1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Kan je eigenlijk ook "goedkoper" XM rijden?
Aerdvark
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 25-04-2007

Gepost: 24 juli 2007 03:36 PM

XMensen,

Ik heb een XM 2.1 TD gereden, automaat, vol leer…

(FOTO verwijderd)

Helemaal the end, echter, dagelijks gebruik, 1 op 13 rijden en 325 euro belasting in de 3 maanden ging me te ver. Niet té ver voor mijzelf maar wel voor de financiele kant. Daarnaast kon ik per maart 2006 een diesel van de zaak krijgen. Ik heb toen dus besloten om de auto te verkopen. En sindsdien heb ik er spijt van.

Nu ben ik telkens weer aan het dubben of ik mijn Megane Scenic (dagelijkse auto nu / DS voor hobby) zal inruilen voor een Xm. Dat mag dan in principe ieder type worden. Omdat we er niet zo veel mee rijden lijkt me een benzine goed.

Ik vond de mijne (diesel) gewoon duur. Eerlijk is eerlijk.
Maakt het nou nog wat uit qua type, bijvoorbeeld is een diesel per definitie duurder? Of zijn er types waarvan je maar beter kunt afzien tenzij je twee wekelijks bij de garage wilt staan?

En de C.T. uitvoeringen, zijn die nou kwetsbaar?

Automaat bakken, ik weet er alles van. Ik heb die van mij moeten laten reviseren. Mede omdat er eigenlijk geen gebruikte te vinden was. Zijn er bepaalde type blokken / bakken die veel voorkomen?
M.a.w. stel dat die 2.1. TD standaard een type bak heeft die zelden voorkomt dan zou ik een dergelijke automaat wagen alleen kopen met erg weinig KM. Een die makkelijker te vervangen is is dus wat minder risicovol.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 24 juli 2007 04:05 PM
  [ # 1 ]

1 op 13 rijden is wel weinig hoor, ik haal er 1 op 17 mee. Scheelt al aanzienlijk in de kosten denk ik zo Wink
2.1TS handbakken kan je wel vinden, automaat kom ik idd niet tegen.
Benzine zal zeker lager uitvallen in de wegenbelasting, maar vergis je niet in het vebruik.. 1 op 10 zal geen uitzondering zijn, en met die benzine prijzen van tegenwoordig is dat net zo duur als een betrouwbare diesel. Stof tot nadenken Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 24 juli 2007 07:06 PM
  [ # 2 ]

Een met de handgeschakelde 20i 16v type 2 dus lijkt mij de aangewezen kandidaat, ik rij zelf in een 20i 8v break en vind het verbruik erg meevallen, heb nooit echt berekend maar kom denk ik op 1:12. Wink

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 24 juli 2007 07:12 PM
  [ # 3 ]

idd een 20 16v is een leuke en goede xmom te doen kwa kosten en altijd de mogelijkheid tot lpg g3 erin Wink

Profiel  
 
xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 24 juli 2007 07:38 PM
  [ # 4 ]

De TCT blokken zijn prima blokken, gewoon niet mee lopen trappen, daar zijn ze niet voor.
De turbo is een apparaat waar je normaal mee moet omgaan, het is een fragiel ding. Dus netjes warm rijden, netjes een minuutje laten koelen na een lange rit, of even blazen over de snelweg.
De turbo zit er puur in om meer koppel te hebben, voor het bijvoorbeeld het trekken van een caravan. Een turbo gaat voornamelijk het “bestaansrecht” van de XM mee.
Ik heb een verbruik van 1:10 gemiddeld en door het nieuwe rijden.

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  
 
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 24 juli 2007 08:20 PM
  [ # 5 ]

Het type 1 TCT heeft een turbohuis wat nog wel eens wil scheuren.

Ik heb een TCT type 2 (automaat), en inderdaad, niet aftrappen.
En na een pittige rit, even laten draaien voor je het contact afzet.

Ik rij ongeveer 1:12, dit was 860 Km voor 95 % snelweg rond
de 128 Km/h op de teller.

In dacht dat een 2.1 TD iets van 1:18 liep eigenlijk.

V6, ja daar verschillen de meningen over, en er zijn verschillende
typen V6 waarbij het onderhoud qua kosten nog wel goed kan
verschillen. Ik weet er te weinig van.

KB

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 24 juli 2007 08:37 PM
  [ # 6 ]
KlaasBaas schreef:

Het type 1 TCT heeft een turbohuis wat nog wel eens wil scheuren.
KB

Zit er onder een type 2 geen Garett T25? Ik dacht dat ze allebei dezelfde turbo hadden. Rolling Eyes

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 24 juli 2007 09:12 PM
  [ # 7 ]

Tja als je echt niet veel prive rijdt, kun je ook een v6 nemen. Heb er zelf een gekocht voor 500 euro, ok niet de mooiste maar wel redelijk goedkoop rijden qua vaste lasten. En verbruik 1 op 10 iets minder dan m’n tct break. Die loopt snel 1 op 9 (althans bij mij).

