Hallo allemaal,
het lijkt wel of het noodlot toeslaat (zie parkeersensor topic..)
Maar nu heeft mijn airco (zeker bij koude motor) een vreselijke azijn achtige lucht. Zonder airco (ECO-stand) niet meer.
Iemand een idee…..begevende airco…..
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005
- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Komt er nog wel koude lucht uit de roosters, als de airco aanstond?
Het kan zijn dat er een lek in je systeem zit, waardoor het koudemiddel (R134a, vermoed ik) eruit lekt. Dan stopt de airco na verloop van tijd ook met ernstige schade.
Het kan ook gewoon zijn dat je systeem aan de luchtkant vervuild is.
In beide gevallen naar de airco-specialist.
Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011
Ik denk gewoon een vieze airco. Goed laten schoonmaken en de hoeveelheid koudemiddel laten checken.
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005
- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Azijn is zuur.
Normale vervuiling is niet meteen zo doordringend in de neus.
Een AC die inwendig (dus aan de koudemiddelkant, in principe een gesloten systeem) vervuild is (door een inwendige schade) meurt als scherpe azijn… als het systeem lekt.
Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011
Beste Harm,
het is inderdaad een scherpe azijnlucht. Blijkbaar ook als de airco uitstaat. Bedoel je met je antwoord dat er een lekkage zin in mijn aircosysteem….en waar zou ik dat ongeveer moeten kunnen vinden…..enig verband misschien met mijn vorige reparatie (bv lompe monteurs die iets kapot stoten?)
En een airco-expert….waar ergens te vinden….gewoon bij de Dealer?
deckers schreef:gewoon bij de Dealer?
Ik denk dat je bij je huidige dealer nooit meer iets moet laten doen, wie weet wat ze dan weer slopen als je hem brengt.
Je kunt ook naar Coolcar gaan, een aircospecialist in Groesbeek.
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005
- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
deckers schreef:Beste Harm,
het is inderdaad een scherpe azijnlucht. Blijkbaar ook als de airco uitstaat. Bedoel je met je antwoord dat er een lekkage zin in mijn aircosysteem….en waar zou ik dat ongeveer moeten kunnen vinden…..enig verband misschien met mijn vorige reparatie (bv lompe monteurs die iets kapot stoten?)
En een airco-expert….waar ergens te vinden….gewoon bij de Dealer?
Zelf zul je een dergelijk lek niet kunnen vinden. Een airco-specialist via je/een dealer is best te vinden.
Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011
ai, als je hem kunt ruiken is mogelijk de condensor (die achter het dashboard wwar de arico koude afgeeft aan de lucht) lek.
Dat onderdeel is 400 euro en een dag werk om er bij te komen. Het kan ookeen ringetje zijn. Maar ook zonder onderdeel kost het dus al 600 euro.
Dit kan uit om bij iemand anders als de dealer te doen. Al heb ik coulance gehad van citroen nNL. Ik heb nooit iets geroken trouwens.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
exroosje schreef:Dit kan uit om bij iemand anders als de dealer te doen.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Begin eerst maar eens met het interieur filter te verwijderen en je kan van die busjes airco reiniger kopen, dat spuit je 1) aan de ingang van de verse lucht en dan een deel aan de kant van de recyclage opening!dan laat je de airco draaien op maximaal koelen stand 2)eerst gedurende 10 min. op recyclage stand dan op verse luchtstand ook een 10 min. en laat deuren open staan tijdens deze reiniging!! en dan zou ik terug eens ruiken!! Airco gaat niet zo vlug stuk in de C5 en mocht je een lek hebben,zit er altijd een drukschakel contact in Het koelcircuit,opdat je de compressor niet stuk zou doen bij lekkage!!
@ exroosje: de condensor is de “radiateur” vand e airco die voor de “normale"radiatuer ind e motorruimte zit. Het odnerdeel wat jij bedoelt is de verdamper.
On topic: Waarschijnlijk zit er schimmelvorming op je verdamper wat deze nare lucht veroorzaakt. Beste oplossing hiervoor is een aircoreiniger in de luchtkanalen te laten spuiten zodat deze de schimmerlvorming op de verdamper oplossen. Gelijk ook een nieuw pollenfilter laten monteren.
Als een aircosysteem echt lekt ruik je dit meestal niet, want het koudemiddel verdampt direct in de buitenlucht. En als het lek zo groot is dat je het wel zou ruiken is het systeem binnen een dag leeg.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Net wat ik zei iets hoger
PSA schreef:exroosje schreef:Dit kan uit om bij iemand anders als de dealer te doen.
Gezien de hoeveelheid arbeid is de dealer wel erg duur voor dit soort zaken. Het uurloon is dar nu eenmaal erg hoog. Een universeel garage kan dit een stuk goedkoper. Ook zijn airc onderdelen wel voordeliger te vinden als bij de dealer.
Tot slot, in zuid europese landen zijn reparaties aan je airco veel voordeliger. Daar vullen ze hem bij voor een paar tientjes. In italie kost een montuer 30 euro per uur
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
exroosje schreef:In italie kost een montuer 30 euro per uur
hoef je niet voor naar italie hoor, in belgie ook
Hallo allen,
bedankt voor alle info. Ondertussen bij mijn vakantie adres bij een Kwikfit geweest. Een frisbeurtje, en een nieuw pollenfilter (dat overigens bij de laatste keuring vervangen zou zijn…maar het zag er vreselijk zwart uit hetgeen mij steeds meer aan Garage bedrijf Wilmink doet twijfelen). Alle azijnlucht is tot nu toe verdwenen. De airco is ook even getest en ging met gemak tot 10 graden hetgeen niet op lekkage zou duiden.
In ieder geval maar weer dank.
Hoe lang moet zo’n pollenfilter (of aircofilter) meegaan. Of zijn die 2 niet hetzelfde?
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Als je een Phase I hebt,word dit filter bij de 20.000 beurt vervangen,althans in België toch!
Bij een Phase II is dit om de 30.000
En ik kan u verzekeren dat ze er dan behoorlijk zwart uit zien!!
Je kan dit gemakkelijk zelf vervangen hoor. het is een cassete filter,dus de ene er uit en de andere er in, wat U dan niet belet om dit filter frekwenter te vervangen