zul je ook de draagrmen moeten wisselen (zodat je ook rubber bussen hebt).
Wat betreft de lasbaarheid: Die is volgens de ene “kenner” beter dan volgens de andere “kenner”. Feit is dat ze van een dunne, maar heel sterke staalsoort zijn gemaakt. Ik hoor nogal eens dat het weer gaat scheuren na lassen. Voorzover ik weet is dit vergelijkbaar met alle subframes. Je bakt er in elk geval niet zomaar een stukje in.
Aangezien de 150 motor met 3 steunen op het subframe staat is het ondoenlijk om het subframe te vervangen als de motor erin zit. Of je moet de hele motor omhoog houden, maar dan ben je het jezelf extreem moeilijk aan het maken. Het is niet zoals bij een XU of TU motor waarbij de motor gewoon blijft hangen. De motor wordt alleen gedragen door het subframe.
De pakking tussen motor en versnellingsbak? DAn moet je de motor splitsen van de bak. Volgens mij zit hier trouwens alleen vloeibare pakking maar ik kan me vergissen. Probeer t anders nader te specifieren? Bedoel je wellicht niet de pakkingen bij het overbrengingstandwielstelsel aan de zijkant van de motor?
De versnellingsbak zit bij dit gebakje in het carter van de motor. Het is een heel compact samengebouwd blokje, maar aangezien het ding staat opgesteld in de motorruimte met 3 steunen waarvan er 2 aan het overbreningsstel vast zitten en 1 aan de andere kant bij het distrributiekettingdeksel zal je volgnes mij gewoon de hele motor eruit moeten halen. Dat moet sowieso om het subframe eruit te halen imho.
Wel flink wat werk. Je kan wel een mailtje sturen naar de magazijnmeester van de BX Club. Er ligt wel wat van je gading in het magazijn.
Misschien dat citroenc2 nog een subframe van een type 1 heeft? Hij heeft vorig jaar nog een fijne type 1 gesloopt (iets met de papieren).
Zonde zeg dat t subframe zo rot is.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
mpostma schreef:Ander verschil is de lagering vann de draagarmen. Bij vroege types 1 ging dit met kegellagers (zoals bij de ADAL) en ze zijn vrij snel overstapt op rubber bussen. Mocht je zo’n subframe hebben, dan zul je ook de draagrmen moeten wisselen (zodat je ook rubber bussen hebt).
Hmm, lastig…
mpostma schreef:Aangezien de 150 motor met 3 steunen op het subframe staat is het ondoenlijk om het subframe te vervangen als de motor erin zit. Of je moet de hele motor omhoog houden, maar dan ben je het jezelf extreem moeilijk aan het maken. Het is niet zoals bij een XU of TU motor waarbij de motor gewoon blijft hangen. De motor wordt alleen gedragen door het subframe.
Hmz, nog lastiger…
mpostma schreef:De pakking tussen motor en versnellingsbak? DAn moet je de motor splitsen van de bak. Volgens mij zit hier trouwens alleen vloeibare pakking maar ik kan me vergissen. Probeer t anders nader te specifieren? Bedoel je wellicht niet de pakkingen bij het overbrengingstandwielstelsel aan de zijkant van de motor?
Ik weet niet zeker welke pakking ‘t is, beide is mogelijk. Heb ‘t alleen van horen zeggen en niet doorgevraagd. Voor beide zijn iig ‘normale’ pakkingen te krijgen als ik ‘t goed heb gezien, dus vloeibaar is onwaarschijnlijk.
Wel vreemd dat ‘t volgens de Haynes dus bij 150-motoren met de motor in de auto kan.
mpostma schreef:Wel flink wat werk. Je kan wel een mailtje sturen naar de magazijnmeester van de BX Club. Er ligt wel wat van je gading in het magazijn.
Misschien dat citroenc2 nog een subframe van een type 1 heeft? Hij heeft vorig jaar nog een fijne type 1 gesloopt (iets met de papieren).
Zonde zeg dat t subframe zo rot is.
Ja, is eigenlijk ook ‘t enige aan de auto dat rot is, dus eigenlijk echt zonde om ‘m weg te gooien, maar ik heb alweer iets meer begrip voor Beau’s advies
Ik was niet van plan om er een totaalrenovatie van te maken, hij moest alleen ‘even’ door de apk gejast worden en dan zou ik wel verder zien…
Ruben heeft dus ook een subframe voor me, weet alleen niet of dat nou type 1 1400 is of wat anders, Ruben?
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
try tony….
Trouwens, die octopus is bij een 150 gemotoriseerde BX wel goed bereikbaar. En wordt volgens mij ook niet echt heet waardoor hij het lang uithoudt. Maar aangezien de octopus toch overgezet moet worden is het zelfs minder werk om een nieuwe octopus te nemen omdat je dan niet de oude eraf hoeft te pulken en schoon te maken.
Ik denk dat het voor een man of 2 een weekend werk is als je een beetje doorwerkt. Mocht het nog nodig zijn om pakkingen/koppeling of iets anders te vervangen dan ben je natuurlijk alweer meer tijd kwijt.
Lastig? Sja.. een subframe wissel is gewoon een beste puist werk en je loopt “altijd” tegen meer werk aan. Dat zie je al aan die pakking waar Beau blijkbaar over begon, maar je komt dan idd een octopus tegen, een hoogteregelaar die je beter gelijk kan nakijken en meer van dat spul.
