Het is precies andersom, de deur-open-switch overrulet alle andere hydractive sensoren. Stel dat je gaspedaal sensor stuk is, dan gaat je Xm permanent op HARD, behalve als er een deur open is dan moet hij op ZACHT.
Bij geopende klep/deur moet de auto namelijk in ZACHT, omdat er een hoogte correctie nodig is (instappen betekend extra gewicht en omgekeerd ) Alleen in zacht is de hoogtecorrectie “open” en doet de middenbol mee.
Uiteraard kan een kapotte deur/klep switch het HA-systeem verstoren, maar dat merk je sneller (interieur verlichting blijft aan, CV sluit niet)
Dus wil je alle achterbollen testen dan is het slim om dat met de kofferklep open te doen, dan kan je ook makkelijker kracht zetten. Laat vervolgens de klep open bij het testen vóór.
Merk je dat een as stug is dan kan je nog proberen of je de individuele bollen kunt testen, dat moet dan met de deuren dicht en bij HA1 de knop in SPORT. Bij HA2 is het wat lastiger.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
check.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Jup, bij mijn auto (serie 2) hoor je de hydractive-kleppen zachtjes piepen als je de deur of koffer opendoet. Dat betekent dat de kleppen bekrachtigd worden, en dan zijn ze open dwz de hydractive-bollen veren dan ook mee.
Wat dit dan weer tegenspreekt, mijn pa had ooit een serie 1 (‘90) waarbij het veringlampje op het dash ging branden op het moment dat de deur openging, datzelde lampje dat gaat branden als je de sportvering aanzet. Zou dit een keer veranderd zijn door Citroën?
Groetjes Erik!
Lampie schreef:Jup, bij mijn auto (serie 2) hoor je de hydractive-kleppen zachtjes piepen als je de deur of koffer opendoet. Dat betekent dat de kleppen bekrachtigd worden, en dan zijn ze open dwz de hydractive-bollen veren dan ook mee.
Wat dit dan weer tegenspreekt, mijn pa had ooit een serie 1 (‘90) waarbij het veringlampje op het dash ging branden op het moment dat de deur openging, datzelde lampje dat gaat branden als je de sportvering aanzet. Zou dit een keer veranderd zijn door Citroën?
Net als een ABS of Airbag lampje gaat het Sportlampje ook aan tijdens de start (zelfdiagnose). De portieren zitten in hetzelfde circuit als het contact:
hydractive (1) gaat 30sec lang op zacht
het sportlampje brandt ca. 2sec
dan weet je ook gelijk of je lampje werkt
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:Lampie schreef:Jup, bij mijn auto (serie 2) hoor je de hydractive-kleppen zachtjes piepen als je de deur of koffer opendoet. Dat betekent dat de kleppen bekrachtigd worden, en dan zijn ze open dwz de hydractive-bollen veren dan ook mee.
Wat dit dan weer tegenspreekt, mijn pa had ooit een serie 1 (‘90) waarbij het veringlampje op het dash ging branden op het moment dat de deur openging, datzelde lampje dat gaat branden als je de sportvering aanzet. Zou dit een keer veranderd zijn door Citroën?
Net als een ABS of Airbag lampje gaat het Sportlampje ook aan tijdens de start (zelfdiagnose). De portieren zitten in hetzelfde circuit als het contact:
hydractive (1) gaat 30sec lang op zacht
het sportlampje brandt ca. 2secdan weet je ook gelijk of je lampje werkt
Dit is van toepassing op type 1 begrijp / neem ik aan.
bij mijn type 2 hoor ik bij het openen van de deuren wel eea klikken maar bij halfcontact zie ik mijn sport lampje niet branden. Uiteraard wel als ik de knop op sport zet.
Maargoed, Leo: voor een controle zou je denk ik toch het best bij een specialist kunnen zijn.
Ik weet niet waar je woont maar er zijn er meer dan Chyparse, hier in de buurt - in Krommenie - zit Rene Spaan, ik heb daar mijn vering laten doen en hoewel ik de auto redelijk vond veren zei Rene al halverwege het rondje wat hij reed ‘Oh, ik voel het al’ en wist meteen dat er bollen plat waren.
Bleken de beide accubollen te zijn. Zo’n specialist heeft al in honderden verschillende wagens gereden (hopelijk) en weet hoe een Citroën hoort te veren. Laat zo’n specialist een rondje in je wagen rijden en hij weet wat er moet gebeuren. Zal vast niet de hoofdprijs kosten.
Verder zou ik mijn vriendin beraden op de tietjestest.
Zelf maak ik inderdaad gebruik van de verkeersheuveltest van Rudmer’86’, ook een goede referentie maar haalt geen slechte hoogteregelaars eruit.
Groetjes Erik!
gompy58 schreef:
Dit is van toepassing op type 1 begrijp / neem ik aan.
bij mijn type 2 hoor ik bij het openen van de deuren wel eea klikken maar bij halfcontact zie ik mijn sport lampje niet branden. Uiteraard wel als ik de knop op sport zet.
Het staat letterlijk zo in de Ha1 handleiding, ja. Het lijkt me dat een HA2 ook een zelfdiagnose moet doen…kan ik zo niet terugvinden. Maar een HA(2) gaat niet naar HARD als je hem op sport zet dus daar werkt het sowieso allemaal wat anders. De deur-overrule werkt wel net zo als bij HA1, dat moet omdat je anders geen hoogtecorrectie kan doen.
Lampie schreef:
Bleken de beide accubollen te zijn
Ik neem aan dat je middenbollen bedoelt? de Accumulatorbol doet niks voor de vering.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
veerbollentest
aan de tietjestest begin ik maar niet. ga de test maar eens uitleggen!!!
ik vraag me nog steeds af of het hier over man-tietjes gaat
Ouwe mopperkont
eviltwin schreef:Ik neem aan dat je middenbollen bedoelt? de Accumulatorbol doet niks voor de vering.
Ik bedoelde wel degelijk de accubollen - heb er één extra voor diravi.
Maar ik wist niet dat deze totaal geen invloed op de vering heeft. Ik kan me eigenlijk wel voorstellen dat de hoogtecorrectie het wat lastigheeft als de boel direct uit de pomp gevoed wordt.
Verder zijn alle bollen ook bijgevuld, en was er één bol vrij zacht, maar ik weet niet meer welke.
Groetjes Erik!
Lampie schreef:eviltwin schreef:Ik neem aan dat je middenbollen bedoelt? de Accumulatorbol doet niks voor de vering.
Ik bedoelde wel degelijk de accubollen - heb er één extra voor diravi.
Maar ik wist niet dat deze totaal geen invloed op de vering heeft. Ik kan me eigenlijk wel voorstellen dat de hoogtecorrectie het wat lastigheeft als de boel direct uit de pomp gevoed wordt.
idd, maar bij DiRaVi is dat de grote verbruiker, zou dus je extra accubol plat zijn dan krijg je eerder last met sturen dan met de vering.
Verder zijn alle bollen ook bijgevuld, en was er één bol vrij zacht, maar ik weet niet meer welke.
Zijn er geen superbollen opgezet?
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Ik kwam dit tegen op Ebay:
Heeft iemand dat al eens geprobeerd?
Sweef
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):
Re: HOE TEST JE DE VERING
leo greiner schreef:Je groeit met je auto mee. Opeens zegt iemand: wat is die auto stug!
Bij een BX, GS en Xantia kan je met een knie op de bumper drukken. Gaat de auto lekker op en neer dan is het goed met de vering. Bij mijn XM van 1996 lukt dat niet want dat is geen auto die zakt. Hoe test ik of het systeem nog goed is. Of….moet ik naar zo’n specialist?
Bij mn Xantia uit 99 werkt zo’n test wel hoor. Dus bij je XM waarschijnlijk ook. Auto moet nadeinen als je er op duwt.