Groet, Arjan

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 24 juli 2007 11:02 PM
  [ # 8 ]
xm_turbo schreef:
KlaasBaas schreef:

Het type 1 TCT heeft een turbohuis wat nog wel eens wil scheuren.
KB

Zit er onder een type 2 geen Garett T25? Ik dacht dat ze allebei dezelfde turbo hadden. Rolling Eyes

Jawel,  ik meen dezelfde Garett T25.
Maar er zal toch wel een wat anders aan zijn. De type 2’s schijnen
vrijwel niet te scheuren. Ik heb dit van lezen en horen/zeggen.

KB.

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 25 juli 2007 12:15 AM
  [ # 9 ]
KlaasBaas schreef:
xm_turbo schreef:
KlaasBaas schreef:

Het type 1 TCT heeft een turbohuis wat nog wel eens wil scheuren.
KB

Zit er onder een type 2 geen Garett T25? Ik dacht dat ze allebei dezelfde turbo hadden. Rolling Eyes

Jawel,  ik meen dezelfde Garett T25.
Maar er zal toch wel een wat anders aan zijn. De type 2’s schijnen
vrijwel niet te scheuren. Ik heb dit van lezen en horen/zeggen.

KB.

Misschien is de koeling iets beter, lucht stroming, maar daar heb ik zo m’n twijfels over.
Het valt wel mee met het turbohuis, het is puur de omgang met de turbo.
Het is een lage druk turbo, maar hij wordt wel kersenrood bij heftig gebruik.
Die dingen gaan moeiteloos 3 ton mee. De turbo die ik onder een andere tct heb gesloopt had 250000 km. gedraaid en liep nog als nieuw. 
Het punt is wel, als-ie stuk gaat ben je de sjaak Laughing

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  
 
_Razkin_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 577
Geregistreerd: 30-03-2005

Gepost: 25 juli 2007 02:06 AM
  [ # 10 ]

Ik heb zelf een XM TCT eerste type gesloopt met dus een gescheurde turbo. Ik heb geen idee hoe het bij een type 2 zit…
De turbo zit doormiddel van een beugel zeer goed vast aan de kop/spruitstuk en heeft geen ruimte om vrij te bewegen. Bij de XM die ik gesloopt heb, was het onderste motorsteunrubber een heel eind versleten en hierdoor beweegt de motor beduidend meer in zijn steunen. Ik denk dat het scheuren komt doordat de downpipe teveel aan de turbo wringt.
Iemand die deze theorie steunt of ontkracht?

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4930
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 25 juli 2007 02:56 AM
  [ # 11 ]
_Razkin_ schreef:

Ik heb zelf een XM TCT eerste type gesloopt met dus een gescheurde turbo. Ik heb geen idee hoe het bij een type 2 zit…
De turbo zit doormiddel van een beugel zeer goed vast aan de kop/spruitstuk en heeft geen ruimte om vrij te bewegen. Bij de XM die ik gesloopt heb, was het onderste motorsteunrubber een heel eind versleten en hierdoor beweegt de motor beduidend meer in zijn steunen. Ik denk dat het scheuren komt doordat de downpipe teveel aan de turbo wringt.
Iemand die deze theorie steunt of ontkracht?

Dat ben ik met je eens, er mogen niet te grote mechanische krachten op het turbohuis komen lijkt me. De turbo zit stevig aan het motorblok vast met een zware steun en aan de uitgang zit de flexibele koppeling waarvan de flenzen door middel van een paar bouten met veren tussen de flens en moer aan elkaar worden verankerd. Daar tussen zit een soort van pannensponsachtige pakkingring met grafiet, zodat het vrij makkelijk kan bewegen zonder lekkage van uitlaatgassen.

Als die bewegingen groot worden en de pakking is oud en stroef geworden, kan ik me voorstellen dat het turbohuis kan scheuren. Misschien is het helemaal geen gek idee om af en toe die flexibele koppeling te vervangen, hij kost niet veel en wordt geleverd met nieuwe bouten, moeren en veren voor ik dacht iets van 26 euro. En bekijk dan meteen de motor ophangrubbers.

Profiel  
 
Aerdvark
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 25-04-2007

Gepost: 25 juli 2007 03:57 PM
  [ # 12 ]

Ik heb gerekend, op basis van 15000 per jaar kost het rijden in een Renault Megane Scenic 1.6 16V incl. belasting, brandstof, verzekering en 500 euri aan onderhoud: 269,00 per maand. Verbruik 1 op 11 gerekend.

Alle XM´s liggen in de berekeningen hoger behalve een 2.0i 16V op G3. Die komt met dezlfde getallen op 220,00. Verbruik 1 op 8 gerekend.

Zoals gezegd heb ik een DS21 op LPG das dan weer heel andere koek.

Oke XM die ik dus in e gaten moet gaan houden is de 2 liter op G3.

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 25 juli 2007 04:42 PM
  [ # 13 ]

Met 500 euro onderhoud per jaar mag er niet al te veel tegen zitten…

Groet,

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 25 juli 2007 05:20 PM
  [ # 14 ]

Hmm 1 op 13 lijkt me eigenlijk wel realistisch voor een 2.1 td automaat die gewoon normaal tot stevig wordt bereden.

1 op 17/18 met de xm 2.1 td met handbak haal je niet als je van een beetje doorrijden houdt.

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 25 juli 2007 05:46 PM
  [ # 15 ]

Aerdvark, kun je je eerste post even aanpassen?

Die foto is te groot en vertraagt enorm.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook