Ik heb een vraag: mijn citroen sm is in het verleden omgebouwd van injectie naar carburateur. Toen is er ook een andere benzinepomp gemonteerd (ergens in de motorruimte). Ik heb de auto in onderdelen gekocht, weet niet precies hoe dat gedaan is.
Origineel bij een carburateur-auto is er geen retour leiding en moet de druk (bij geen flow) ongeveer 0.3 bar zijn (las ik).
Ik wil de huidige pomp niet gebruiken, maar een goed alternatief kiezen.
Heeft er iemand tips?
Zoals: zijn de originele pompen goed en zijn deze nog te koop?
Is er een goed alternatief te maken / verkrijgbaar?
Alvast bedankt.
Groet,
Maart.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De originele pompen zijn niet meer te koop. wel levert bosch een vervangende pomp.
Volgens mij heeft de carb ook een retour….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
bogaard77 schreef:De originele pompen zijn niet meer te koop. wel levert bosch een vervangende pomp.
Volgens mij heeft de carb ook een retour….
Origineel heeft een carburator GEEN retourleiding .
Pomp zit normaal in rechter achterwielkast .
Anders dan bij een injectie zit er geen BOCH pomp maar wel een bendix model onder .
Deze zijn nog wel te krijgen , alleen weet ik niet dat deze nog met een druk van 330 gr/cm² geleverd worden .
Anders kan je bekijken of er een drukregelaar kan bijgeplaatst worden ( gebruikmakende van de retourleiding )
Deze druk is wel echt belangrijk . Voor de injectie modellen weet Joris de druk beter dan ik .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:De originele pompen zijn niet meer te koop. wel levert bosch een vervangende pomp.
Volgens mij heeft de carb ook een retour….
De originele pompen voor een carbu zijn WEL te koop!!! Nieuw zelfs nog wel, ze zijn van het merk FACET, en te vinden op http://www.motors.ebay.com/ tik hier maar eens Facet in als zoek woord. Ik heb de mijne daar ook vandaan. Veel succes!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
waterman771 schreef:bogaard77 schreef:De originele pompen zijn niet meer te koop. wel levert bosch een vervangende pomp.
Volgens mij heeft de carb ook een retour….
De originele pompen voor een carbu zijn WEL te koop!!! Nieuw zelfs nog wel, ze zijn van het merk FACET, en te vinden op http://www.motors.ebay.com/ tik hier maar eens Facet in als zoek woord. Ik heb de mijne daar ook vandaan. Veel succes!
Wel goed op de druk letten 0.3 BAR
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
waterman771 schreef:bogaard77 schreef:De originele pompen zijn niet meer te koop. wel levert bosch een vervangende pomp.
Volgens mij heeft de carb ook een retour….
De originele pompen voor een carbu zijn WEL te koop!!! Nieuw zelfs nog wel, ze zijn van het merk FACET, en te vinden op http://www.motors.ebay.com/ tik hier maar eens Facet in als zoek woord. Ik heb de mijne daar ook vandaan. Veel succes!
En de prijs is momenteel,belachelijk laag
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
wbogaerts schreef:waterman771 schreef:bogaard77 schreef:De originele pompen zijn niet meer te koop. wel levert bosch een vervangende pomp.
Volgens mij heeft de carb ook een retour….
De originele pompen voor een carbu zijn WEL te koop!!! Nieuw zelfs nog wel, ze zijn van het merk FACET, en te vinden op http://www.motors.ebay.com/ tik hier maar eens Facet in als zoek woord. Ik heb de mijne daar ook vandaan. Veel succes!
Wel goed op de druk letten 0.3 BAR
Walter
Das weinig! injectie staat op 2 bar!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
bogaard77 schreef:wbogaerts schreef:waterman771 schreef:bogaard77 schreef:De originele pompen zijn niet meer te koop. wel levert bosch een vervangende pomp.
Volgens mij heeft de carb ook een retour….
De originele pompen voor een carbu zijn WEL te koop!!! Nieuw zelfs nog wel, ze zijn van het merk FACET, en te vinden op http://www.motors.ebay.com/ tik hier maar eens Facet in als zoek woord. Ik heb de mijne daar ook vandaan. Veel succes!
Wel goed op de druk letten 0.3 BAR
Walter
Das weinig! injectie staat op 2 bar!
inderdaad!! carbs zijn zelfzuigend,dus heb je niet veel druk nodig!!juist genoeg om de benzine tot aan de vlotterkamers te brengen!
hogere druk kan de carbs of vlotters beschadigen,alsook de needles.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
bogaard77 schreef:wbogaerts schreef:
Wel goed op de druk letten 0.3 BAR
Walter
Das weinig! injectie staat op 2 bar!
Dat is wat er in de boeken staat , ga dat zelf nog eens opmeten bij mijn wagen .
Mar als je er te veel druk op zet gaa je de vlotternaalden openduwen en je carburator gaat dan overlopen .......
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Bedankt voor de informatie!
Goeie tip, ga ik mee verder.
Inderdaad, de benzinepompen van het merk Facet lijken veel op de originele.
Weet iemand misschien het typenummer is van de facet-pomp zoals ik die zoek?
De druk en flow moet goed zijn, maar ook de (slang-) aansluitingen moeten passen. Ik zag een paar aanbiedingen met 1/8” NPTF of 1/4” NPT female inlet/outlet ports. Volgens mij moet ik degene hebben met slangpilaren.
groet,
Maart
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Maart schreef:Bedankt voor de informatie!
Goeie tip, ga ik mee verder.
Inderdaad, de benzinepompen van het merk Facet lijken veel op de originele.
Weet iemand misschien het typenummer is van de facet-pomp zoals ik die zoek?
De druk en flow moet goed zijn, maar ook de (slang-) aansluitingen moeten passen. Ik zag een paar aanbiedingen met 1/8” NPTF of 1/4” NPT female inlet/outlet ports. Volgens mij moet ik degene hebben met slangpilaren.
groet,
Maart
Dacht ik ook ja! want zelfs als het zo niet is,wat ik betwijfel dan kan je nogsteeds uw pomp met stukken nieuwe rubber benzine slang aansluiten! Trouwens, een goeie tip: vervang onmiddelijk de slangen mee die je tegen komt, er is al meer dan 1 SM uitgefikt, omdat de leidingen poreus waren of barsten!!
ik heb mijn SM ook van injectie naar carburateurs omgebouwd. Ik heb de aanvoer en retour leiding met een Y stuk aan elkaar gekoppeld en een restrictie in de retour leiding gemaakt zo dat de druk in de leiding tussen Y-stuk en carburateurs de juiste is. Werkt perfect.
catscit