Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
ik voorzie een aantal problemen met Glacial Blue (smurfenzooi)
lagere viscociteit + lagere temperatuur index betekent dat smurf bij de meeste temperaturen dunner is dan LHM, maar bij erg lage temp juist veel dikker.
De gevolgen:
zwaar pompen bij lage temperatuur
te weinig smering bij hogere temperatuur
te weinig demping bij normaal gebruik
extra weinig demping bij intensief gebruik (sportief rijden)
extra slijtage pomp
extra slijtage plunjers
Glacial (!) Blue is juist ontwikkeld voor sub-zero landen en nu zou het opeens voor koude omstandigheden minder geschikt zijn ?
net als Glacial Blue geldt voor alle vliegtuig-hydraulische oliën
....daar gaan we weer….
Onzin Glacial Blue is gewoon een ernstig verouderde standaard vliegtuig hydraulische olie.
Als je het toevallig hebt staan kan je best MIL 5606 erin gooien, het is mineraal dus compatibel, maar dat spul bestond al toen het HP ontwikkeld werd en is met opzet niet gekozen. Om de door mij al aangehaalde redenen. Het is dus onzin om voor dat spul te kiezen als je gewoon aan LHM+ kan komen (staat hier bij de DHZ winkel)
Voor Citroën rijders in de VS of Australië is dat niet altijd het geval dus zijn alternatieven handig om achter de hand te houden. Voor ons niet.
ambijajance schreef:
Glacial (!) Blue is juist ontwikkeld voor sub-zero landen en nu zou het opeens voor koude omstandigheden minder geschikt zijn ?
Het heeft bij erg lage temperaturen gewoon een te hoge viscositeit (twee keer zo dik) met alle nadelen van dien. Straffe demping, zwaar voor de pomp. Bij werktemperatuur en hoger geldt het omgekeerde, te dun: te lage viscositeit, te weinig demping, en vooral te weinig smering!
net als Glacial Blue geldt voor alle vliegtuig-hydraulische oliën
....daar gaan we weer….
yup:
brandgevaar,
slechte weerstand tegen dynamisch gebruik.
Die MIL 5606 standaard is niet voor niks “opgeheven”.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Het heeft bij erg lage temperaturen gewoon een te hoge viscositeit (twee keer zo dik) met alle nadelen van dien. Straffe demping, zwaar voor de pomp. Bij werktemperatuur en hoger geldt het omgekeerde, te dun: te lage viscositeit, te weinig demping, en vooral te weinig smering!
Dus garage Renard kwalificeer je hiermee tot een stel oplichters?
Zij beweren het tegenovergestelde namelijk.
Jeroen
toniclight schreef:Het heeft bij erg lage temperaturen gewoon een te hoge viscositeit (twee keer zo dik) met alle nadelen van dien. Straffe demping, zwaar voor de pomp. Bij werktemperatuur en hoger geldt het omgekeerde, te dun: te lage viscositeit, te weinig demping, en vooral te weinig smering!
Dus garage Renard kwalificeer je hiermee tot een stel oplichters?
Zij beweren het tegenovergestelde namelijk.Jeroen
Optimistische verkooppraatjes, trouwens zij kwalificeren Citroën als oplichters door te stellen dat LHM niet het beste is voor je HP-bak
Omdat de Mil-5606 standaard al lang geleden buiten gebruik is geraakt voor vliegtuigen proberen fabrikanten als Kendall het spul te vermarkten voor ander hydraulische toepassingen, maar dat zijn altijd statische toepassingen. Nooit dynamische, zoals vereist in een veersysteem.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
eviltwin schreef:Optimistische verkooppraatjes, trouwens zij kwalificeren Citroën als oplichters door te stellen dat LHM niet het beste is voor je HP-bak
Zo denk ik er ook over. Als het zulk enorm goed spul is, waarom gebruikt Citroen het dan niet? Ook niet in zweden en enz, waar het heel erg koud kan zijn?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
het wordt steeds leuker dit draadje .
maar eviltwin heeft wel een overtuigend verhaal vind ik met betreking de olie
niemand spreekt hier over oplichting want iedereen kies natuurlijkzelf hiervoor en iedereen heeft andere ervaringen
ik ben eigelijk wel benieuwd naar een reactie van de heren van renard
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
quote]Als het zulk enorm goed spul is, waarom gebruikt Citroen het dan niet?
Mischien wel om dezelfde reden dat Citroen jarenlang dezelfde verrabezakte sierlijsten gebruikte op de XM, die na 3 jaar je limousine er deed uitzien als een verwaarloosde boodschappenkar…..En 10 produktiejaren lang geen aktie ondernemen…
Iemand nog meer voorbeelden ??
ambijajance schreef:quote]Als het zulk enorm goed spul is, waarom gebruikt Citroen het dan niet?
Mischien wel om dezelfde reden dat Citroen jarenlang dezelfde verrabezakte sierlijsten gebruikte op de XM, die na 3 jaar je limousine er deed uitzien als een verwaarloosde boodschappenkar…..En 10 produktiejaren lang geen aktie ondernemen…
Iemand nog meer voorbeelden ??
laten we het over de bollen houden de sierstrip kan je een ander topic openen en ik denk niet dat het 123 gedaan is om een productie proces om te zetten
citroenc2 schreef:
ik ben eigelijk wel benieuwd naar een reactie van de heren van renard
Meen dat er hier al genoeg, mede namens Renard, in bijgedragen is.
Zoals nu al een paar keer gezegd, blauwe olie is slechts een deel van het hydraulisch systeem.
Ik persoonlijk ben dit draadje een beetje beu, het is gezwam over niets.
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik persoonlijk ben dit draadje een beetje beu, het is gezwam over niets.
Ik kom heel veel draadjes tegen die nergens over gaan en/of mij niet interesseren, is deze reactie alhier dé manier om daar mee om te gaan ??
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wat vinden we. Hebben we alls nu gezegd over blauwe olie en kan ie op slot?
Wat mij betreft wel.
Maar als je het topic niet trekt, lees en schrijf er dan niet in.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
laten we het over de bollen houden de sierstrip kan je een ander topic openen en ik denk niet dat het 123 gedaan is om een productie proces om te zetten
Hte ging niet om bollen maar om hydr olie, en jij probeert te zeggen dat er eerder een nieuw cq aangepast model gelanceerd kan worden dan dat er verbeterde sierlijsten kunnen komen ??
Maar inderdaad, 123 in 10 jaar is ondoenlijk.
ambijajance schreef:laten we het over de bollen houden de sierstrip kan je een ander topic openen en ik denk niet dat het 123 gedaan is om een productie proces om te zetten
Hte ging niet om bollen maar om hydr olie, en jij probeert te zeggen dat er eerder een nieuw cq aangepast model gelanceerd kan worden dan dat er verbeterde sierlijsten kunnen komen ??
Maar inderdaad, 123 in 10 jaar is ondoenlijk.
even hier op in haken de sierstrippen zijn er vanaf 89 als dan bijv na een jaar of 7 blijkt dat ze niet meer mooi blijfen denk je datcitroen dan voor de laaste 4 jaar hun hele proces gaan omgooien
daarbij komt ook nog eens dat het flinke kosten met ze mee bengt om iets anders te verzinnen
tot op de dag als vandaag is er nog steeds geen oplossing voor die strippen
bij de c5 en c6 hebben ze andere strippen dan die op de xantia en xm zatten
2Black schreef:citroenc2 schreef:
ik ben eigelijk wel benieuwd naar een reactie van de heren van renard
Meen dat er hier al genoeg, mede namens Renard, in bijgedragen is.
Zoals nu al een paar keer gezegd, blauwe olie is slechts een deel van het hydraulisch systeem.Ik persoonlijk ben dit draadje een beetje beu, het is gezwam over niets.
tuurlijk is het een deel van een systeem maar doordat je dit deel veranderd zou het kwa veren anders zijn dus daar wordt over gediscuseerd
dat jij je niet kan vinden in deze discusie mag natuurlijk maar ik vind jou reactie niet echt 100 eerlijk het heeft meer weg van het is niet mijn mening dus weg ermee en dat vindt ik erg jammer
verder ben ik van mening dat deze discusie erg goed gaat en dat men vele feiten naar voren brengt dus het is niet een cafetopic aan het worden
maar laten we verder gaan met de discusie
bogaard77 schreef:Wat vinden we. Hebben we alls nu gezegd over blauwe olie en kan ie op slot?
Wat mij betreft wel.
Maar als je het topic niet trekt, lees en schrijf er dan niet in.
Namens Renard dus….
Ik heb meerdere bijdragen in het topic geschreven, dus trok het zeker wel….
Echter, het loopt altijd weer uit op chemische analyses etc..
Maar in principe is het natuurlijk zo dat zonder Renard niemand ooit op een topic als dit, en op deze schaal, gekomen zou zijn.
Dientengevolge is het zo dat alle meningen, onderbouwd of niet, genuanceerd of niet, uiteindelijk op enigerlei wijze afstralen op Renard Automobiles.
Vandaar ook mijn eerdere pogingen het vooral tot een onderwerp van HP-systeem totaalonderhoud te maken omdat de blauw versus groen discussie iets te beperkend is. Met name ook OMDAT je dan automatisch op een “Renard of niet” discussie kunt eindigen.
Renard Automobiles is een, voorzover mij bekend, uitstekend bekend staand in met name Citroën gespecialiseerd bedrijf met een trouwe schare klanten (waarvoor dank) en niet een smurfenolie handel.
Renard is niet tegen LHM, maar heeft op basis van ervaring besloten (inmiddels al héél lang geleden) over te gaan op HGB…. met als leuke bijkomstigheid de kleur.
En na meer dan 10 jaar tevreden klanten…... is inmiddels haast niet aannemelijk te maken dat het blauwe spul negatieve effecten heeft.
Voor Nard zelf is het lastig reageren momenteel omdat hij op vakantie is, maar het zal niet de eerste keer zijn dat Renard zelf enigszins ingrijpt in een discussie.
Zie dit dus maar als een officieuse reactie.