Natuurlijk kijk je de koppeling na, het toplager en evt. nog de bus tussen de motor en de versnellingsbakas. Last but nog least wat steekaskeerringen, wellicht een aandrijfashoesje, etc… dan heb je al een hoop gedaan, maar je hebt eigenlijk nog niks gereviseerd…
Meja, je weet ook dat type 1 14’s niet zovaak meer gesignaleerd worden en als het verder een net dingetjes is zonder al te veek croquanterieen in de dorpels/raamstijlen/deuren dan heb je toch een nette basis.
Volgens mij moet je er dan ook zelf mee aan de slag gaan. Een subframevervanging door een garage kostte begin jaren 90 al iets van 2-000/2500 gulden bij de garage. Logisch, want het is hoe dan ook veel werk en indertijd zal men echt niks extra’s gedaan hebben.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
mpostma schreef:Meja, je weet ook dat type 1 14’s niet zovaak meer gesignaleerd worden en als het verder een net dingetjes is zonder al te veek croquanterieen in de dorpels/raamstijlen/deuren dan heb je toch een nette basis.
Tja, en hij heeft dus geen krokanterieen in dorpels/raamstijlen/deuren. Alleen een vervelend plekje boven de benzinevulmond achter ‘t klepje.
Als ‘t goed is hoeft er niets gereviseerd te worden, met z’n 78k (al is die niet controleerbaar), die pakking is er waarschijnlijk aan doordat ‘ie te lang stil heeft gestaan, lijkt me dus idd goed om ook keerringen etc. mee te nemen.
En apk-grootmeester Tony is idd misschien een optie.
beerpeet schreef:Als ‘t goed is hoeft er niets gereviseerd te worden, met z’n 78k (al is die niet controleerbaar), die pakking is er waarschijnlijk aan doordat ‘ie te lang stil heeft gestaan, lijkt me dus idd goed om ook keerringen etc. mee te nemen.
En apk-grootmeester Tony is idd misschien een optie.
Is die lekkage echt als een zeef of is het meer een zweet twijfelgeval? Dat die blokjes wel eens nattig zijn is vrij vaste prik.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
mpostma schreef:beerpeet schreef:Als ‘t goed is hoeft er niets gereviseerd te worden, met z’n 78k (al is die niet controleerbaar), die pakking is er waarschijnlijk aan doordat ‘ie te lang stil heeft gestaan, lijkt me dus idd goed om ook keerringen etc. mee te nemen.
En apk-grootmeester Tony is idd misschien een optie.
Is die lekkage echt als een zeef of is het meer een zweet twijfelgeval? Dat die blokjes wel eens nattig zijn is vrij vaste prik.
Als ‘n zeef, zodra die warm wordt. Wederom van horen zeggen. Heb ‘t zelf niet geconstateerd toen ik ‘m bij Beau weer heb gestart, en toen heb ik er wel een stukje mee gereden en heeft ‘ie in totaal zeker een uur gedraaid. In de 5 jaar dat ‘ie stil heeft gestaan (maar toch eens in de zoveel tijd gedraaid) heeft ‘ie nooit een druppel van wat ook laten vallen en olie was ook nog op peil toen ik ‘m laatst startte.
beerpeet schreef:mpostma schreef:beerpeet schreef:Als ‘t goed is hoeft er niets gereviseerd te worden, met z’n 78k (al is die niet controleerbaar), die pakking is er waarschijnlijk aan doordat ‘ie te lang stil heeft gestaan, lijkt me dus idd goed om ook keerringen etc. mee te nemen.
En apk-grootmeester Tony is idd misschien een optie.
Is die lekkage echt als een zeef of is het meer een zweet twijfelgeval? Dat die blokjes wel eens nattig zijn is vrij vaste prik.
Als ‘n zeef, zodra die warm wordt. Wederom van horen zeggen. Heb ‘t zelf niet geconstateerd toen ik ‘m bij Beau weer heb gestart, en toen heb ik er wel een stukje mee gereden en heeft ‘ie in totaal zeker een uur gedraaid. In de 5 jaar dat ‘ie stil heeft gestaan (maar toch eens in de zoveel tijd gedraaid) heeft ‘ie nooit een druppel van wat ook laten vallen en olie was ook nog op peil toen ik ‘m laatst startte.
Hmm, twijfell.. is beau niet wat te kritisch? Heb je foto’s van dat krokante stuk subframe?
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
dat vroeg ik me ook af….
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Beau is erg kritisch. Ik moet gewoon zelf binnenkort gaan kijken en foto’s maken, maar de komende dagen heb ik daar waarschijnlijk geen tijd voor
Zodra je een goed subframe hebt gevonden (die liggen met bosjes in het BX Club magazijn, bij wijze van spreken ), en een nieuwe octopus hebt gescoord bij de dealer, kun je een weekend uitpikken. Ik heb zo’n vermoeden dat er wel een aantal forummers te bewegen is om dan de handen uit de mouwen te steken. Ik wil je ook wel helpen, als ik enigszins tijd heb, al weet ik helemaal niks van aandrijfassen en ander motorisch gedoe.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
XBXG schreef:Zodra je een goed subframe hebt gevonden (die liggen met bosjes in het BX Club magazijn, bij wijze van spreken ), en een nieuwe octopus hebt gescoord bij de dealer, kun je een weekend uitpikken. Ik heb zo’n vermoeden dat er wel een aantal forummers te bewegen is om dan de handen uit de mouwen te steken. Ik wil je ook wel helpen, als ik enigszins tijd heb, al weet ik helemaal niks van aandrijfassen en ander motorisch gedoe.
Ik wil ook wel helpen! Heb ook wel een paar keer tijd vandeweek, dus als het gewenst is…
Eveneens ben ik tevens ook.